Laisha_Fly
PassoverFocus_Fly

ג'אווהר: איזון ורפואה עתיקה

מאת: עדי סוקול-קצירי, מאמנת תזונה ובריאות בגישה האינגרטיבית
זמן קריאה: 4 דקות
כתבתנו השתתפה בקורס איזון ורפואה עתיקה של אורי מאיר ציזיק, למדה אודות יסודות, מזגים, מרות, ועל כוחותינו הטבעיים להחזיר את הגוף לאיזון
supherb_IN

הסתקרנתי מאוד כששמעתי שאורי מאיר ציזיק עורך מפגשים במהלכם מחיים לתחייה את הרפואה עתיקה שהיתה נהוגה באזורנו זה אלפי שנים. תוך זמן קצר מצאתי את עצמי יושבת בסלון המזמין של עץבעיר, מעלעלת בכתבים עתיקים יחד עם עוד קבוצה סקרנית במיוחד של אנשים מעניינים ורבי ידע מתחומים שונים.

נשאבתי במהרה לתוך עולמם הקסום של יסודות, מזגים ומרות, חוקרת שפה שהיתה חלק מהשפה השגורה בפי רופאים ואנשים מן היישוב. והנה במפגשים הללו נדמה כי הזמן עומד מלכת, ואנחנו כולנו צוות של חוקרים ומחיי שפה, העוסקים במשהו קדוש ובעל ערך.
לא בכדי בחר אורי לקרוא לקורס "ג'אווהר", מילה ערבית שפירושה – מהות.

ברצוני להביא לכם טעימות קטנות בכדי לפתוח את סקרנותכם, כך שכל אדם יוכל, אם ירצה, להיעזר בחוכמה זו בכדי להחזיר את הגוף והנפש לאיזון. הידע קיים כאן מאז ומעולם, ממש מתחת לעינינו, וכל הנותר לנו הוא לחשוף אותו, להפוך אותו לזמין כך שנוכל להשתמש בו בכל עת שנרצה, ונדע להעביר את הידע לדורות הבאים. לא פלא שאורי רואה בכך עבודת שליחות. כולנו צריכים לקחת חלק מאותה מחויבות.

תורת המזגים והמרות – עמוד התווך ברפואת העת העתיקה באזורנו

אורי מספר כי הרפואה הערבית שלטה במשך כ- 1200 שנה ויש לנו רבות ללמוד ממנה, ועליה להיכלל ולהילמד יחד עם אותן רפואות עתיקות כמו הרפואה הסינית וההודית.
אורי פתח בכך שכל העולם מורכב מארבעה יסודות: אדמה, מים, אוויר ואש. על פי התיאוריה, כל דבר בעולם מורכב מתערובת כל שהיא של ארבעת היסודות, כאשר התערובת יוצרת איכות והאיכות מתבטאת במזג.

ישנם תשעה מזגים בסיסיים, כאשר לכל דבר בעולם מזג ייחודי שלו, אולם לעולם לא מדובר באיזון מוחלט והוא משתנה ודינאמי כל הזמן, לכן ניתן להגדיר נטיות בלבד. תשעת המזגים הינם: חם, קר, יבש, לח, לח וקר, חם ויבש, לח וחם, קר ויבש והמזג המאוזן.

במהלך הקורס ניסינו לאפיין מהו המזג הדומיננטי שלנו, מנסים לדלות רמזים לכך מגוון העור, מהעונה בה אנחנו יותר רגישים אליה, לפי המרה הדומיננטית, לאוכל לו אנחנו משתוקקים וכד'.

זכור לי במיוחד שאורי סיפר כי ישנם אנשים שהוא יכול מייד לראות מה המזג שלהם, אלו אותם אנשים שאוכלים לרוב אוכל בריא, פשוט ונקי. לעומתם, אנשים שאוכלים אוכל בעיקר מתועש, נדרש ראשית להוריד אותם ממזונות שאינם מיטיבים להם, כדי לחשוף את מזגם האמיתי.

המרות הן הלחות של נוזלי הגוף, הנוצרות מעיכול המזונות שאנו אוכלים. תורת המזגים והמרות עוסקת בארבע מרות: המרה האדומה (דם), הלבנה (בעל'ם), הצהובה (צפראא') והשחורה (סודאא'). אנחנו למדנו על המרות לראשונה דרך אפיון הנטיות הרגשיות שלנו במהותן.

דרך מאוד מעניינת ומעוררת מחשבה. האם אני במהותי אדם חברותי, זורם, תקשורתי, חיובי ואופטימי (נטייה למרה אדומה), או יותר רגיש, פגיע, רגשני, אימפולסיבי ומוחצן (נטייה למרה צהובה). או שמא אני אדם רגוע, אמין, מהורהר, זהיר ופסיבי (נטייה למרה לבנה), או שאני במהותי אדם שקט, מאופק, פסימי, חרדתי ומדוכדך (נטייה למרה שחורה).

דרך נוספת לאבחן את המרה הדומיננטית הינה דרך הפיזיולוגיה של הגוף, צבע עור, מגע גוף, מצב העור, שיער, פה, לשון, קול, טעם בפה, תיאבון, צמא, חלומות ותופעות שונות.

"אני נשבע באלוהים לא רמזתי ולא / שמרתי אף סוד מהסודות שלי
המים והאדמה הם המקור של יצירתנו/ הם סודרו בעזרת האוויר והאש
הם (היסודות) חשופים וברורים מול העיניים/ הם לא מכוסים או מוסתרים על ידי הוילונות
המשקלים שלהם הם הסוד שלהם אם יודעים אותם/ הרי הדוגמא שלהם שווה לקנטר
הצבע של היצירה של אלוהים נולד על ידי/ ערבוב של היסודות שלהם לפי מידה מסוימת
זה דומה לצמח שצמח בתוך המים שלו והאדמה שלו/ ועל ידי השמש והוא בא אלינו עם הפרחים
האדם החכם ביותר ביצירתו/ הוא זה שמחקה את יצירותיו של אלוהים"
שירו של המשורר אבו אסמאעיל

ששת הכוחות הפנימיים

אורי מספר לנו כי רופא בימי הביניים היה צריך ללמוד את הכוחות הפועלים על האדם, המחולקים ל- 3 קבוצות:

1. ה"כוחות הפנימיים"- כוחות הפועלים בגוף האדם פנימה ומשפיעים על תפקודו, אלו הם היסודות, המזגים והמרות.

2. ה"כוחות הטבעיים"- ששת הכוחות הפועלים באופן טבעי על חייו ועל בריאותו של האדם:

א. המקום- כולל את האקלים המקומי, זיהום האוויר, מצב הקרקע, אזור עירוני/כפרי.

ב. התזונה- גורם טבעי חשוב מאין כמותו. מעבר לרכיבי המזון, חשיבות רבה נודעה גם לאופן בו הוא נכנס למערכת העיכול (עם אילו חומרים אחרים, באילו שעות, באילו כמויות), ומתוך כך מה הגוף מצליח להפיק ממנו.

ג. המנוחה והתנועה- עד כמה אנו מזיזים את הגוף ונמצאים בתנועה.

ד. השינה והערות- מתי אנחנו הולכים לישון. מבחינה פיזיולוגית גופנו בנוי לשינה בשעות החושך ולערות בשעות האור, אולם התרחקנו מזה מאוד בעידן המודרני, ואנחנו מרבים להתיש את הגוף ולסחוב אותו ער עד שעות מאוחרות.

ה. האיפוק והשחרור- הכוונה בעיקר לשליטה או לניהול היציאות (צואה ושתן) וכן גם צורות פינוי נוספות של הגוף, כמו הזעה, נזלת והקאה. לפעולת פינוי הפסולת מהגוף נודעת חשיבות רבה, וניתן להיעזר רבות בידע העתיק בבואנו לבחון פתרונות אפשריים.

ו. הנפש- בריאות הנפש, כמות הלחצים והמתחים בחיינו.

3. ה"כוחות שסוטים ממסלולם הטבעי"- מדובר בהתערבויות חיצוניות (כמו צמחי מרפא, דיקור, ניתוח, תרופות) שנשתמש בהם כדי לסייע להחזיר את הגוף לאיזון רק אם השימוש בכוחות הטבעיים לא הספיקו, כברירה האחרונה.

כיום קשה להציע מזור של ממש לאדם אחר מבלי להכיר את מכלול פעולותיו של גופו בבריאות ובחולי, ואדם לא יכול לרפא את עצמו מבלי להתחשב בכוחות המשפיעים על חייו. הדבר מראה לנו כמה חוכמה, צניעות ופשטות היתה מנת חלקם של מטפלים ורופאים בימים עברו, בו התייחסו למטופל כאדם הוליסטי ושלם, והתעניינו בשלומו והרגלי חייו, בדרך לריפוי עצמי וחזרה לאיזון הטבעי.

לסיכום הקורס ערכנו ארוחת טעימות מסכמת בה כל משתתף נדרש להביא מאכל המאפיין את מזגו. זו היתה דרך נפלאה לסכם קורס מיוחד במינו, שהכרחי לכל מי שמתעניין בידע ובחוכמה יקרה מפז. אני הבאתי סלט קינואה וחומוס מונבט קר, המעיד על מזגי הקר והיבש. בקורס קיבלתי כלים איך אוכל להכניס יותר לחות וחום, באמצעות האוכל שאני אוכלת, כדי לחזור לאיזון.

מעבר לכך ספגתי ידע רב מהאנשים שחילקו ושיתפו, מסיפורי הארוחות המקומיות של אורי, ומהשמחה והחיבור הטבעי הנוצר בין אנשים, החולקים את אהבתם לאוכל ולידע.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו