Mankai_Migdal
Vinia_Migdal

איך המתכת שלהם?

מאת: מעיין שליבו, נטורופטית ומטפלת הוליסטית
אלמנט המתכת ברפואה הסינית מסמל את החורף. לכן ככל שהמתכת שלכם תהיה חזקה יותר, תהיו פחות חולים. אז איך מחזקים אותה? תאכלו הרבה צנון
סיבים תזונתיים

סיבים תזונתיים לתזונה נכונה, צילום: 123RF

איך המתכת שלהם?

שפעת כידוע אפשר "לתפוס" גם בקיץ ובכל זאת בחורף אנו בדרך כלל חולים יותר. מדוע?

1. חום ופעילות גופנית תורמים לזרימת דם טובה יותר המחזקת את מערכת החיסון. הקור והירידה בפעילות גופנית האופיינים לחורף מאטים את קצב זרימת הדם ואת הפעילות החיסונית.

Vinia_Article


2. בחורף רוב האנשים נוטים לסגור את החלונות סביבם בכדי שלא יכנס קור, כך לא נכנס אוורור נקי וזה מהווה מצע לשגשוג חיידקים והדבקה מהירה.

 

ובכל זאת, לא כולם חולים! איך זה שגדי נדבק שוב ושוב בעקבות כל אפצ'י שנשמע בסביבה? ושמשון שורד את כל הוירוסים סביב ועובר את החורף עם כמה ימי חלוש'ס שטופלו בעזרת מנוחה ושתייה מרובה?

 

גדי לצורך העניין מייצג את אלו הסובלים משפעות חוזרות ומחלות נוספות התוקפות שוב ושוב לאורך עונת החורף משום שמערכת החיסון שלהם חלשה.
אז יופיעו התפרצויות הרפס ופטריות, כל פצע קטן או שריטה יישארו על העור ימים רבים ואף שבועות, תופיע מחלת הנשיקה, אחרים מפתחים דלקות גרון ועוד ועוד.

כל מה שלבן

ברפואה הסינית מתייחסים ל-5 אלמנטים, מתוכם אלמנט המתכת המייצג את עונת הסתיו וצבעו כסוף\לבן, כמו שלג. בהתאם לימים הקצרים והחשכה המוקדמת בסתיו ובחורף, אופייה של המתכת הוא התכנסות פנימה.


אם ננסה לסכם את אלמנט המתכת במשפט אחד נאמר שהוא מסמל את היכולת לשים גבול. היכולת להפריד בין עכור לטהור, היכולת לקבל החלטות ולהשאיר את הדברים הלא רצויים מאחור.

האיברים הקשורים אל אלמנט המתכת הם הריאות והמעי הגס. הריאות והמעי הגס עוסקים בהפרדת העכור לטהור – הריאות בהפרדת האוויר והמעי הגס במזון.

 

בחורף חשוב מאוד לחזק את אלמנט המתכת וניתן לעשות זאת בעזרת תזונה מתאימה.

 1. יש להרבות במזונות בצבע לבן, בעלי חריפות עדינה. החשובים ביותר הם צנון, צנונית, בצל, עירית, בצל ירוק, כרישה ושום. וגם ג'ינג'ר, שומר ואגס.

וגם בתבלינים מחממים: בעיקר ג'ינג'ר וקינמון וגם הל וכורכום.

מקבוצת הדגנים מומלץ לאכול שיבולת שועל, גריסים, אורז מלא, חיטה ושיפון.
בתחום הירקות כל הכתומים: בטטה, דלעת, גזר. וגם שומר וקולרבי. ופירות בעיקר אגס ותמרים.

מקבוצת הקטניות כל סוגי השעועית יהיו טובים, חומוס, עדשים ואפונה.

2. יש להימנע ממזון קר ומחליש ומ"ארוחות סנדוויצ'ים" ולהעדיף תבשילים חמים.

3. מזון קר ומחליש ממנו חשוב להימנע: לחם לבן, בוטנים, מוצרי חלב ובראשם גלידה, גבינה צהובה וגבינות מעושנות.

4. כדאי לאכול אוכל חמים (לא רותח!) או בטמפרטורת החדר. ירקות כדאי להוציא מהמקרר 20 דקות- חצי שעה לפני הארוחה ולאכול אותם כשהם לא קרים. כנ"ל לגבי מים. עדיף לשתות מים בטמפרטורת החדר ולא קרים.

5. צמחי מרפא בשימוש ביתי לחורף:
שום. השום הוא "אנטיביוטיקה טבעית", הוא ממריץ את המערכת החיסונית, מחמם ומייבש ליחה ויעיל לטיפול בזיהומים שונים, בעיקר במערכת הנשימה. מומלץ לצרוך באופן יומיומי שום כתוש טרי. ניתן להוסיף שום טרי כתוש למרק, לתבשילי ירקות ואורז או על פרוסת לחם עם אבוקדו.

הערה חשובה: מי שסובל מרגישות במערכת העיכול – זהירות. כדאי להתייעץ עם נטורופת.

לבנדר ואקליפטוס: הבחירה הנכונה לחורף

הלבנדר הוא צמח מרפא ומחטא וביכולתו למנוע העברת חיידקים באוויר. שמן האיקליפטוס מרחיב את הסימפונות ומעמיק את הנשימה, מתאים במיוחד כאשר ישנן בעיות נשימה.

כדאי להשתמש באופן קבוע במבער שמנים. להניח בתוכו מעט מים עם  4-6 טיפות שמן לבנדר\אקליפטוס  טהור ואיכותי.

מעטים יודעים שישנם כמה סוגים של אקליפטוס ורק אחד המתאים לילדים! בבית בו ישנם ילדים מומלץ להשתמש רק באקליפטוס מזן "רדיאטה".

חליטות מרווה וטימין


המרווה מכייחת ומייבשת ליחה, מצוינת לטיפול באפטות ופצעים בחלל הפה. הטימין מחטא ומכייח גם כן ומתאים לטיפול בדלקת גרון ושיעול טורדני. את שניהם אפשר לחלוט במים רותחים (מהמרווה כדאי לשים מעט עלים כי טעמה מר). יש לכסות את הכוס עם הצמחים והמים במכסה ולהניח להם ל-10 דקות ורק אז לשתות.

6. טיפולים המחזקים את כושר עמידות הגוף. טיפולי תחזוק ברפלקסולוגיה, עיסוי ואחרים דואגים להזרמת דם ונוזלי לימפה ומחזקים את המערכת החיסונית. ידוע כי בתקופות לחוצות הגוף שלנו עייף ושחוק וחשוף יותר לזיהומים ומחלות. טיפולי תחזוק מעניקים חיוניות, עוזרים לרגיעה ולשינה טובה, "מנקים את הראש" ומחזקים את ההגנות הפנימיות שלנו.

לאתר של מעיין

השאירו תגובה: