Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

"ואכלת את עשב השדה"

מאת: ד"ר זוהר קציר, חוות האיסיים
זמן קריאה: 2 דקות
למה לקנות קפסולות כשאפשר לאכול צמחי בר אכילים שעשירים בוויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים בכמויות שאין בשום דבר אחר? ד"ר זוהר קציר מסביר מה הופך את צמחי הבר לתוספי מזון משובחים

צילום: 123RF

Laisha_In

בראשית אכל האדם פירות, זרעים ועלים ירוקים מהטבע. כאמור בפרק א' פסוק כט' "ויאמר אלהים הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע אשר על פני כל הארץ ואת כל העץ אשר בו פרי עץ זורע זרע לכם יהיה לאוכלה". אולם ככל שבני האדם נדדו צפונה (ודרומה) מהאיזורים המשווניים (הגרוש מ"גן העדן") כך התמעטו צמחי בר אכילים, בכמות ובאיכות, והאדם נאלץ (קולל) לגדל בעצמו את מזונו. כאמור בפרק ג' פסוק יח' "וקוץ ודרדר תצמיח לך ואכלת את עשב השדה. בזעת אפיך תאכל לחם…".

כל עוד גידלו בני האדם את מזונם בעצמם, לאכילה עצמית, צמחי התרבות שמרו על ערכם התזונתי בכמות ובאיכות כמעט כמו צמחי בר. אולם כאשר החלו בני אדם לגדל גידולים חקלאיים למכירה, בהכרח – מטעמים של כדאיות כלכלית – כמות נהייתה חשובה יותר מאיכות. פותחו זני צמחים מהירי גידול המניבים תוצרת רבה. צורה וצבע מושך נהיו חשובים יותר מהטעם והערך התזונתי של התוצרת (מה גם שלא ניתן למדוד ערכים תזונתיים בקלות בשדה).

ככל שגדל המרחק בין החקלאי והצרכן נעשו חיי המדף של התוצרת ויכולת העמידה בפני מזיקים, גורם חשוב בפיתוח זנים, על חשבון האיכות והערכים התזונתיים. בתקופה האחרונה, עם השימוש הגובר בדשנים כימים וחומרי הדברה, התוצרת החקלאית גם עמוסה ברעלים, המפחיתים עוד יותר את כמות הרכיבים התזונתיים במזון הזמינים לגוף. זאת בנוסף להשקעה באנרגיה וחומרי תזונה שהגוף משתמש בהם כדי לסלק את הרעלים שחדרו לגוף.

אנשים רבים בימינו סובלים מחוסרים; בוויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים. חסרונם עלול להתבטא במחלות שונות. בתי מרקחת וחנויות "טבע" עמוסים בתוספי מזון ותרופות "טבעיות" שאמורים להשלים לנו את הרכיבים התזונתיים החסרים במזון. אך כבר כיום מכיר המדע בכמה עשרות אלפים של פיטוכימיקלים שונים החיוניים לבריאות טובה, בעוד שעל המדף בחנויות מופיעים רק כמה עשרות סוגים של ויטמינים וכימיקלים מלאכותיים, האמורים לפתור לנו את בעיות הבריאות השונות. ברור שתוספי המזון המלאכותיים אינם יכולים למלא את בעיית החוסרים במרכיבים תזונתיים חיוניים במזון בימינו.

בית החרושת של הצמח

מכל חלקי הצמח העלים הירוקים הם העשירים ביותר בוויטמינים, מינרלים ופיטכימיקלים, וכל זה למה? העלה הירוק הוא בית החרושת של הצמח, בו נקלטת אנרגית השמש בתהליך הפוטוסינטזה, ובו נוצרים – בעזרת האנרגיה המוטמעת – הפיטוכימיקלים החיוניים לפעילות החיים של הצמח. ככל שהעלה ירוק יותר יש בו יותר כלורופיל ונוצרים בו יותר פיטוכימיקלים חיוניים. מולקולת הכלורופיל חיונית לתהליך הפוטוסינטזה, אך אין הוכחות מדעיות שהיא חיונית לנו. הסיבה לצרוך עלים ירוקים אם כך, היא לא מפני שהם ירוקים (מכלורופיל) אלא מהריכוז הגבוה של פיטוכימיקלים חיוניים הנוצרים בעלה.

עונת השנה המתאימה ביותר להשלמת התזונה שלנו בעלים ירוקים מהטבע היא בסוף החורף ובאביב. כאמור ב"מגילת השלום של האיסיים": "אלהים יודע היטב מה גופך צריך ומתי הוא צריך… והעשב שנובט אחרי הגשם, אכול בחודש טבת כדי שדמך יטוהר מכל חטאותיך". הירוקים הנובטים אחרי הגשם הם ברובם צמחים חד שנתיים. לצמחים חד שנתיים (בד"כ) "אין זמן" לייצר רעלים ולכן רובם טובים למאכל. האביב היא עונה של גדילה והתרבות ולכן חשוב מאד להשלים את תזונתנו דווקא באביב, בעלים ירוקים מהטבע.

ולסיום, הנה מתכון למרק ירוק חי:

חומרים:

חופן צמחי בר שיש בהישג ידכם (חוביזה, חסה, עלי סלק, סרפדים ועוד)
חצי עגבניה
חצי לימון סחוט
רבע אבוקדו
גבעול סלרי (להמלחה) או קמצוץ מלח
מים

הכנה:

מכניסים את כל החומרים לבלנדר חשמלי עד לקבלת מרקם נוזלי ואחיד.

ניתן להוסיף בצלחת נבט חיטה ולאכול בלוויית קרקרים עם אבוקדו

בברכת אביב ירוק ובריא
דר' זוהר קציר

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו