תרימה

Powered by WP Bannerize

תרימה

Powered by WP Bannerize

למנגל או לא למנגל – עסקת החבילה של הבשר

מאת: קארונה ירון
החג הלאומי מלווה בטקסים ממלכתיים, אך גם בטקסים עממיים שהשתרשו - המנגל הוא אחד מהם. האם זה כדאי לנו? ומה המחיר שאנו משלמים על כל הבשר הזה שאנחנו אוכלים?
ירקות על האש

צילום: 123RF

ההמלצה המסורתית לאכול בשר, בעיקר בתקופות צמיחה ופעילות גופנית, מתייחסת לבשר כאל מקור טוב לחלבון, ברזל, אבץ ו-B12.

אתייחס להמלצה הזאת משני היבטים:

1. כיצד אנחנו מספקים לעצמנו נוטריינטים אלה כצמחונים וטבעונים?

2. באיזה עסקת חבילה אנחנו מקבלים נוטריינטים אלה מבשר מתועש?

חלבון

תשכחו את הרעיון שחסר לנו חלבון, בכל מזון מן הצומח ומן החי יש כמות גדולה של חלבון, השאלה עם מה אנחנו צורכים אותו? חלבון מן החי מלווה ברמות גבוהות של נתרן כתוצאה מהמלחת הבשר בתהליכי הכשרות. רמות גבוהות של נתרן יוצרות בריחת סידן מן העצם, הפרעה לשמירת לחץ הדם, הפרעה לשמירת איזון החומציות בגוף ואיזון המים ברקמות.

חלבון מן החי מלווה ברמות גבוהות של כולסטרול רע ושומנים רוויים ארוכי שרשרת אותם אנזימי הגוף מתקשים לפרק ולפנות והם שוקעים במערכת העיכול וכלי הדם. ישנם סוגים של בשר המכילים את כל חומצות האמינו החיוניות אבל הגוף שלנו לא סופג ומשתמש בו ישירות אלא מפרק אותו לאבני הבניין ומרכיב מהן את החלבונים שהוא צריך. במזונות מן הצומח, לעומת זאת, יש חלק מחומצות האמינו החיוניות אבל אם נקפיד לגוון בצומח נספק לגוף את אבני הבניין הדרושות לו לבניית חלבונים, והפעם בליווי סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ופיטו כימיקלים.

חלבון מלא מן הצומח ניתן למצוא בפולן דבורים, אוכמניות גוג'י, ספירולינה, כלורלה, קינואה, כוסמת, סויה, שילובי דגנים מלאים וקטניות, שילובי נבטים ועלים ירוקים.

יש להיזהר מצריכת חלבון מופרזת המעבידה בפרך את הכליות שמנסות להיפטר מהעודפים בשתן, גורמת לבריחת סידן מהעצם ולירידה בתפקוד מערכת החיסון.

צמחונות וטבעונות

יש בהם כמעט כל מה שאתם צריכים (123RF)

ברזל

מינרל חשוב לייצור כדוריות דם וקשירת חמצן בריאות. מצוי בשפע בעולם הצומח וכדאי לאכול אותו בשילוב עם ויטמין C כדי להיטיב את ספיגתו. מזונות צמחוניים עשירים בברזל הם קקאו חי, אסאי, צ'יה, פשתן, אצות, שמרי בירה, מולאסה, עלים ירוקים, אבוקדו, אגוזים, סלק, קטניות, פירות יבשים ועוד.

יש להיזהר מצריכת ברזל מופרזת שעלולה ליצור היוצרת חמצון ורעילות.

אבץ

מינרל חשוב לחיסון, חלוקת תאים וצמיחה, ריפוי פצעים, ושמירה על מזן חומציות.

האבץ מצוי בעולם הצומח בעיקר בשקדים בזרעים ואגוזים, טופו, קינואה ואזוקי, אסאי וקקאו חי, גרעיני דלעת וחמנייה, ואף בטחינה. תהליכים המשפרים את ספיגת האבץ הם הנבטה והתססה (שאור, מיסו, טמפה, יוגורט קשיו).

B12

זהו ויטמין מסיס במים בעל תפקיד חשוב בתפקוד מערכת העצבים וסינתזת DNA תקינה.

החיידקים שמייצרים B12 מצויים באדמה ובמערכות העיכול של בעלי חיים. בימים בהם החקלאות הייתה טבעית ובעלי החיים היו במרעה, זכינו ל-B12 ממוצרים מן החי. כיום החסר ב-B12 נראה אצל צמחונים, טבעונים ואוכלי בשר באותה המידה. מכיוון שגם בקרב טבעונים ישנם אנשים בעלי רמה גבוהה של B12 בדם, אני נוטה להאמין (אין לזה ביסוס מחקרי), שצריכת מזון אורגני מהשדה, מאדמת קומפוסט, מספקת לנו את החיידקים שמייצרים את הוויטמין.

ההמלצה הרווחת בקרב כל התזונאים היא על נטילת תוסף תזונה.

עסקת החבילה של הבשר

תעשיית הבשר היא אדירה ומגלגלת 6 מיליארד שקל בשנה. העוצמה הכלכלית מקנה לה שליטה על חקיקת חוקים ובניית תקנים. חשוב לדעת כי מוצרי הבשר בימינו עלולים להכיל, מלבד הבשר, ארבעה אלמנטים מסוכנים לבריאות:

1) אנטיביוטיקה המוכנסת דרך קבע למזונם של בעלי החיים ולא רק שהיא פועלת על גופם של אוכלי הבשר אלא אף מגבירה את סבילות החיידקים שבגופם לאנטיביוטיקה.

2) חיידקים רעים: סלמונלה, אי-קולי וליסטריה עמידים לאנטיביוטיקה.

3) מים המוזרקים לבשר לאחר שאיבד מנוזליו עקב תהליך הפשרתו והכשרתו. בתהליך ההכשרה הבשר מושרה במלח (נתרן) הגורם ליציאת נוזלים מן הבשר. כדי להחזיר לבשר רכות מוזרקים אליו מים ובליווי אליהם כימיקלים שמטרתם להחזיק את המים בבשר שלא יטפטפו.

4) כימיקלים מסרטנים, כמו זרזי גדילה, חומרים מסמיכים, חומרים מתפיחים, מעכבי חמצון, חומרי טעם, חומרי ריח, חומרי צבע.

חשוב לזכור!

עד לפני 10,000 שנים היינו ציידים לקטים ומזוננו בא לנו מצמחי בר ומצייד ודייג של בעלי חיים. מאז המהפכות החקלאית והתעשייתית אנחנו ניזונים מצמחים ובעלי חיים מבויתים, ובכמויות גדולות מאוד מהם.

תהליך הביות של צמחים ושל בעלי חיים הולך ומשתכלל כדי להזין המונים, אך הולך ומתרחק מהמקור הטבעי שלו, שהוא פרי תהליך של מיליוני שנות אבולוציה והתאמה הדדית. מבחינת האבולוציה, זמן תהליך ביות זה הוא כפסיק, וגופנו עדיין לא התרחק מהמקור עד כדי עיכול מזונות אלה והפיכתם לאבני בניין טובות ובריאות עבורו.

קארונה ירון

השאירו תגובה: