אתה מה שהנך מעכל

מאת: חגית אריאלי – שיינפלד, רפואה איורוודית
שוחרי הבריאות מרבים להשתמש בשנים האחרונות במטבע הלשון what you are is what you eat כדי להמחיש את חשיבות השמירה על תזונה מיטבית
תזונה נשית

תזונה מבריאה לנשים, צילום: 123RF

"אדם בעל אגני חזקה יוכל אפילו לאכול רעל ולא להיפגע".
(צ'אראקה סמהיטה, וימאנה סטהנה, פרק 6)

אחד ממטבעות הלשון, ששוחרי הבריאות מרבים להשתמש בו בשנים האחרונות, כדי להמחיש את חשיבות השמירה על תזונה מיטבית הוא "what you are is what you eat". מבחינת התפיסה האיורוודית, קיימת משמעות לא רק למרכיבי המזון ואיכותם, אלא גם ליכולת הגוף לעכל, להטמיע ולספוג את המזון על מרכיביו השונים. בבחינת "what you are is what you digest". כשזה נוגע לבריאות כללית, שמירה על בריאות מערכת העיכול היא בעלת חשיבות הזהה לזו של שמירה על מערכת הלב, העצמות ויתר חלקי הגוף.  שכן, מערכת העיכול היא כלי העבודה העיקרי של הגוף ולכן חשוב להסדירה כדי למנוע הפרעה לפעילות יתר המערכות. עיכול תקין יסייע לנו לשמור על בריאותנו, איכות חיינו ושמחת החיים.

מערכת העיכול

MY_07_IN250

מזון ומשקאות צריכים להפוך למולקולות קטנות של נוטריינטים, בכדי שיוכלו להיספג בדם ולהגיע לתאים בכל חלקי הגוף. עיכול הוא התהליך במהלכו מזון ומשקאות מתפרקים לחלקים קטנים על מנת שהגוף ישתמש בהם לבנייה והזנה של תאים ולאספקת אנרגיה.

העיכול מתחיל כבר בפה, עם טעימת המזון ומושלם במעי הדק, באמצעות צינור העיכול. התהליך שמתחיל בפה, עובר דרך הגרון, הוושט, קיבה, מעי דק, מעי גס, רקטום – מסתיים באנוס (חלחולת). איברים נוספים שמשתתפים בעיכול אבל אינם חלק מצינור העיכול הם הלשון, בלוטות הרוק, הלבלב, הכבד ושלפוחית השתן.

המושג שמגדיר יותר מכול את משמעות העיכול ברפואה ההודית המסורתית הוא "אגני" (AGNI). איורוודה טוענת ש AYU –  (חיים ארוכים), VARNA  (צבע העור), BALA (כוח), SWASTHAYA  (בריאות), UTSAHA  (התלהבות), PRABHA  (מרקם העור), PRANA  ("אנרגיית החיים") ומסת הגוף הם פונקציה של אגני תקין.

מהי אותה אגני?

אגני = אש העיכול, האש הבוערת בתוכנו אשר מציתה את כל תהליכי החיים הביולוגיים. בטבע תתבטא כשמש, ואש המפיצים אור וחום, בגוף תתבטא בתהליך העיכול (גם של רגשות, זיכרונות, רשמים וחוויות), טמפרטורת הגוף והזנתו, ותהווה את המפתח לכל התהליכים של המרה בגוף (תהליכים אנאבוליים וקטאבוליים).

האיורוודה מונה 13 סוגי אגני , שהמרכזית שבהם היא – הג'טאר אגני (האגני של הפיטה). זו ממוקמת בין הפה לפי הטבעת – לאורך צינור העיכול, במעי הדק (בתריסריון), ובקיבה ונחשבת כשורש של כל סוגי אש העיכול בגוף. היא גורמת להתגברות/הפחתה של אלמנטים ורקמות הקשורים לעיכול. הג'טאר אגני חולשת על כל צורות האגני האחרות (בכבד, ברקמות ועוד). ומשמשת כזרז לייצור האנזימים של העיכול וכן להפעלת שלבי העיכול הראשונים. יש לה תפקיד מכריע בקבלת את המזון, בפירוק שלו וספיגתו ברקמות הגוף. המסה של המזון הלא מעוכל תיאסף במעי הגס, שם תהפוך למוגלה דביקה, לבנה, מדיפה ריח רע הידוע בשם "אמה" (AMA). תפקוד הג'טאר אגני משפיע גם על היכולת שלנו לספוג פראנה מהמזון ומצמחי המרפא. באחריות האגני גם להרוס את הבקטריות, הוירוסים והרעלים שאינם רצויים לגוף ועלולים לפגוע במערכת החיסון.

טיפים לשיפור העיכול

1. אכול כדי להזין את גופך – נשמע פשוט לכאורה אבל בעידן בו אנו חיים מעטים הם האנשים שאוכלים מזון מזין שמשקיעים תשומת לב בהכנתו, המבוסס על מרכיבים טבעיים פשוטים. מרביתנו אוכלים משהו "על הדרך" כדי להשביע את רעבוננו באופן מהיר או אוכלים מתוך שיעמום, הרגל או מתוך צורך רגשי/נפשי.

2. מרגוע – קצב החיים המודרני לא מותיר לנו רגע דל. כמה מאתנו מקדישים לאכילה את הזמן הנחוץ לה בסדר היום הצפוף? כמה פעמים "דילגתם" על ארוחת בוקר, כדי להימנע מאיחור לעבודה? ניצלתם את הפסקת הצהריים שלכם לאכילה שקטה ורגועה? מתי נהניתם מארוחה טובה? אכילה מהירה תחת סטרס מעכבת גם ייצור של חומצה הידרוכלורית (חומצת הקיבה) ואנזימים הנחוצים לעיכול תקין.

3. לעיסה – תהליך העיכול מתחיל כבר בשלב הלעיסה בפה, עם פירוק המזון לחתיכות וערבובם ברוק ועמילאז. לעיסה מספקת תסייע גם לעיכול וספיגה טובים יותר.

4. אכול את האנזימים שלך – מזונות עשירים באנזימי עיכול הם צוות סיוע נהדר למערכת העיכול. למרות שמזון נא  (RAW FOOD) עשיר באנזימים אנשים רבים עשויים לגלות שהם מתקשים לעכל אותו. אפשר להשלים את החסר ע"י אכילת מוצרי חלב פרוביוטיים, פירות כגון בננה, אננס ופפאיה. גם דבש עשוי להוות מקור טוב לאנזימים.

5. הגבלת כמות – לקיבה האנושית יש יכולת עיכול מוגבלת. אכילה עודפת מפחיתה את האפקטיביות של החומצה ההידרוכלורית, האנזימים והספיגה של נוטריינטים מהמזון. לכן חשוב לאכול מזון איכותי על פני מזון "ריק מחומרים מזינים ועשיר בקלוריות ושמן" כדוגמת מזון מעובד, מהיר וכד' שבנוסף אינו מקנה לנו תחושת שובע וסיפוק.

6. מים מכבים אש – אחת העצות שחוזרות על עצמה בקרב חוגים שונים להורדה במשקל הוא שתיית כמות גדולה של נוזלים בתחילת הארוחה כדי "לסתום את התיאבון". הבעיה היא שצריכה גדולה של נוזלים בתחילת הארוחה פוגעת בתהליך העיכול, כיוון שגורמת לדילול החומצה ההידרוכלורית ואנזימי העיכול ולכן מפריעה לתהליך של פירוק המזון החשוב כל כך. לכן בראייה האיורוודית מומלץ לשתות כחצי שעה לפני או אחרי הארוחה (או לשתות מספר לגימות של מים חמים לאורך הארוחה).

7. במהלך היום מומלץ לשתות חליטות של צמחי מרפא שונים כדוגמת זרעי שומר, זרעי כוזברה, זרעי כמון, ג'ינג'ר המסייעים במניעת תופעות של גזים, נפיחות וכד' הנובעים מקשיי עיכול.

8. כדי לעורר את האגני, מומלץ לאכול לפני הארוחה פרוסה של ג'ינג'ר טרי עם לימון ומלח סלעים.

9. לפרוש לשינה לפחות שעתיים וחצי – שלוש מסיום הארוחה האחרונה.

לסיכום, קיימת חשיבות לשמירה על תקינות מערכת העיכול עוד לפני שחווים קשיי עיכול. העובדות המשמחות הן שאפשר לעשות זאת באמצעות שינויים קלים בתזונה ובאורח החיים, וע"י התאמת המזון לכוח העיכול של כל אדם באופן ספציפי .

 

השאירו תגובה: