supherb_Fly
Laisha_Fly

איך גם אנשים עסוקים יכולים לרדת במשקל?

מאת: איילת בוקר
זמן קריאה: 5 דקות
מרבית האנשים היום מתקשים ליישם אורח חיים בריא, לרדת במשקל ולהצר היקפים. מי יכול לעמוד בזה??? להצליח לשמור על תוצאות שהגענו אליהן – זו כבר משימה קשה פי כמה, אבל האמת היא שכמעט כל אחד יכול להצליח
PassoverFocus_IN

איך אפשר להגיע למשקל הנכון, להצר היקפים, להיות בריאים וחיוניים יותר, לסגל ראייה אופטימית וחשיבה מקדמת? ■

תמיר בר-און, ביולוג, נטורופת ומרצה לתזונה אורטומולקולרית ואיילת בוקר נוה – נטורופתית, ירצו ויחשפו בפנינו את שיטת " 12 דקות ביום" – שיטת הבריאות וההרזיה לאנשים עסוקים, בכנס המתקרב "אוכלים בריא 10" בגבעתיים.

ההרצאה תתקיים ביום שישי 16.11.18 בשעה 11:30

 

זה מפחיד. שליש מאוכלוסיית העולם סובלת ממשקל עודף או מהשמנת יתר.

בישראל, לפי נתוני הלמ"ס משנת  2016 –  84% מבני ה 21 ומעלה לא מיישמים אורח חיים בריא. הדוח מדגיש שאורח חיים בריא כולל בעיקר צריכה מרובה של ירקות ופירות וכן פעילות גופנית.

לאכול בריא וטוב כל יום כל היום? אפשר לשכוח מזה. פעילות גופנית סדירה לאורך שנים – כמעט ולא קיים, למי יש זמן וכוח??? נפש בריאה בגוף בריא – נדיר למדי.

 

מה קורה לנו בעצם?

לפחות 50% מאוכלוסיית העולם נמצאים בדיאטה

כ 95% מהאנשים שעושים דיאטה משמינים חזרה. הסיבה העיקרית לכך היא הדיאטה עצמה, כלומר הגירעון הקלורי, ההגבלה וההימנעות.

מרבית האנשים עושים דיאטה תוך התעלמות מאותות פנימיים של רעב ושובע וכן, הם אכלים כמויות קטנות יותר מאלה שהגוף שלהם דורש. כיוון שכך, הם מאטים את קצב חילוף החומרים שלהם כך שגופם מסתגל למעט קלוריות ו"מתקמצן" בשריפתן. מאחר וכמעט כל דיאטה מסתיימת בהתקפי זלילה ובאובדן שליטה על האכילה, אז האוכל הזה כבר יצטבר כרקמות שומן עודפות בגוף, משום שאת חילוף החומרים הבריא הרסנו עם הדיאטה. לכן, בטווח הארוך, הדיאטה עצמה גורמת להשמנה (אבהיר טעות נפוצה: חילוף חומרים זה לא מה שקורה לנו במערכת העיכול, אלא מה שקורה בכל תא בגוף. לקצב חילוף החומרים יש השלכות על המצב הפיסי והנפשי שלנו)

בנוסף, העיסוק האובססיבי באוכל, ספירת קלוריות / נקודות, שקילת כמויות מזון, שקילה של עצמנו וכו מובילים להתנהגויות שליליות ואף להפרעות אכילה, לעתים קשות".

 

המסיכה הוסרה: דיאטות לא רק שאינן מרזות, הן משמינות.

 איילת בוקר נוה (48) – נטורופתית, מקימת בית הספר הראשון בארץ לבישול בריא ותזונה טבעית: "אני בת למשפחה מקסימה, גנים לא משהוא… מרביתם של בני משפחתי עשו ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה) לאחר אינסוף דיאטות שרק גרמו להשמנה כמובן. בנוסף, כילדה נחשפתי למחלות רבות במשפחה הקרובה כגון סכרת, לב וכלי דם, ועוד. משעמדתי על דעתי, חיפשתי דרך שתאפשר לי שלא ליפול לברירת המחדל הגנטית שלנו – השמנה ומחלות.

כשפתחתי את הקורס השנתי הראשון לבישול בריא ותזונה טבעית בשנת 1999, מעט מאוד אנשים התעניינו בו. מודעות הציבור באותה תקופה היתה דלה. עם השנים, המודעות והבנת הקשר ההדוק שבין תזונה ובריאות גדלו, סדנאות וקורסים בתחום נפתחו בכל רחבי הארץ ואנשים רבים בקשו ללמוד איך לנהל בעצמם את הבריאות שלהם, לאכול בריא, להפחית / לשמור משקל ולהימנע ככל שניתן מלהגיע למצבי חולי ותרופות על כל המשתמע מכך. במשך 17 שנה לימדתי והנחיתי אנשים בקורסים ובקליניקה שלי. עם השנים, לצד הסיפוק בעבודה, התחיל לכרסם בי תסכול. ראיתי שמעט מאוד אנשים מצליחים ליישם אורח חיים בריא שכולל תזונה בריאה, ספורט וחשיבה מקדמת. מרבית האנשים שהדרכתי עמדו בהנחיות לא יותר משבועות ספורים."

 

כולנו מכירים את זה, אנחנו מבינים שעלינו במשקל, מרגישים שאכלנו לא טוב, שהפעילות הגופנית היחידה שאנו עושים זה באצבעות, על המקלדת או על השלט…

אנחנו מחליטים לרדת במשקל. להיכנס למשטר – לאכול בריא יותר, להתחיל לזוז. אולי אפילו מקבלים ייעוץ מקצועי, רוכשים מנוי לחדר כושר ומרוצים. כמה ימים עד כמה שבועות המשטר עובד לנו, אח"כ הוא מתחיל להתפורר ולאט אבל בטוח אנחנו מבינים שלחיות בריא לא מסתדר בכלל עם לוח הזמנים הצפוף שלנו… שזה אומר לבלות שעות במטבח, שעות ארוכות בחדר הכושר ובקיצור – לא באמת מעשי.

 

השאלה היא – מה אנחנו יכולים לעשות?

חיפשתי מענה לאתגר הזה. יחד עם צוות מומחים מתחומי התזונה, הספורט והתודעה פיתחנו שיטת הרזיה ובריאות שמתאימה לכל מי שרוצה לעשות שינוי אמיתי אבל יכול להשקיע רק מעט זמן בזה.

השיטה מבוססת על מדע עדכני בתחומים אלו ונבנתה בהשראת הספר "חילוף חומרים מנצח" של דר. מארק היימן, בהוצאת "פוקוס".

 

תמיר בר-און (49) ביולוג ונטורופת, מומחה ומרצה לתזונה אורטומולקולרית:

"השיטה פועלת ב 3 מוקדים חשובים, שמזינים ומניעים האחד את השני למען המטרה – ייעול והגברה של הגורם מייצר האנרגיה ושורף הקלוריות בגוף -המיטוכונדריות. זה מה שמייצר חילוף חומרים בריא וירידה בריאה במשקל כשצריך:

  1. אימונים מיוחדים קצרים שגורמים לייצור מיטוכונדריות נוספות בתאים
  2. תזונה והשלמת פערים תזונתיים, בעיקר של פיטונוטריינטים (ויטמינים מינראלים ונוגדי חמצון)
  3. חשיבה מקדמת והפחתת סטרס

 

תמיר, אבל תכלס למה שאני ארזה אם אגדיל את מספר המיטוכונדריות?

"המיטוכונדריות הן למעשה תחנות ייצור האנרגיה בגוף. הן נמצאות בכל תא בגופנו ותפקידן הוא להפוך מזון וחמצן לאנרגיה. אפשר לדמות זאת לאח (קמין) עצים: בצד האחד נכנס חומר הגלם – העצים (מזון וחמצן), בתוך האח הם מובערים ומייצרים חום (אנרגיה) ומהארובה יוצא העשן שהוא הפסולת (כגון  CO2פחמן דו חמצני). ככל שנגדיל את מספר המיטוכונדריות בתאי גופנו ונייעל את פעולתן, כך נייצר יותר אנרגיה, נרגיש יותר חיוניים וכמובן – נשרוף יותר קלוריות במנוחה. זהו חילוף חומרים בריא.

 

ומדוע פיטונוטריינטים ונוגדי חמצון יעזרו לי לרזות?

"אנשים רבים שעושים דיאטה, משחררים ללא ידיעתם גם הרבה רעלים שהצטברו עם השנים בתוך תאי השומן בגופם. רעלים אלו 'מסתובבים' בכלי הדם וברקמות ובשל היותם פוגעניים כלפי הגוף, הגוף יעשה הכל כדי שיאוחסנו מחדש ושיהיה לו "שקט תעשייתי" בעבודה השוטפת שלו. הגוף יחפש כל דרך כדי לבנות מחסנים שמשמשים בעצם כבתי כלא לאותם רעלים 'פושעים'. מחסנים אלו הם בעצם מצבורי תאי שומן.

זו אחת הסיבות לכך ששיטות הרזיה שאינן מספקות גורמים חיוניים ומנקים אלו – ויטמינים, נוגדי חמצון ופיטונוטריינטים נוספים, נתקעות בשלב מוקדם ואנו מפסיקים לרדת או לחילופין, הן גורמות לאפקט ה'יו-יו' או ה'אקורדיון'."

 

 

איילת, איך שלא תהפכי את זה, לעשות שינוי זה לא קל,

איך אנשים שמנהלים היום אורח חיים "רגיל" יכולים להתקדם לחיים בריאים יותר?

"האמת היא שעוד פחות קל והרבה יותר מפחיד להמשיך כך. זהו מתכון כמעט בטוח לחיים מלאי מחלות, תרופות וחוסר אושר.

הרגלים בריאים ואורח חיים בריא, כמו כל דבר בעל ערך בחיינו, בונים בתהליך, לא בהוקוס פוקוס.

דבר שני, חשוב ללמוד ולקבל השראה והדרכה ממי שכבר מצליחים ליישם זאת בחייהם. כל צוות מנחי השיטה אותם הכשרנו, מיישמים אותה הלכה למעשה ומשיגים תוצאות. הם ובני משפחותיהם.

הסיבה שהם מצליחים להתמיד בה לאורך זמן, היא כי השיטה קלה ופשוטה ליישום יומיומי."

עוגה מושחתת

קשה להימנע מעוגות? (צילום: PEXELS)

על איזו קלות את מדברת? מה כל כך פשוט בהימנעות מעוגות ובורקסים?!

"או, עכשיו זה מתחיל להיות מעניין, זה הסוד הראשון אליו נחשפתי!

כשעשיתי את צעדי הראשונים בתזונה ואורח חיים בריא הרגשתי בדיוק כמוך. אלא שהתשוקה שלי לחיות חיים בריאים וללא השמנה הניעה אותי לדבוק בדרך, וזה היה קשה. ממש קשה. כי אז, לפני 30 שנה בקירוב, לא היו פה בארץ את הפתרונות שיש לנו היום.

תכלס, מי שמצליח להזין את גופו בהרבה ירקות, פירות ופירות יער, שמצליח לאכול ארוחות מזינות עם מספיק חלבון לאורך היום – התיאבון שלו מתחיל להשתנות. לאט אבל בטוח הכמיהה למתוקים ובצקים פוחתת (בשל שינויים שיתחוללו במערכת השרירים ובמערכת העיכול שלו)

ב"שיטת 12 דקות ביום" יש לנו פתרון מעשי לעניין הזה והזנה יומיומית בריאה מתאפשרת בקלות בזכות השלמת מזון מלא באיכות שוויצרית. למעשה, אנו בונים סינרגיה בין האימון המיוחד לבין ההשלמה התזונתית וכן החשיבה המקדמת (חשיבה מתרחשת בתוך הגוף חברים, לא אי שם באינטרנט… והשפעתה עצומה).

הסינרגיה הזו מביאה אותנו בקלות יחסית להימשך פחות למתוקים ובצקים. זאת, בשל ההשפעה החיובית שיש לשילוב המשולש הזה על רמות הורמונים כגון קורטיזול, אינסולין ועוד. לכן, זה קל, פשוט והתהליך מונע במידה רבה מטעם עצמו ופחות צריך אותך כחייל צייתן. למעשה כך נבנה אצלך קשב אמיתי לגופך.

בהרצאה ניתן טיפים רבים לתחזוקה יומיומית בריאה ופשוטה ליישום, כ"כ תקבלו אימונים מיוחדים של 12 דקות, פירמידת מזון לחילוף חומרים מנצח והמעוניינים – יוכלו להירשם לשיחת ייעוץ אישית.

 

איילת היא אחת המציגות בכנס אוכלים בריא 10.

כנס "אוכלים בריא 10" המתקיים בתיאטרון גבעתיים, משלב הרצאות מקצועיות מעשירות של מיטב המומחים המעניקות כלים יעילים לשינוי תזונתי, וזאת במטרה להעלות את המודעות הציבורית להשפעת התזונה על איכות החיים ולהביא לקהל ידע עדכני. כעת תוכלו ליהנות מהטבה במחיר הכרטיס להרצאה של איילת, תקלידו בקוד קופון את המילה איילת כדי לקבל את ההנחה. בנוסף להרצאה, תוכלו לעקוב אחרי טיפים ומידע חיוני גם בעמוד 12 דקות ביום בפייסבוק.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו