himalayaKrem_Fly
Sunrider_Fly

איזה טיפוס אתה

מאת: הילה לב R.Na, Cl.H
זמן קריאה: 3 דקות
איך תורת הטיפוסים הסינית עוזרת לנו להבין את נושא השמנת היתר וכיצד מנקודת מבטה של הרפואה הטבעית יכול תהליך הדיאטה לקבל משמעות שונה בתכלית. הנטורופתית הילב לב מסבירה

צילום: Pixabay

Nadar_IN

רבות כבר נכתב תחת הכותרת "דיאטה". אותה מילה שמחביאה מאחוריה מטענים של רגשות ומערכת יחסים מורכבת עם עצמנו ועם האכילה – שורה של ציפיות, ולעתים קרובות גם אכזבות. על איש, כמעט, לא פוסחות ההשפעות החברתיות שמשדרות לנו כיצד עלינו להראות ומהו המקצב הנכון לנו לחיות.

כיום מדובר על "מגיפת ההשמנה", אשר מקושרת לתרבות הצריכה המודרנית ולמזון מהיר. תרבות זו מלווה בתחושת חוסר סיפוק תמידי ובאי קבלה של מראה הגוף. הכל רוצים לרזות, לתקן, ונשים רבות נמצאות במלחמה מתמדת מול גופן. אותו שומן, המהווה מקור להנאה רבה בעת האכילה, נהפך לשנוא ולבלתי אסתטי כשומן הגוף.

התוצאה היא מצב של בלבול, מול החברה, מול האכילה ואל מול המראה. זהו נושא מרתק ובו זמנית מקומם. במיוחד מנקודת מבטה של אישה המטפלת בתזונה, רקדנית מופיעה לשעבר ושומרת משקל. פתחתי בסוגיה המעניינת הזאת מתוך מקום מתבונן, מתקומם, מקום שרוצה להזמין לחקירה ובדיקה נוספת של המובן מאליו, לכאורה, הקשור בדימוי הגוף ובדיאטות למיניהן.

כצעד מקדים לשינוי תזונתי, רצוי שהסובלים מהשמנת יתר יבחנו את יחסי המאהב-אויב שהם מקיימים עם המזון. את אותם רגשות אשם שהם פוגשים בזמן האכילה. מובן שישנן דרגות שונות של השמנה הדורשות התייחסות, הן במישור הגופני והן במישור ההתנהגותי. הרפואה המודרנית, שמייצגות הדיאטניות הקליניות, מצוידת כיום בנוסחאות מדידה מתמטיות, דוגמת:

• Body Mass Index) BMI) – מדד מסת הגוף, הנקבע על פי משקל הגוף חלקי הגובה בריבוע.
• BMR  (Basal Metabolic Rate)- הקצב המטבולי הבסיסי, המייצג את שריפת הקלוריות בזמן מנוחה.

נוסחאות אלו אמורות להתאים לכולם!ובכן, האם משוואת הדיאטה היא כל פשוטה?
האם מזון שנכנס אל הגוף = אנרגיה זמינה ופעילה בגוף?האם מזון שנכנס אל הגוף מינוס אנרגיה מבוזבזת = ירידה או צבירה של משקל? – התשובה מעט מורכבת.
מוכרים לכולנו אותם טיפוסים רזים ואתלטים אשר מרבים באכילה ומעולם לא התמודדו עם סוגיית ספירת הקלוריות, ולעומתם השמנמנים שאינם מרבים באכילה ובכל זאת מתקשים להפחית מעגלגלותם. אני מודעת היטב לכך שבאמירה זו טמון המקור לתחושת תסכול קבועה עבור טיפוסים מסוימים, ולאו דווקא עבור האתלטים שביניהם.

לכל אדם נטיות טיפוסיות יסודיות עימן הוא בא לעולם, והן מושפעות מגורמים רבים. ניתן לומר שהאדם הוא מיקרוקוסמוס בתוך המאקרוקוסמוס, חלק בלתי נפרד מהסובב אותו, וכי קיימת השפעה הדדית תמידית בין כוחות היסוד בטבע, המשפיעה גם על האדם. ההבנה הבסיסית הזאת, האופיינית לתורות רפואיות עתיקות רבות, מסייעת למטפל באבחנה ויכולה לסייע גם למבקשים להפחית ממשקלם ולהבין את גופם.

תורת הטיפוסים

לשם המחשה אשתמש בדוגמא קצרה האופיינית לפילוסופיה הסינית המסורתית, בחלוקה לטיפוסים ולאלמנטים, בהקשר לנושא ההשמנה:

טיפוס מים
איברים דומיננטיים
: כליות ושלפוחית השתן.
מבנה גוף עגלגל. חילוף חומרים איטי ורגישות לקור.
במצב של חוסר איזון: פחדים, חולשת גב תחתון ונטייה לסבול מאגירת נוזלים. לכן השמנתו תהיה רכה, מימית ונוזלית.

טיפוס מתכת
איברים דומיננטיים
: ריאות ומעי גס.
מבנה הגוף עשוי להיות כפוף קדימה. מאופיין בתנועת גוף איטית וברגישות של מערכת הנשימה.
במצב של חוסר איזון: צער .ודכאון, בכי והתכנסות, עצירות כרונית. במצב של עודף נוטה לפתח השמנה.

טיפוס אדמה
איברים דומיננטיים
: קיבה וטחול
מבנה גוף עבה, נטייה להשמנה, לתיאבון מוגבר, לצורך במתוק ולהתעסקות באוכל. מאופיין בחולשה עכולית.
במצב של חוסר איזון: נטייה לדאגנות יתר, לחשיבה אובססיבית ולמחלות בעלות זיקה למערכת העיכול.

טיפוס עץ
איברים דומיננטיים
: כבד וכיס מרה.
מבנה גוף גבוה בדרך כלל, אתלטי עם שרירים מוצקים. מערכת עצבים רגישה.
נדיר לראות טיפוס עץ הסובל מהשמנה.
במצב של חוסר איזון: נטייה לכעס ולהתפרצויות, לצבירת רעלנים ובשל כך לכאבי ראש או לאלרגיות.

טיפוס אש
איברים דומיננטיים
: לב ומעי דק.
מאופיין בחום, במרץ, בנטייה למצבי רוח, בקול רם ובדומיננטיות חברתית.
במצב של חוסר עיכול: נוטה לפתח חום פנימי היכול לבוא לידי ביטוי בצרבות ובאכילה מרובה, שלעתים תלווה בהשמנה בטנית מוצקה.

כפי שכבר נאמר, מסייע מידע מסוג זה בידיו של האמון על מלאכתו בביסוס האבחנה ומשמש ביעילות להעלאת מודעותו של המטופל לנטיותיו הטיפוסיות ולהרגליו, בדרך אל המשקל הרצוי.

בנוסף, יילקחו בחשבון גם אספקטים הנוגעים לחום או לקור, ליכולות הפינוי, לתנועה הפנימית, לצבירת רעלנים, למצב הרגשי, לרמת המתח, לאיכות הנשימה, לדפוסי השינה והערות, למשק הנוזלים, למשק הוויטמינים והמינרלים, וכדומה.

השימוש בצמחי מרפא ככלי טיפולי

לאחר זיהוי הסיבות השורשיות שהביאו לצבירת שומן עודף, ניתן יהיה להתאים את הצמחים הדרושים, על מנת להשיב את האדם לאיזון המיוחל הכולל, בין השאר, גם הפחתה במשקל. דוגמאות למלאכת התאמת הצמחים לאחר אבחון טיפולי

• לחות ועודף חום במערכת העיכול, הגורמת לתשוקה למתוק, לאכילה לא מאוזנת ולהשמנה. תטופל בצמחי מרפא  הבונים ומחזקים את אנרגית הטחול דוגמת שורש הג'ינסנג והג'ינג'ר.

• עצירות כרונית, הגורמת להצטברות טוקסינים (רעלים) בדם ולהשמנה, תטופל בצמחים מפנים ומניעים העובדים על מערכות הפינוי דוגמת שורש שן הארי – taraxacum radix

 בקור וחולשה עיכולית, הגורמים לגזים, לכבדות ולנפיחות ולהשמנה נעבוד עם צמחים מחממים , וקרמינטיביים כמו שורש הגינגר אשר משפר תהליכי פירוק, ספיגה ופינוי במערכת העיכול. ממריץ את זרימת הדם ואת הקצב המטבולי.

לסיכום, כמו בכל דבר, גם בתהליך ההרזיה יש לפתח סובלנות והקשבה לצורכי הגוף: השאיפה לתוצאות מיידיות ועניין "המשקל האידיאלי" נובעים, כנראה, מאותן אשליות שיוצרת החברה המודרנית.

במקום להילחם בגוף ולשאוף לשנות אותו, אפשר לבוא אל תהליך של שינוי מתוך רצון כנה לאורח חיים בריא ולחוויית חופש פנימי של עוצמה ואהבה.

הילה לב

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו