PassoverFocus_Fly
Thymoquin_Fly

אכינצאה – מתנה אינדיאנית

מאת: עדן פלד, נטורופתית והרבליסטית קלינית
זמן קריאה: 4 דקות
צמח האכינצאה הינו מתנה מהאינדיאנים ביבשת אמריקה. ייחודיותו של הצמח הוא להועיל במצבי חירום זיהומיים שונים ולעורר את מערכת החיסון
supherb_IN

פרח הקיפודנית

פרח הקיפודנית הוא אחד מהצמחים ששווה להכיר. פרח יפהפה זה, שמוצאו האקזוטי משווה לו נימה אופנתית, עשוי להעלות את איכות חיינו ביכולתו לפתור מצבי כאב וחוסר נעימות.

קיפודנית הוא שמו העברי של האכיניצאה, פרח ממוצא אינדיאני, מיבשת אמריקה. צמח זה הוא ממשפחת המורכבים, והשימוש בו נעשה מכל חלקיו, השורש, העלים והפרחים, בהתאם למין המסוים בשעת השימוש.

פרח זה, חיוניותו מתבטאת בכך שהוא יעיל ביותר למצבי חירום חיסוניים, קרי מחלות דרכי הנשימה, דרכי השתן, נגעים על פני העור וכתמצית נוגדת זיהום לכל מצב.
השימוש הנרחב בצמח הפך את השימוש המושכל בו לשימוש נפוץ עד כי לא מדויק. הצמח שיעיל למצבים אקוטיים, עקב הפעילות העוצמתית שלו והפעלת מערכת החיסון בתנופה גדולה, אינו מיטיב בשימוש ארוך טווח, בו הוא מתיש את מערכת החיסון. זאת למעט בשימוש במחלות קשות בהם מערכת החיסון קרסה, ועל כן יש לתת תנופה גדולה של כוח לאורך זמן, בליווי מקצועי.
שורשי הקיפודנית צרת העלים (E.Angustifolia) הם הפעילים ביותר. בנוסף אליו ישנם הקיפודנית הארגמנית (E. Purpurea), וקיפודנית חיוורת (E. Palida).

צמח האכיניצאה שימש להכנת תמציות צמחיות שטיפלו בנגעים בעור כולל אקנה, ריפוי פצעים, פריחות ואף טיפלו במניעת וייבוש פטריות. הצמח היה בשימוש גם למטרות שיכוך כאב וטיפול בדלקת וזיהומים, מדיזנטריה ועד טפילי מעיים אחרים, בזיהומי דם חמורים ולזיהום כללי.
באשר לשימוש בחלקי הצמח השונים, מסתבר שהאינדיאנים היו משתמשים בכל חלקי הצמח כעיקרון פילוסופי. השילוב בין חלקי הצמח נתן סינרגיה אנרגטית לכל איברי ומערכות הגוף. כיום נהוג לשלב את חלקי הצמח ואת המינים השונים בשל סיבות רציונאליות וביניהן נגישות מינים שונים והוזלת המוצר הסופי.

כבר במאה ה-18 הגיע פרח האכינציאה למערב והיה בשימוש מקיף בשילוב עם רפואה מדיציאנית. השימוש בצמח היה שכיח יותר לפני השימוש באנטיביוטיקה בכל הנוגע למחלות זיהומיות ומגיפות.

שטיח אדום של מחקרים ומדע

בשלהי המאה ה-20 נחקר הצמח באופן צדעי בעולם המערבי, לרבות גרמניה וארה"ב. החוקר הגרמני ואגנר הראה כי מיצוי של הצמח אחראי לעלייה בפעילות מערכת החיסון. אנליזות כימיות תמכו במחקר ומצאו רכיבים פעילים רבים במינים השונים של הקיפודנית. מאז ועד היום, האכיניצאה נחשבת הצמח הנחקר ביותר בתחום צמחי המרפא, וכיום היא צמח המרפא הנפוץ ביותר בשימוש בגרמניה, מי שידועה כמדינה המכירה ביעילות וחקיקת השימוש בצמחי המרפא. היות והצמח מסתגל לכל תנאי אקלים ואיכות קרקע מקלה על הזמינות שלו ועל מחירו הזול יחסית.
נפלא לציין כי הצמח עשיר בוויטמין C, ובמינרלים שונים: סיליקה, סידן, ברזל, אשלגן ומגנזיום.

יעילות רפואית

אין ספק כי כדאי לכל אחד מאתנו להחזיק עמו בקבוקון של הצמח בארון התרופות הביתי לשימוש מיידי. פרח האכינצאה על כל חלקיו, הוא צמח מספר אחד לשימוש בכל מחלות החורף הקלות  וכן בשפעות הקשות ביותר. כל זיהום שהוא אם זהו פצע מוגלתי או רגישות בדרכי השתן, עשוי להיפתר ביתר קלות עם השימוש בצמח.

בשל היותו של צמח האיכנצאה נוגד זיהום שכן הוא אנטי ויראלי, אנטי חיידקי, אנטי פטרייתי ואנטי פרזיטי, הצמח יעיל לטיפול בכל סוגי הדלקות והזיהומים, לרבות מחלות כמו מחלת הנשיקה, הרפס, נגעי עור שונים, זיהומי מערכת העיכול ואף בפטריית הקנדידה.

בשל יכולתו של הצמח "להניע נוזלים" כפי שכונה בימי קדם, בנוסף לתרומתו להנעת מערכת החיסון, הוא יעיל לטיפול בגודש לימפטי. איכותו מגרשת הלחות החמה, כפי שהוא מכונה במבט סיני מסורתי, עשויה להועיל במקרים כאלו, כמו גם מסבירה את יעילותו כאנטי פטרייתי.
הצמח יעיל בשיקום מערכת החיסון ובייצור כדוריות דם לבנים, מה שהופך אותו לצמח יעיל בטיפול תומך בכימותרפיה, בה אחת מתופעות הלוואי היא הלויקופניה.

היות והצמח מעורר מערכת חיסון, יש להיזהר אתו בכל הנוגע לאנשים הנוטלים תרופות מדכאות חיסון למחלות אוטואימוניות או תופעות שונות, דוגמת סטרואידים. כמו כן, יש להזהר עימו בשימוש בקרב אנשים בעלי רגישות ידועה למשפחת המורכבים. תופעות לוואי עלולות לכלול תחושת אי נוחות בבטן ותגובות אלרגיות בעור. אין לצרוך את הצמח מעל לחודשיים בשימוש ארוך טווח, גם לא כחליטת צמחים או תיונים הנמכרים בכל חנות כיום. כאמור, הצמח עשוי להתיש את מערכת החיסון ולגרום לפעילות לא פרופורציונאלית. הצמח מותר לשימוש בהיריון ובהנקה.

תפיסה מרחבית

נראה שצמח הקיפודנית כשמו כן הוא. מערכת החיסון היא מערכת ההגנה שלנו, ברמה הפיזיולוגית כנגד אויבים המעוניינים לפגוע בבבריאותנו, וברמה הנפשית, מאיימים על המרחב שלנו. צמח זה מעמיד את הצבא על שתי רגליו ומעודד לתקיפה. כשהאיננו נמצאים במצב חירום, מערכת החיסון שלנו אמורה גם היא לנוח, להתחזק ולהפסיק לשאוב את כוחותיה המיועדים לקיום שגרת החיים בגוף: מערכת העיכול ומערכת השתן. מערכת ההורמונאלית אף היא יוצאת מאיזון כשהמערכת החיסון עומדת על המשמר כדי להפעילה על ידי שחרור הורמונים, וזה מסביר בודאי את הסיבה מדוע לא להשתמש בצמח זה יתר על המידה.

אדם שמשתמש בצמח האכינצאה, מרים בבת אחת את מערכת החיסון שלו בכל המישורים. ראוי לו שיבין את המשמעות הפיזיולוגית, אם היא עובדת על רקע של חוסן פיזי (משקל גוף ובריאות מערכות השרירים והעצמות, חיוניות ומוטיבציה), ואם על חוסן נפשי (מערכת הגנה פעילה, קריסת מערכות, חיוניות או תשישות ועוד). אם הצמח מגיע על בסיס טוב, הוא יועיל מאוד. אם הצמח מגיע על מערכת פגועה שאיננה מאוזנת, יש להשתמש בו בחכמה.

כמה מילים על איכותו של המוצר בו אתם משתמשים

מטופלים רבים שואלים אותי מה ההבדל בין אכיניצאה שמחירה זול ברשתות השיווק הגדולות לבין מוצר יקר יחסית במעבדות לצמחי מרפא או אצל המטפלים המורשים. נראה שזהו ההבדל בין חולצה תוצרת מדינת עולם שלישית ומחירה זול ובין זו שמחוייבת במותג שתפור עליה ומחירה בהתאם. לא כתמיכה בתרבות הצריכה, ובטח ובטח לא בסוגיה האקולוגית המתלווה לכך, מוצר טוב מצדק, לרוב, את מחירו. מוצר זול עשוי לא לתת את המענה הרצוי ואף לאכזב את האדם הנוטל בצורה כזו, שלא ישוב עוד לרכוש צמח זה במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב, את שאר צמחי המרפא. המינון הפעיל בצמח טבעי וטרי עובר במעבדה תהליך עיבוד, כשהשאלה מי המפקח ומהי שאיפתו המוסרית (והכלכלית).

מוצר מדף לא תמיד ייתן את האפקט הרצוי, ורצוי להשתמש במוצר שנרקח קרוב יותר למקורו (חליטת צמחים ריחנית ללא ריח מעופש, טעם מהותי ומראה).
איך תדעו? הרגישו את טעמה של התמצית על הלשון, אם קיבלתם צביטה, הרי לכם אכינצאה ממקור איכותי ביותר!!!

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו