SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

בישול בריא-המטבח ההוליסטי

מאת: ד"ר תומאס ראו (.D .M) וסוזאן ווילרהסוד מתוך הספר "הסוד השוויצרי לבריאות מיטבית"
עצות, טיפים ודגשים איך להפוך את הסביבה שלך, המטבח שלך ואת עצמך לבריא יותר
ירקות

צילום: 123RF

חשבו על המעבר לתזונה בריאה כעל שיפוץ וחידוש פני המטבח שלכם. ההבדל הוא שבמקום לשנות את המראה והצבעים של הארונות, האביזרים ומכשירי החשמל, אתם מעצבים מחדש את המצרכים שבמזווה ובארונות ובמקרר.

יש מכשיר חשמלי אחד שאני ממליץ לכם לזרוק מייד מהמטבח: תנור המיקרוגל. הקרינה שלו רעילה ועלולה לגרום לקטרקט ולמחלות גרועות יותר, במקרה של דליפה. רוב הטבחים הטובים יודעים שתנורי המיקרוגל יעילים ממילא רק לחימום חוזר, ואת זה ניתן לעשות במהירות וביעילות על הכיריים. אם אתם כבר מארגנים מחדש את המטבח, זרקו גם את כל המחבתות עם ציפוי מונע הדבקה ("נון סטיק"). כאשר מחממים אותן, האדים יכולים לגרום למוות פתאומי בקרב תוכים. מה לדעתכם הם עלולים לגרום לריאות שלכם?

במקום זאת, קנו מחבת גדולה וטובה, עשויה מפלדת אל-חלד עם מכסה, בתוספת כלי אידוי או כלי אידוי סיני פשוט מבמבוק. הוא יקל עליכם את הכנת הארוחות ויחסוך לכם זמן רב.

תוכנית תזונתית בריאה ונבונה אינה מחייבת אתכם לוותר על ההנאה שבאוכל. לאחר שעברתם את שלב נטרול הרעלים תרגישו שחרור. תוכלו לבחור את המזונות המועדפים עליכם, לפנק את עצמכם מדי פעם או להשביע את התשוקה שלכם למזון מסוים. עם זאת, חשוב שתעשו את הבחירות הנכונות.

גוונו את הצבעים והמרקמים שעל צלחת הירקות שלכם, תוך כדי שאתם מספקים לגופכם את כל הרכיבים התזונתיים הדרושים לו. העדיפו ירקות מגידולי מקור, שלא עברו הנדסה גנטית. לרוב, הם עשירים יותר בטעם ובצבע. אם תאחסנו בבית מבחר גדול של ירקות, תוכלו להכין לעצמכם סלטים או תבשילי ירקות מאודים בקלות רבה יותר. כמו בעניין הבריאות שלכם, אם תהיו חופשיים לבחור תרגישו טוב יותר.

מסיבה כלשהי, רבים סבורים שתפריט המבוסס בעיקר על ירקות חייב להיות חדגוני ומשעמם, אולם המתכונים הרבים שתמצאו בספר זה יוכיחו כי זו טעות. הארוחות שלכם יתבססו על מבחר עצום, לא רק של פירות וירקות, אלא גם של דגנים מלאים, עוף ממקור אורגני ודגים בריאים.

חשוב שתמצאו את המזונות הטובים ביותר עבורכם. לכן אני ממליץ לכם לערוך את קניותיכם ברשתות שיווק אמינות ואיכותיות או ברשתות מיוחדות המוכרות תוצרת אורגנית. בקיץ חפשו חוות ירקות אורגנית הסמוכה למקום מגוריכם ומצאו חקלאים מקומיים המגדלים את החיות שלהם בצורה טבעית ויכולים לספק לכם תוצרת איכותית.

אם אתם אוהבים לבשל, מגוון המצרכים שברשותכם יאפשר לכם לבטא את היצירתיות שבכם. גם אם אינכם נהנים מבישול, תוכלו ליהנות מתכנון ארוחות מגוונות.

כמו בבישול מכל סוג שהוא, הקניות מהוות חלק עיקרי מהעניין. לאחר שתשיגו את כל המצרכים הדרושים לכם, תהיו מוכנים להתחיל בעבודה. עד מהרה תגלו שכאשר אתם מוותרים על מוצרים המתקלקלים מהר, במיוחד חלב פרה ובשר טרי, הקניות יהיו עבורכם משימה קלה הרבה יותר.

רבים מהמוצרים הנכללים בתוכנית התזונתית שלי, כגון דייסות דגנים ודגנים מלאים, ניתנים לאחסנה בארונות המטבח. ירקות שורש – כגון סלק, גזרים, תפוחי אדמה ופארסניפ (גזר לבן) – נשמרים היטב שבועיים לפחות. את הירקות והפירות האורגניים, המהווים את הבסיס לדיאטה שלי, תוכלו לקנות בקלות בחנות מקומית, פעמיים בשבוע.

פנו דרך לתזונה בריאה

ראשית, נקו את ארונות המטבח שלכם. היפטרו מכל המזונות האסורים, הן כדי לפנות מקום למוצרים האיכותיים והבריאים שתקנו והן כדי להסיר מדרככם את הפיתויים המזיקים.

הוציאו מן הארון:

• קמח לבן

• סוכר לבן

• קרקרים מקמח לבן, במיוחד אלה המכילים שומני טרנס (השומרים על פריכותם)

• עוגיות ועוגות

• חטיפים מלוחים ומטוגנים

• סודה ומיצים בבקבוקים ופחיות

• מזונות מעובדים, המכילים כמויות גדולות של חומרים משמרים, נתרן, סוכר, ביצים, אבקת חלב ושומני טרנס (אם יש לכם ספק, קראו את התווית)

• תערובות להכנת פנקייקס

• מזונות מיובשים כמו משפרים ותוספים

• מוצרים המכילים מזון שיוצר בהנדסה גנטית, כמו סוגים רבים של פתיתי חלבון סויה

• ממתקים, בעיקר שוקולד חלב

• חמאת בוטנים מסחרית

• אבקת חלב פרה או חלב פרה מרוכז

• פירורי לחם מוכנים, המכילים חומרים משמרים ושומני טרנס

• רטבי סלסה מסחריים

• תערובות תיבול המכילות מונסודיום גלוטומאט (MSG), המכונה גם חלבון ירקות שעבר הידרוליזה.

• שימורי ירקות ופירות

הוציאו מן המקרר והמקפיא

• בשר עוף, הודו, טלה ובקר שאינו ממקור אורגני

• דגי חווה קפואים גדולים – כגון סלמון או דגי קרקעית אחרים

• מיונז

• ריבות, ג'לי ומלפפונים חמוצים

• שימורי דגים ובשר

• קטשופ מוכן, המכיל כמויות גדולות של סוכר

• מוצרי חלב פרה, אם אורגניים ואם לאו: חלב, יוגורט, גבינת קוטג, גבינת שמנת, גלידה, גבינת צ'דר וגבינות אחרות העשויות מחלב פרה, גם אם מתוצרת חקלאית אמינה. לצערי, האיסור חל גם על גבינת פרמזן. בהנחה שאינכם סובלים מכולסטרול גבוה, תוכלו לאכול מעט חמאה או שמנת, במיוחד משום ששאר התפריט שלכם יכיל כמויות קטנות במיוחד של שומן רווי.

בדקו את עגלת הירקות שלכם

הוציאו מעגלת הירקות שלכם את כל הירקות והפירות שאינם ממקור אורגני, אלא אם כן אתם גרים באזור בו לא ניתן להשיג כלל תוצרת אורגנית. אחת המטופלות שלי שגרה באזור כפרי מגדלת חלק מהירקות שלה בעצמה בעונה וקונה את השאר בחווה אורגנית מקומית. בחורף היא מזמינה ירקות אורגניים בדואר. המשלוח מגיע אליה בארגז פעם בשבוע.

הצטיידו במזונות הנכונים

כעת יש לכם בוודאי מקום פנוי רב במטבח. הגיע הזמן להתחיל ולמלא את המדפים הריקים מזונות בריאות שישמרו על איזון מיטבי של הסביבה הפנימית שלכם.
אני מתאר לעצמי שלא תצטרכו להרחיק לכת. אם אתם גרים בעיר, עצרו בחנות הירקות, בחנות הבשר ובחנות הטבע. גם ברוב השכונות המרוחקות ממרכז העיר תוכלו למצוא חנויות המוכרות תוצרת אורגנית ומוצרים בריאים.

הביאו אתכם את משקפי הקריאה שלכם מכיוון שתצטרכו לקרוא את האותיות הקטנות שעל גבי האריזות. חבילה של פריכיות שיפון פשוטות, למשל – בחירה מצוינת לממרחים וגבינות – מכילה קמח שיפון ומים בלבד. אולם מוצר דומה של אותה חברה עלול להכיל תוספי טעם מלאכותיים, חומרים משמרים ואפילו שומני טרנס שעליכם להימנע מהם.

 

השאירו תגובה: