Thymoquin_Fly
supherb_Fly

איך תבחרו את ניקוי הרעלים המתאים לכם?

מאת: - נטורופתית. מטפלת בתזונה תוך התמקדות באסטרטגיות אכילה. מנחת סדנאות ריסטארט תזונה.
צום מיצים במצפה בגליל או שייקים ירוקים בחושה במדבר? ואולי דווקא מה שהכי ייטיב לכם הוא ניקוי רעלים בשגרה היומית בבית ובעבודה? אלמוג גולד-רוטנברג, נטורופתית ומנחת סדנאות ניקוי רעלים מסבירה איך לבחור את ניקוי הרעלים הנכון ביותר עבורך ועבור המטרות שהצבת לעצמך
PassoverFocus_IN

ניקוי רעלים הפך לטרנד הלוהט של השנים האחרונות. למרות ששיטות ניקוי כצומות והתמקדות בתזונה מסויימת מוכרים לנו עוד משחר ההיסטוריה, יש משהו סוחף במחשבה על ריסטארט לגוף ולנפש באורח החיים עתיר המתחים, המזונות המעובדים, הקרינה והזיהום בו אנחנו חיים.

לפני שנגיע לשאלון הניקוי המתאים לך חשוב להבהיר מהו הרעיון הבסיסי העומד מאחורי כל שיטות הניקויים באשר הם: ניקוי רעלים מכניס אותנו להתכווננות ולתשומת לב בתזונה שלנו, מה שבמירוץ החיים נזנח פעמים רבות לתחתית סדר העדיפויות או למקום טוב באמצע.

הרעיון בניקוי הוא הורדת עומס מטאבולי מהגוף על ידי אכילת מזונות אמיתיים (שאינם מתועשים), כאלה שהגוף יודע לזהות ומה לעשות איתו. הורדת הקושי על מערכות הגוף לעכל את האוכל כמו שצריך, למקסם את ספיגת הנוטריינטים החשובים לו ולפנות את מה שאינו נדרש הוא הבסיס. הקלה על מערכות הגוף תגרום להצפת רעלים ויציאתם החוצה ברמה זאת או אחרת. ההצפה תלווה לעיתים קרובות בתופעות לוואי ותלויות באינטנסיביות הניקוי ובנקודת המוצא של האדם העושה אותו.

 

לפני בואכם לניקוי רעלים, כדאי שתעשו שקלול של הפרמטרים הבאים:

מה נקודת המוצא של מבצע הניקוי:

האם אתם מקפידים בשגרה על תזונה בלתי מתועשת נטולת או מופחתת חמרים ממריצים וממכרים כקפאין וסוכרים? או אולי אתם חיים על מזון מתועש, עתיר שומנים בעייתים וחיים בסטרס על 10 כוסות קפה ומאפה ביום? האם אתם אנשים בריאים או סובלים ממחלה או חולשה?

כניסה לניקוי דורש זמן הכנה פיזית ומטאלית לפני, אדם עם תזונה מוקפדת יוכל להכנס אליה תוך כמה ימים. מומלץ למי שתזונתו מתועשת ברובה להקפיד על תקופת ניקוי של לפחות שבוע-שבועיים, במהלכם להוריד בהדרגה מזונות ממכרים ומשמרים על מנת לגרום לעצמו מינימום ריאקציות קשות בניקוי. אדם מהסוג הזה שיחווה תהליך עדין יחסית יוכל לחוות חויה חיובית ולהאמין בכוחו לבצע שינוי בתזונתו ובריאותו.

 

בסופו של דבר, כדאי לזכור, שניקוי רעלים אמור להיות הגשר להמשך חיים בריאים יותר.

 

האם זאת תקופה מתאימה?

כל ניקוי פוגש אותנו בתקופה אחרת בחיים. גם אם מדובר על אותו אורז ואותו מאש ואותם עלים ירוקים או מיצים. האם אנחנו בתקופת סטרס שתקשה עלינו לשהות בתהליך? האם צפויים לנו אירועים מאתגרים מבחינה גסטרונומית? האם אנו פנויים להערך ולהתקין לעצמנו את הדברים הנדרשים? האם יש לנו סביבה תומכת לתהליך? ואם לא ממש- האם יש לנו את החוסן הנפשי להתמודד עם התנגדויות והערות מצד הסביבה?

עוד דבר משמעותי הוא עונות השנה. חילופי עונות- סתיו ואביב הם זמן שינויים והתחדשות. אלה זמנים מתאימים מאוד לניקוי. אופי הניקוי צריך להיות מותאם לאקלים בחוץ ולאנרגיה של המנקה עצמו. מה שמוביל אותנו לענין המהותי הבא:

 

האם אתם סובלים מחום או קור? מעצבנות ותזזיתיות או מחוסר אנרגיה או מופנמות?

לא ניתן להתעלם מהאננגטיקה של מזונות ומאופי הניקוי שבוחרים. לדוגמה: אדם שחם לו, עצבני, מתרוצץ וחסר מנוח , מומלץ לו "לקרר" קצת את העניינים- שייקים ירוקים ואוכל חי כרו-פוד בהחלט יוכלו לאזן אותו.

לעומת זאת אדם (מדובר בדרך כלל בנשים) הסובלים מקור, מעייפות אולי חוסר אנרגיה וקרייבינג לקפה, פחמימות ומתוקים כדי ש"יחממו אותם" עשויים להעזר בניקוי המבוסס על אוכל מבושל, ירקות שורש וכתומים המחממים ומחזקים.

ניקוי מיצים ושייקים יתאים יותר לעונות חמות. ניקויים מבושלים לעונות קרות וקרירות. ויש שמשלבים בין שתי השיטות כמו ניקוי האביב למשל, העובד על איזונים עדינים. ובו כל אחד יוכל להתאים לעצמו את המינון הרצוי של אוכל מבושל מול אוכל חי.

 

איך מערכת העיכול שלי?

נתקלתי בקליניקה פעמים רבות מאנשים שהגיעו מניקוי שייקים ואוכל חי לישיבות תכופות ומתסכלות בשירותים עם מקרי עצירות. מערכת העיכול זקוקה אמנם לסיבים אך גם לחום פנימי שיניע.

אדם הסובל ממעי רגיז או מכאבי בטן תכופים ייטיב לעצמו עם תזונה נעימה ומרפדת את ריריות מערכת העיכול. לעומת אנשים עם מערכת עיכול שזקוקה דווקא לכמות מרוכזת של סיבים על מנת לגרוף החוצה רמות סוכר, שומנים בדף ושאר רעלנים.

ישנם ניקויים בהם שותים ואחרים בהם לועסים, הלעיסה מסייעת לפריסטלטיקה תקינה. שתיית מיצים צלולים לעיתים מאתגרת אותה.

 

איפה יעשה הניקוי:

אני זוכרת את עצמי לפני שנים בניקוי באמצע המדבר. רוב האנשים היו רק מוטרדים מהחום הקיצוני. תפקידו של ניקוי רעלים הינו דבר אמנם קצת לאתגר אותנו, להווציא אותנו מאזור הנוחות המוכר והחביב , עם זאת, חשוב לעשותו בסביבה תומכת ונעימה. יש כאלה שיהיה זה במלון ספא מפנק, יש שבמצפה פסטוראלי ויש שירגישו צורך לעשותו דווקא בשגרת יומם ובסביבתם המוכרת. מה שיתן להם את הביטחון בעצמם וביכולתם להגיע להרגשה נפלאה שניקוי מוצלח יכול להעניק.

 

אסכם בכך שאין תזונה/ניקוי אחד שמתאים לכולם. שיקול דעת אישי ושאלת כל השאלות שהוצגו פה יכולים לעזור לכוון לתהליך המתאים ביותר.

צרו קשר עם אלמוג גולד רוטנברג



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו