oig

Powered by WP Bannerize

oig

Powered by WP Bannerize

הביצה, ט באב, מסורות ומחזוריות החיים

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה ואורח חיים, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית
לסעודה המפסקת שלפני צום תשעה באב כללים משלה; מותר לאכול ירקות ופירות חיים, כמו גם ביצה ולחם טבול באפר, אך אסורים מזונות אחרים. מדוע מותר דווקא ביצה והאם היא באמת בריאה לנו?
ביצים ותשעה באב

צילום: Pixabay

תשעה באב נחשב לאחד מהימים העצובים בלוח השנה היהודי. ביום זה מתאבלים אנו על חורבן בית המקדש הראשון (586 לפנה"ס בידי צבאו של נבוכדנצר השני מלך בבל) והשני (בשנת 70 לספירה, בידי הצבא הרומי). ומצווים כחלק ממנהגי האבלות, להימנע מהנאות החיים, להקפיד על נעילת נעליים שאינן עשויות עור, לשבת על כסאות נמוכים או על הרצפה וכמובן – לצום.

בדומה ליום הכיפורים, נערכת לפני תחילת הצום סעודה מפסקת. אלא שהיא שונה באופן מהותי מזו הנהוגה בתקופת הסליחות. בתשעה באב יש להימנע מאכילת בשר ושתיית יין או אכילה של יותר משני תבשילים בסעודת החג. מאידך, מותר לאכול ירקות ופירות חיים ויתרה על כן – לאכול ביצה ולחם טבול באפר.

לביצים ביהדות שמור מקום של כבוד. הן נחשבות למאכל של אבלות – כמו האבלים שמצופה מהם לשמור על פנים חתומות ולשקוט, כך גם הביצה נטולת פה. וצורתה העגולה של הביצה באה לתת לנו תזכורת כי המוות "גלגל חוזר בעולם". ויש האומרים כי כפי שהביצה שהיא רכה מטבעה ונשברת בקלות אך מאידך מתקשה ככל ששולקים אותה במים רותחים, כך גם הצרות והייסורים שחווה עם ישראל על בשרו, חיזקוהו וחיסנוהו.

בהיבט התזונתי יש המכנים את הביצה "החלבון המושלם" (בהשוואה לחלבון שמקורו בבשר ועוף) כיוון שעשירה באבות מזון חיוניים. היא מכילה מקבץ נאה של ויטמינים ומינרלים כדוגמת ויטמיןA  , ויטמיני B (כולל 12B, ריבופלבין וחומצה פנטוטנית) ,E,K, סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אבץ, אשלגן, סלניום וכן חומצות שומן חיוניות כדוגמת אומגה 3, אומגה 6 ואומגה 9, שומן חד רווי (בדומה לזה הקיים בשמן זית) ומהווה את אחד מהמזונות הבודדים המכילים ויטמין D. כל זאת תמורת ערך קלורי של כ-80 קלוריות (לביצה ממוצעת).

בריאות העין

צילום: pixabay

בנוסף, מהווה הביצה מקור מצוין לשני נוגדי חמצון חשובים – לוטאין וזיאקסנטין החיוניים לבריאות הרשתית ומגנים על העין מפני נזקי הרדיקלים החופשיים וכן לכולין – המסייע להסדרת פעילות המערכת הקרדיו וסקולרית ומערכת העצבים (משתתף בהעברת מסר עצבי בין התאים ויש לו חשיבות רבה בהתפתחות המוח, מערכת העצבים, יכולת החשיבה, הלימוד והזיכרון).

החומרים המצויים בביצה ידועים בהשפעתם המיטיבה גם על חיזוק השיער והציפורניים (משום תכולת הגופרית) ועל מראה העור.

ברפואה ההודית המסורתית  נחשבות הביצים למזון רג'אסי – דהיינו, מזון הגורם לדינאמיות, פעילות יתר, חוסר מנוחה של המיינד, כאב, עצב ומחלות וכן לתופעות כגון: צרבת, עצבנות, חוסר שקט, חרדות, קשיי שינה או לחץ דם גבוה. מאידך, נהוג לייחס לה תכונות של הזנה, סיוע לבניית זרע והשפעה חיובית על כוח הגברא, חיזוק השרירים והרגעה. בהודו לא נהוג לאכול ביצים בתדירות גבוהה כמו במערב וכיוון שהן נחשבות לחמות, כבדות ושמנוניות באיכותן – הן מהוות אתגר לא פשוט בכל הנוגע לעיכול.

חלמון וחלבון ביצה

צילום: pixabay

עם זאת ביצים מומלצות בעיקר לטיפוסי ואטה (מאופיינים בגוף רזה וקל, שבריריות) הזקוקים לקרקוע, ופחות מומלצות לטיפוסי פיטה (בעלי מבנה גוף ממוצע ונטייה לאי סבילות לחום) וטיפוסי קאפה (בעלי מבנה גוף גדול עם נטייה לעודף משקל). בהקשר זה חשוב גם להבחין בין חלקי הביצה השונים. החלמון למשל (מכיל 49% מים), נחשב לעשיר בכולסטרול, מתוק, מחמם ובעל פוטנציאל לאלרגיות. בעוד החלבון (מכיל 88% מים) נחשב דווקא למקרר יותר וקל בתכונותיו. לכן לטיפוסי פיטה למשל, מומלץ לצרוך חלבון ולוותר על החלמון.

שילובי מזון לא מתאימים

האיורוודה שמה דגש רב על צירופי מזון מוטעים. לא פעם אנו נוטים לחשוב שאנו "אוכלים בריא", בעודנו מתמקדים בפריטי המזון שאנו צורכים, מבלי להתייחס להשפעה של הצירופים השונים זה על זה. כאשר אנו צורכים מזונות, הנבדלים זה מזה בטעמם, באנרגיה שלהם ובהשפעתם על גופנו לאחר העיכול, אנו עשויים להחליש את ה"אגני" – אש העיכול והתהליכים המטבוליים בגוף ולגרום בטווח הקצר להפרעות עיכול שונות (גזים, תסיסה, כאבי בטן וכו') ובטווח הארוך להתפתחות של מחלות שונות, עקב היווצרות רעלנים, אלרגיות וכד'.

לכן מומלץ להימנע מאכילת ביצים בשילוב עם המזונות הבאים:

1. שעועית וקטניות
2. פירות (במיוחד מלון)
3. חלב (כולל גבינות ויוגורט)
4. דגים
5. בשר
6. תבשיל קיצ'רי (אורז בשילוב עדשים)

דילמת הכולסטרול

תבשיל עדשים

צילום: pixabay

שנים גדלנו תחת האמונה כי יש להגביל את צריכת הביצים השבועית, בשל תכולת הכולסטרול שבהן. בשנים האחרונות מתברר כי לא כצעקתה. מחקרים שונים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על כך שאכילת ביצים על בסיס יומיומי אינה מעלה את רמת הכולסטרול בדם ואינה מגבירה את הסיכון לתחלואה במחלות כלי דם ולב. חלמון הביצה מכיל כ-200 מ"ג כולסטרול בלבד ואינו מהווה את המקור לבעיה. מתברר כי ביצים מכילות לציטין – חומצת שומן בריאה שמונעת עלייה של רמות כולסטרול ולמעשה שומרת עליהן מאוזנות. מה שבעיקר משפיע על רמת הכולסטרול בדם הם השומנים הרוויים ושומני הטראנס הנמצאים במזון המעובד והתעשייתי. עם זאת, קיימים מחקרים הקושרים בין צריכת ביצים לתחלואה בסוכרת ובסרטן ולכן ההמלצות הכלליות מדברות על צריכה של 2-5 ביצים בשבוע, בהתאם לגיל, לתפריט (צמחונים/אוכלי כל) ולמצב הבריאותי.

לאכול או לא לאכול… זו השאלה

אנשים המתנזרים מצריכת מוצרים מן החי, נדרשים לא פעם לסוגיית אכילת הביצים. וגם בתחום זה קיימת אי תמימות דעים. יש הרואים באכילת ביצה פגיעה בבעל חיים ויש הסבורים כי רק ביצים מופרות מכילות חיים בעוד ביצים שאינן מופרות מכילות חומרים מזינים בלבד. ובכל מקרה, צום קל לכולנו!

צרו קשר עם חגית אריאלי שיינפלד
* שדות חובה
שלחו
השאירו תגובה: