ECO_CU_FLYL
HENIG_FLYR

איזון ואוכל – גם בזמן לא שגרתי

מאת: איתמר רוזנברג
לקראת חזרה מסוימת לשגרה, מלאה בהגבלות ובסטרס - איך יורדים במשקל בכל זאת?

מה לא נאמר על התקופה הזו בה מתמודד העולם עם נגיף הקורונה?

נדמה, שגם את הבדיחות בנושא השעות הרבות שכולנו מבלים מול המקרר (והמנעולים המאולתרים שלו) מיצו קבוצות הוואסאפ עד תום.

בכל צחוק יש גם כידוע יותר משמץ של אמת – ואכן דווקא בתקופה לא שגרתית, בה חוסר הוודאות והלחץ נותנים את אותותיהם, חשובה מתמיד השמירה על בריאות הגוף והנפש.

שגרה בריאה עם סדר יום, תזונה נכונה ואכילה מדודה שאינה מתוך לחץ, טובה לא רק לשמירה על המשקל בו התחלנו את המשבר, אלא לתמוך גם בהרגשה הכללית ובאיזון של גוף ונפש.

נכון, בזמן בו לא נמצאים בשגרה היומית הקבועה שלנו הדברים יוצאים משליטה והרצון לאכול יותר, לשבת מול הטלוויזיה ולא להפסיק לנשנש רק עולה.

אך דווקא בזמן זה מומלץ להסתכל על המצב כהזדמנות לטפל בעצמנו, לאכול נכון ובצורה רגועה, לנוח, להתעמל ולהעשיר את עצמנו בידע חדש, ובעצם לבנות לנו ולסביבה שגרה חדשה ותומכת מציאות.

איתמר רוזנברג, מנחה בחלי ממן, קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא מלווה גם בימים אלו מאות משתתפות שבשגרה נפגשות איתו אחת לשבוע – וכעת עושות זאת מרחוק בצורה קצת שונה ומותאמת מסביר:

"המציאות בשבועות האחרונים נכפתה עלינו ואין לנו דרך ויכולת לשנות אותה.  כשמן שעבר תהליך ארוך, ועדיין מוצא עצמו מחפש תירוצים למה אי אפשר לשמור על תפריט מאוזן, ימים כאלה של סגר בבית (ועוד עם חגים באמצע שהם תמיד אתגר) יכולים להיגרר לחגיגה אחת גדולה, עתירת קלוריות שזמן רב יקח לשקם את נזקיה.

אז מה עושים? לוקחים בחזרה את השליטה לידיים שלנו!  מכניסים לראש שאנחנו השולטים, ולא אלה שנגררים אחרי המציאות, גם אם היא מאתגרת, אלא יוצרים אותה, בתנאים שהיא מאפשרת לכל אחד כמובן.

באופן כזה אנו משפרים את ההתמודדות הנפשית שלנו , וגם את זו של הסובבים אותנו, שהם המשפחה הגרעינית שכל כך חשובה לנו".

מה זה אומר פרקטית? איתמר נותן לנו כמה טיפים קלים ליישום:

מפעילות גופנית קלה, תחביב כזה או אחר, קריאת ספר או מגזין, ועד לאומנויות ומלאכות.

ועדיף יחד עם בני הזוג או הילדים – ממש לבנות איתם קבוצת תמיכה פעילה, לא תאמינו כמה כוח זה נותן!

 

כשהכל מתוכנן – הסיכוי לאכילה מוגזמת יורד משמעותית! כשהשליטה אצלנו, ויש לנו מה לעשות, המקרר פחות קורץ. יש הרי זמנים לארוחות, ויש אפילו זמן מוגדר גם לארוחת לילה קלה. ובין הארוחות יש כל כך הרבה מה לעשות…

אמירות כלליות כמו "אני אקרא ספר, אכתוב ספר, אנגן בפסנתר ואנקה את הבית"  לא מספיקות. צריך ממש לתכנן ולדעת מה עושים בכל שעה.

כל אחד בהתאמה למציאות שלו. אמא לילדים שיוצאת פחות לגינה צריכה לארגן סדר אחר-צהריים בבית. כזה שיכול לעבוד יום אחרי יום, את התוכנית  להציג לילדים, לשאול לדעתם וליישם באדיקות. גם עם בני הנוער כדאי לשבת ולתכנן ביחד את היום, או את אחר הצהריים. אפשר להציע להם לבנות לו"ז בעצמם ולדון עליו יחד. ואחר כך כמובן לתמוך ביישומו.

אם כבר לקחתם דף ועט כדי לתכנן את היום, ובו כלולים גם זמני הארוחות, חשוב להקדיש מחשבה גם למה אוכלים ולדאוג שבזמן השהות והסגר יהיו בבית מגוון מזונות בריאים ומזינים. זה הזמן לפנות מהמזווה את המתוקים, החטיפים והשתיה המתוקה. כשאלו נמצאים בהישג יד, קל לנו להתפתות ולבחור בהם. השקעה בארוחה ביתית ומאוזנת המבוססת על ירקות, פירות, דגנים מלאים ומזונות דלים בשומן תעזור לנו להרגיש טוב עם עצמינו בזמן הסגר  ומיד לאחריו.

ולסיום, הטיפ הכי חשוב אחרי שהחלטתם לעשות סדר הוא ההתמדה – גם אם יש מעידות ונפילות, לקום מיד ולהמשיך הלאה! התמדה לאורך זמן מביאה תוצאות בדוקות!

מניסיון – בהחלט כדאי לנסות בבית

השאירו תגובה: