Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

אכילה רגשית בימי קורונה

מאת: מיכל אברמוביץ
זמן קריאה: 3 דקות
הקורונה בארץ מעל לחודש, אם הנחמה שלך באוכל, כדאי לדעת מה אומרת ג'ון ג'ייקובס
Thymoquin_In

איך שומרים על האכילה והאיזון שלנו בימי הבהלה? פנינו לג'ון ג'ייקובס שמתמחה באכילה רגשית כדי לקבל הכוונה

רשתות הקניות בארצות הברית מדווחות על שיא ברכישת חטיפים ואלכוהול. רבים מנסים להתנחם עם אוכל פחות בריא ונמצאים במצב לא נעים של סטרס ואכילה רגשית. פנינו לג'ון ג'ייקובס, מטפלת ומורה ותיקה בתחום תמציות פרחי באך עם מעל 30 שנות ניסיון. ג'ייקובס היא מורה מן החוץ בפקולטה למדעי הבריאות, ביה"ס למקצועות הבריאות הקהילתיים ע"ש לאון ומטילדה רקנאטי, באונברסיטת בן גוריון בנגב.

 

ג'ון מספרת שאכילה רגשית היתה חלק מהחיים גם לפני הקורונה: "היו לי פניות בודדות סביב סטרס נקודתי סביב הקורונה. רוב האנשים מוטרדים מהדברים ה'רגילים' שממילא קורים בחיים שלהם. הלחץ של הקורונה מוסיף על מה שקיים".

 

אם היה טיפ אחד שהייתי רוצה ליישם בימים האלו, למה היית מכוונת אותי?

"בגלל שהקורונה משפיעה על הריאות, מערכת הנשימה ומכיוון שפחד מאוד גבוה משפיע על הריאות, למעשה כל מה שקשור לפחד, חרדה ופאניקה הוא המצב הרגשי הכי לא טוב בכזו סיטואציה, כי סטרס מכווץ את הנשימה. המשמעות היא שיש מוטיבציה נוספת, או אולי היגיון נוסף לפעול על מנת להוריד את הסטרס הזה".

 

ומה יותר טוב מאשר להוריד את הסטרס עם עוגה?

"אז זהו. שלא. בואי נתחיל מזה שסוכרים ידועים כמצע מאוד טוב לתהליכים פתולוגיים שונים בגוף. הסוכר מסוכן לבריאות כמו פחד ולכן עוגה זה לא רעיון טוב.

מה שקודם כל צריך להבין הוא שיש לפנינו אתגר שכנראה לא ייעלם תוך כמה ימים, וצריך להיערך. בדיוק כמו שאנשים הלכו לסופר להיערך עם קניות, צריך להיערך לתקופה כזו עם עיניים פקוחות, לקיחת אחריות והבנה שיש חיים גם אחרי הקורונה וצריך לראות איך נערכים לשרוד את זה במסגרת המגבלות וההנחיות בצורה הכי טובה שאפשר".

 

מה אפשר לעשות בבית?

"אני אדם פרקטי ומחפשת איזה פעולות אפשר לעשות. המטרה של פעולות הוא ליצור הסחה מצד אחד ולהוסיף לנו לחיים פעולות מחזקות.

קודם כל – כמה שפחות להתעסק בחדשות ואקטואליה, להתעדכן במספר החולים החדש וכולי. חשוב לשמור על חיבור בסיסי למה שקורה, לשמוע להנחיות ולהקפיד עליהן. אני רואה שלא כולם מקפידים על ההנחיות כמו שצריך וזה דווקא חשוב.

עם זאת, לא צריך לקרוא כותרות  כל רבע שעה.

כדאי להתרכז בדברים נעימים – לקרוא ספר, לראות סרט, לשמוע מוזיקה – דברים שכל אחד יכול לעשות בביתו. לנסות לשים את עצמך בפעילויות שאינן קשורות לקורונה, מתוך בחירה".

 

שמירה על תנועה

ג'ון מתמקדת בנושא התנועה: "הנושא של תנועה ממש קריטי, לשמירה על מערכת חיסון חזקה ולשמירה על אוורר וחוסן הראות ומערכת הנשימה בכלל.  פעילות גופנית יכולה להיות בבית, יש הרבה דברים שאנשים יכולים לעשות. עם הישיבה בבית יש נטייה להפוך לשק תפוחי אדמה וזה לא טוב למערכת החיסון, לריאות ולנשימה וכן, גם פה – צריך לעשות מאמץ מכוון להזיז את הגוף ולהפעיל אותו. אחד התרגילים המומלצים הוא להציב את הידיים על משקוף הדלת ולדחוף את הגוף קדימה – מה שפותח את בית החזה.

קפיצות, ריצה במקום, קפיצה בחבל ואפילו עלייה במדרגות. אם אני יוצאת, אני עולה ברגל 5 קומות, במקום לעלות במעלית.  הכל דברים קטנים שאפשר לעשות. כשעושים פעילות אירובית והמערכת עובדת יותר, זה עוזר לאוורר את הריאות.

בנוסף, תוכלו להיעזר בשיש במטבח למתיחות. אני חייבת לומר שהאינטרנט מלא בסרטונים של שיעורי ספורט למינהם – יוגה, מתיחות ואירובי – ואפשר פשוט למצוא משהו שמוצא חן בעיניכם ולעשות".

איך להתמודד עם הג'אנק פוד שמפתה כל כך בימים כאלו?

"כשיושבים בבית יש יותר נטייה לנשנש ולאכול יותר ממה שצריך ולכן כדאי להוציא מהבית את הג'אנק פוד. כשיש בבית יותר אוכל בריא מוכן, אפילו ברמת לשלוף פירות וירקות מהמקרר, יש יותר סיכוי שיקחו גם את זה. אם יש הרבה ממתקים וחטיפים בבית, הפיתוי הוא גדול וזה מעלה את הסבירות שאנשים יצרכו את המזונות הללו. דווקא עכשיו כשצריך שמערכת החיסון תהיה חזקה, חטיפים וסוכר ממש לא טובים לנו".

 

מדיטציה

"אני ממליצה לשבת ולספור בלב 3 או 4 לשאיפה ו-3 או 4 לנשיפה. ככל שמרגישים יותר בנוח עם הנשימה, מאיטים את הספירה, כדי שהנשימה תהיה עמוקה יותר. למה זה טוב? נשימה אחידה מסייעת למוח להפריש אנדרופינים מרגיעים וזה מעביר מסר למערכת העצבים שהכל בסדר ואפשר להירגע. תקדישו לזה כמה דקות, ליד זה לצרף דימויים חיוביים – דברים שעושים לך טוב. אנשים שאתה אוהב, מקומות שאתה אוהב להיות בהם, זכרונות טובים. לעשות מאמץ מכוון למקד את החשיבה על דברים שעושים הרגשה טובה".

 

מצבי לחץ מחריפים מחלות רקע ומצבים רגשיים שברקע. אם אדם חרדתי בימים כתיקונם, אז בהלת הקורונה מחריפה הכל, כל מה שהיה לפני מדרדר.

אם אתם זקוקים לתמיכה רגשית ג'ון מפנה לתמציות צמחי באך שיכולות לשפר את המצב והיא, כמו הרבה קולגות, זמינה גם אונליין. העובדה שאתם בבית לא מונעת מכם לקבל ליווי, עזרה ותמיכה בימים הללו".

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו