supherb_Fly
himalayaKrem_Fly

המזונות הבריאים שהבלוטה שלך לא אוהבת

מאת: - יועצת מוסמכת לאורח חיים בריא בוגרת המכון לתזונה אינטגרטיבית ניו יורק
למרות שיש רופאים שיגידו שלא צריך לשנות את התזונה בעקבות בעיות בבלוטת התריס, מחקרים חדשים מוכיחים ששינוי תזונתי יכול לחולל פלאים
Laisha_In

אז חשבת שעברת לתזונה בריאה ומעכשיו תרגישי טוב. זנחת את הלחם הלבן הרגיל, עתיר השמרים והסוכר, ועברת ללחם מחמצת טבעי. את קונה עכשיו רק לחם שיפון, לחם כוסמין מדגנים מלאים ומוצרי חלב עיזים, הוספת סויה לתזונה כי אומרים שזה טוב ואפילו נפרדת לשלום מסוכרים מעובדים ושמנים מזיקים. אז קודם כל תני לי לחזק את ידיך, עשית שינוי מבורך ובאמת כל הכבוד, אבל שניה לפני שאת נחה על זרי הדפנה חשוב שתדעי כמה דברים חשובים על הקשר בין מה שאת אוכלת לבין בלוטת התריס שלך.

לחם כוסמת

חשבת שאם את בוחרת בלחם מחמצת וגבינת עיזים אז הבלוטה צריכה להיות בסדר? תחשבי שוב. צילום: Pixabay

 

בלוטת התריס היא בלוטה אנדוקרינית מהגדולות בגופינו המורכבת משתי אונות המעניקות לה צורה של פרפר. הבלוטה מייצרת שני הורמונים עיקריים – תירוקסין (T4) וטריודותירונין (T3). הורמונים אלו, המועברים דרך הדם לרקמות, מסייעים לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף. למעשה, כל איבר ואיבר זקוק להורמוני התריס שמפרישה מהבלוטה. ההורמונים האלו דרושים בין השאר למוח, ללב, לשרירים וכמובן לניצול האנרגיה לחילוף חומרים, לאיזון משקל ולשמירה על טמפרטורת גוף תקינה.

 

סובלת למרות שהקשבת לרופא? איזה אוכל באמת ישפר את המצב?

אם כבר עברת את המסע המייגע של קבלת אבחנה נכונה וטיפול אולי שמעת מהרופאים שלך את הטענה שאין צורך אמיתי להימנע או לצרוך מזונות מסוימים, ושאיזון תרופתי מספק לגוף את כל הדרוש לו. עם זאת, ממצאי מחקרים חדשים האירו לאחרונה באור חדש את הטענה הזו. יתר על כך, נסיוני האישי והטיפולי שכולל מאות מטופלים מוכיח שלמזונות מסוימים בהחלט יש השפעה לחיוב או לשלילה על הבלוטה שלנו.

 

מה התנאים למחלה בבלוטת התריס?

ברפואה הקונבציונלית מוגדרים כ 95% ומעלה ממקרי התת פעילות כתוצאה של מחלה אוטואימונית בשם השימוטו ומקרים רבים של יתר פעילות כתוצאה של מחלה אוטואימונית בשם גרייבס. היווצרות מחלה אוטואימונית בדרך כלל מתקיימת ב- 3 תנאים:

בנוסף אנחנו יודעים כיום שנוכחות מחלה אוטואימונית פעילה אחת מגבירה את הסיכון להיווצרות מחלות אוטואימונית נוספות והקשר בין מחלות מסוימות ידוע ומוכר. דוגמה לכך היא הקשר בין מחלת הצליאק לבין מחלת השימוטו וההפך. אם כבר קיבלתם אבחנה של השימוטו או גרייבס, בקשו מהרופא שלכם גם בדיקות לצליאק (אני ממליצה לקרוא וללמוד גם על רגישות לגלוטן שאיננה צליאק).

 

צמחים לחרדה

גם סטרס עלול לעורר בעיות בבלוטת התריס (123RF)

 

ממה כדאי להימנע כדי להרגיש טוב יותר?

נסיוני הקליני עם מאות מטופלים כמו גם נסיוני האישי הראה כי הימנעות מגלוטן, מוצרי חלב ומוצרי סויה משפרים משמעותית את הסיפטומים הנילווים לתת / יתר פעילות ויובילו לשיפור בהרגשה, ברמות האנרגיה, בחיוניות, בנשירת השיער, במצב העיכול במצבי הרוח כמו גם במדדי בדיקות הדם כגון רמות tsh, רמות נוגדנים לבלוטה tpo / tsi, מדדי כולסטרול,  יצוב רמות הסוכר ושיפור בספיגת הויטמנים והמינרלים.

 

איך שינוי בתזונה משפר את מצב בלוטת התריס?

עד היום היה קשה לשכנע את הרופאים בצורך במחשבה על מזון ותזונה בהקשר של בעיות בלוטה. ל"שמחתי" מחקרים קלינים חדשים בוחנים את הקשר בין בעיות בבלוטת התריס לחשיפה למזונות מסוימים. מחקר טרי מאד , מיולי 2018 בדק שתי קבוצות של נשים שמתמודדות עם השימוטו. קבוצה אחת עקבה אחרי תזונה נטולת גלוטן במשך 6 חודשים וקבוצת ביקורת ערכה את הניסוי ללא שינוי תזונה. תוצאות המחקר מדהימות! כעבור 6 חודשים הקבוצה שנמנעה מגלוטן הראתה באופן עקבי ירידה בשני סוגי הנוגדנים לבלוטה (ההתקפה האוטואימונית על רקמות בלוטת התריס פחתה) וכן נצפתה עליה ברמות ויטמין די (שיפור הספיגה) בעוד בקרב כל משתתפי הקבוצה שלא עקבו אחר תזונה נטולת גלוטן לא הראו ירידה ברמות הנוגדנים או עליה ברמות הויטמין די ויתרה מכך, כל משתתפי קבוצה זו פיתחו נוגדנים לגלוטן ברמות משתנות.

 

מחקר נוסף משנת 2014 בחן קבוצה של חולי השימוטו. כ-75% מהם אובחנו עם רגישות ללקטוז (סוכר החלב). בתום 8 שבועות של תזונת נטולת לקטוז, נצפתה ירידה עקבית ברמות הtsh בקרב הרגישים לחלב. אצל המשתתפים שאינם רגישים ללקטוז לא נצפו שינויים ברמות הtsh. במחקר נוסף במחלקה האנדוקרינית בבית החולים של אוניברסיטת רומא, שנערך בין השנים 2009-2012 נצפה כי נדרשו רמות גבוהות יותר של טיפול תרופתי אצל חולי השימוטו עם רגישות לגלוטן כדי להגיע לרמות הtsh הרצויות למחקר.מחקרים אלו ואחרים מבססים את הטענה שמזונות מסוימים מפרים את היכולת של הגוף לאזן את הבלוטה, וכן מפרים את היכולת של הגוף לספוג היטב ויטמנים, מינרלים ורכיבי תזונה אחרים.

גלוטן וסוכר

אמרו לך שלא צריך להימנע מגלוטן? כדאי שתקראי את המחקרים העדכניים  (123RF)

 

אז במקום לחכות לעוד ועוד עדויות ומחקרים ובינתים להמשיך לסבול מעייפות, חוסר אנרגיה, דפיקות לב מואצות, בעיות עיכול ואור ולהתקשות באיזון המשקל שלכם, תוכלו פשוט לצאת לדרך ולהנות כמו אלפי האנשים שעשו זאת לפניכם מאיכות חיים ובריאות מיטבית!

 

על מדוע כדי גם לך לחשוב על הפחתה או המנעות ממזונות מסוימים לבלוטה ובעיקר על מה לאכול אסביר בהרחבה בהרצאה "המזונות שמשבשים את הבלוטה שלך" בכנס אוכלים בריא 10, כנס הבריאות והתזונה הגדול בארץ!

 

גלי הנדל, יועצת לאורח חיים בריא בוגרת המכון לתזונה אינטגרטיבית ובעלת תזונה יצירתית מרכז המתמחה בהטמעת שינוי מזון  ואורח חיים לשיפור תפקודי בלוטת התריס, בעיות עיכול, אלרגיות ורגישויות למזון.

צרו קשר עם גלי הנדל



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו