In2024_Fly
In2024_Fly

אוכל בריא באירוע חגיגי – הולך ביחד?

חוגגים שמחה משפחתית או אירוע גדול? אספנו עבורכם כמה עצות ורעיונות שיסייעו לכם בהרכבת תפריט מגוון, טעים ובריא, שיתאים לכל האורחים

צילום: pixabay

In2024_Article

אנחנו חיים בעולם של שפע ותחום המזון באירועים הוא דוגמה בולטת לכך. מי מאתנו לא מכיר את האירועים שנפתחים במיני מתאבנים קטנים, ולאחריהם הצלחות עמוסות המנות שמשייטות לשולחן – שתיים עיקריות, תוספות, סלטים, מיני מאפים, ועוד לא הגענו לקינוח… שמחה או אירוע משפחתי הם סיבה טובה לחגוג, ואנו הישראלים אוהבים לחגוג בלוויית אוכל ומשקה, ואם אפשר – הרבה. התפריטים שמציעות חברות קייטרינג לבחירה עמוסי כל טוב, המגוון עשיר ומסחרר, והרצון לשמח ולהעתיר על אורחינו גובר לעתים על שיקולים של בריאות ומזון מיטיב. חוגגים שמחה משפחתית או אירוע גדול, כדוגמת יום הולדת עגול, בת מצווה או חתונה? בכתבה שלפניכם, אספנו עבורכם כמה עצות ורעיונות שיסייעו לכם בהרכבת תפריט מגוון, טעים ובריא, שיתאים לכל האורחים והחוגגים ויותיר את כולם שבעים ומרוצים.

פתיחים ומגשי אירוח

הרכבת התפריט ובחירת המנות מתוך המגוון המוצע תלויה, כמובן, באופי האירוע. באירועים קטנים, כדוגמת קוקטייל, קבלת פנים או הרמת כוסית – יוגשו בדרך כלל מנות קלות ומתאבנים. אלו יוגשו גם באירועים גדולים, כנשנושי פתיחה וכהקדמה לארוחה. באגף הפתיחים הבריאים והמזינים כדאי לבחור מגשי ירקות חתוכים וצבעוניים, ירקות טריים המוגשים בלוויית מטבלים, ירקות אנטיפסטי בשמן זית וסלטים המוגשים בקעריות אישיות. אם תרצו לשלב מאפים ולחם – כדאי לבחור בלחמי מחמצת וכאלו שעשויים מקמחים מלאים, ולבחור לצידם תוספות וממרחים טריים. כך למשל, לעמדת פוקאצ'ות עדיף לבחור ממרחים עם טוויסט של בריאות – עגבניות מיובשות בשמן זית, ממרח זיתים ועשבי תיבול טריים, גבינה איכותית וירקות אנטיפסטי. מנות פתיחה פופולריות נוספות הן ממולאים למיניהם – פטריות ממולאות, עלי גפן ודומיהם. כאן כדאי לשים לב למילוי – עשבי תיבול, קטניות, אגוזים וגבינות קשות ואיכותיות יכולים להיות חלק ממילוי בריא.

מנות ביניים ועיקריות

מנות הביניים הן בדרך כלל בנות לוויה למנות עיקריות, ומותאמות אליהן. הנה כמה דגשים שיסייעו לכם בתהליך ההתאמה והבחירה: באירועים גדולים מגישים בדרך כלל כמה מנות עיקריות לבחירה. דאגו לבחור תפריט מגוון – באירוע בשרי – שלב מנות דג לצד עוף ובשר בקר. באירוע חלבי שלבו בין קישים, דגים, ממולאים ומנות פסטה, כך שגם צמחונים וגם מי שנמנעים מגלוטן או ממוצרי חלב יוכלו ליהנות. ככלל, מומלץ לוותר על מנות מוקרמות או מקורמלות – בשל עודפי השומן והסוכר שהן מכילות. אורז ותפוחי אדמה הם תוספת נפוצה ואהובה, עם שלל גיוונים ואופני הגשה. על מנת להפוך אותם לתוספת בריאה ובעלת ערך תזונתי גבוה, אפשר לבחור באורז מלא, אורז בר שחור או אורז אדום. אלו עשירים בחלבון, דלי קלוריות, בעלי טעם עמוק ואדמתי, מרשימים על הצלחת וטעימים להפליא. את תפוחי האדמה כדאי לבחור ללא הקרמה או רוטב שמנת. מוטב לבחור צורת עשייה שאינה משלבת שומן רב, כדוגמת פירה או צ'יפס, ולהעדיף אותם ללא טיגון. אז איך כן? אפויים או מושחמים בתנור, בשמן זית, עשבי תיבול ולצד ירקות שורש נוספים כדוגמת בטטה, ארטישוק ירושלמי או גזר. במנות הביניים והתוספות ניתן ומומלץ להוסיף מרקים, תבשילי ירקות עשירים או סלטים של ירק חם. הנה כמה דוגמאות: מרק עגבניות או מרק כתום עשיר, שעועית ירוקה, קדרת ירקות כתומים או סירות של קישואים קלויים או ממולאים.

סלטים

סלטים טריים, צבעוניים ומפתים יכולים להפוך באירוע בדגש בריא לכוכבי הארוחה. בעת בחירת הסלטים, שימו לב לתוספות ולרטבים, והעדיפו שמנים טובים בכבישה קרה, רטבים שאינם עתירי שומן, וכאלה שמוכנים במטבח ביתי ואינם תעשייתיים. בשעת הטעימות או ההזמנה, בררו זאת ושאלו אודות תוספות שייתכן ועדיף להשמיט מן התפריט כדוגמת רטבים תעשייתיים או כאלה המכילים סוכר. כך למשל, עדיף לוותר על סלט במיונז (בדרך כלל תעשייתי ועתיר קלוריות), קרוטונים, רוטב חמוץ-מתוק או רוטב טריאקי (מתקתק ומכיל סוכר) ולהעדיף שמן זית, חומץ טוב, עשבי תיבול טריים, אגוזים, גרעינים וטחינה.

מתוקים וקינוחים

זירת המתוקים באירועים ידעה בעבר עוגות של שכבות, סוכריות צבעוניות, קצפת וסירופים תעשייתיים ומתקתקים. כיום, עם המודעות לחשיבות התזונה המאוזנת והבריאה, חלו שינויים גם בתפריטי הקינוחים המוצעים באירועים, ובחירה נכונה מאפשרת לקנח את הארוחה בבריאות ובמתיקות. מגשי פירות עונה חתוכים הם כבר בון-טון באירועים, ואין כמו פרוסת אבטיח, מלון, ענבים, תותים או קיווי טריים, המוגשים מסודרים על פני מגש מזמין. פרט לפירות טריים, ניתן לבחור עוגות פרי – פאי פירות מסוגים שונים, שטרודל ואגוזים. מי שאינם מעוניינים בבצק, שומן, סוכר, טיגון ודומיהם – יכולים לבחור במנות קינוח טבעוניות שבהן בדרך כלל יש שילוב של אגוזים ופירות, ועשויים לעתים ללא סוכר. שימו לב בעת בחירת המנות האחרונות, שעוגות שנקראות "ללא סוכר" עשויות להכיל ממתיקים מסוג אחר.

ומה באשר לשתייה? העדיפו באירוע שלכם מיצים טבעיים, הכי טוב – סחוטים במקום. תפוזים, אשכוליות, תפוחים, בננות, תמרים, מלון, מנגו ואבטיח… דלפק של מיצי פירות ושייקים בריאים יכול להוות אטרקציה אמתית, ולהחליף שתייה ממותקת כדוגמת קולה, פנטה, משקאות מוגזים אחרים ומיצים קלים, שבהם אין כמעט או בכלל רכיבי פרי, אך יש ממתיקים וצבעי מאכל בשפע. שייקים בריאים יכולים להיות מוגשים בכוסות לכל אורח האירוע, ולכלול פירות, ירקות, אגוזים ותוספות שמעמיקות ומייחדות את טעמם, ומוסיפות בריאות, כדוגמת צ'יה או ספירולינה.

הרכבה של תפריט בריא ומזין לאירוע או חגיגה משפחתית דורשת תשומת לב ומודעות. כפי שראינו, האפשרויות הן רבות והתוצאה יכולה להיות חגיגית, מושקעת ובריאה! זכרו שאוכל בריא הוא גם טעים ומעניק תחושה של שפע. עם מעט מחשבה מראש, וללא הגדלה של התקציב הנדרש, ניתן להפיק ארוחה מזינה, ערבה לעין ולחיך ומשביעה.

בשעה טובה!

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו