Thymoquin_Fly
himalayaKrem_Fly

אוכל חם לבחורה קרה

מאת: ד"ר גדעון רון
זמן קריאה: 3 דקות
ב"קיסר הצהוב", ספר הרפואה הקדום של הרפואה הסינית, יש מאות מרשמי תזונה: מה אוכלים, איך אוכלים, עם איזה תבלינים ובאיזה שילובים. ד"ר גדעון רון, נותן טעימה

צילום: pixabay

Thymoquin_In

"יִי שי טונג יואן" הוא ביטוי סיני עתיק יומין, שמשמעותו "הרפואה והתזונה שתיהן מקורן בהרגלים ובניסיון המעשי של חיי היומיום". התפיסה הדוגלת בתזונה הולמת כדרך של טיפול מעוגנת במסורת רבת שנים. בספר "הקיסר הצהוב", הטקסט הראשוני של תורת הרפואה הסינית, שנכתב לפני 3,000 שנה, כלולים מרשמי תזונה רפואית. מאז ועד ימינו, הצטבר ברפואה הסינית העממית מאגר גדול של ידע על סגולות הריפוי של סוגי מזון רבים ומגוונים. בין השאר, מדובר בסוגים רבים של דגנים, פירות, אגוזים, ירקות, בעלי חיים ופירות ים. ניתן לצרוך מזון טיפולי בשילוב עם תבלינים וצמחי מרפא. גישה זאת נקראת "תזונה רפואית". ניתן לחלק את התזונה הרפואית, מבחינת הצורה של המזון ותהליך הכנתו, ל-5 סוגים.

ואלה הם:

• מיץ טרי: המיצוי המופק מצמחים סיניים אכילים בלבד.
• תה צמחים: אבקת צמחים שעורבבה באופן גס עם עלי תה. ניתן לצרוך אותה לעתים קרובות במקום תה רגיל, המומס במים רותחים.
• יין רפואי: נוזל המופק על ידי ערבוב של יין עם סוג מסוים של צמח. ניתן להכינו באמצעות חליטה או בישול.
• מרק רפואי: הנוזל המופק באמצעות שילוב של ירקות, פירות, סוגי בשר שונים, אורז ומים.
• מנות מבושלות: קבוצה גדולה של מתכוני בריאות, לרבות מגוון של מנות בשר וירקות מַרפא.

שלוש קבוצות המזון

על פי הרפואה הסינית, כל סוגי המזון מתחלקים ל-3 קבוצות, השונות זו מזו, ואלו הן:

• חמים או חמימים. לדוגמה: ג'ינג'ר, אגוזי מלך, תמרים אדומים (Hong Zao), בשר כבש, שומר (Xiao Hui Xiang). מזונות אלה מטרתם חימום הגוף מבפנים, הפגת הקור והשבת ה"יאנג". לכן, סוגים אלה משמשים לטיפול במחלות המאופיינות בהתבטאות "יִינית" או בתסמונת קור.

• קרים או קרירים. לדוגמה: שעועית מַאש (Lu Dou) mung bean, לוטוס, אבטיח, ערמונים, מלון מריר *(Ku Gua), חרצית (Ju Hua). מזונות אלה מיועדים לצנן מחום ולטהר מרעלים. לכן, מזונות אלה משמשים לטיפול במחלות המאופיינות בתסמונת חום.

• הסוג הניטרלי. לדוגמה: בשר חזיר, בשר בקר, אווז, ביצים. סוג זה של מזון הוא מתון, לא חם מדי ולא קר מדי, ונצרך יחד עם סוגי מזון אחרים.

בנוסף לטבעו של המזון, קיימים גם חמישה סוגים של טעמים, ואלה הם: חמוץ, מר, מתוק, חריף ומלוח. יש להם משמעות מיוחדת מבחינת יכולת הריפוי שלהם. טיפול תזונתי נכון חייב להיות מושתת על טבעם ועל טעמם של כל המרכיבים, וכך ניתן לאזן את תסמונת המחלה.

מה עוד עליכם לדעת על טיפול תזונתי?

• לתזונה הנכונה – מה לאכול וממה כדאי להימנע – שמור מקום של כבוד ברפואה הסינית. יש סוג של מזון שנקרא "מזון המעורר גירוי". הכוונה לסוג של מזון שגורם להחמרת תסמינים קיימים, או יוצר תסמינים חדשים כאשר הוא נאכל בזמן מחלה. למחלות שונות יש סוגים שונים של מזונות מעוררי גירוי כאלה. איזה מזון יגרום לתגובת יתר – הדבר תלוי במבנה הגוף, בגורמים גנטיים, בגורמים עונתיים משתנים, ואף במצב הרגשי. לדוגמה: לגבי אדם עם חום פנימי – בשר כבש הוא מזון המעורר גירוי יתר. אולם, בשר כבש הנו המאכל האידיאלי עבור אדם עם קור פנימי. הסובלים מאסתמה יכולים לאכול ככל העולה על רוחם, אולם, בזמן התקף, מזונות כגון: חלב, דגים, חסילונים וביצים עלולים לעורר תגובת יתר ולגרום לבעיה של ממש.

• סוג נוסף של אוכל נקרא "מזון מנוגד". הוא מפחית את ההשפעות המרַפאות וגורם לתופעות לוואי כאשר נוטלים צמח מרפא מסוים. לדוגמה: אין לאכול צנון ושורש ג'ינסנג ביחד.

האיש שטעם מאות צמחי מרפא

האמונה הרווחת היא, כי הטיפול הסיני, העושה שימוש בצמחי מרפא כדי לרפא מחלות, החל להתפתח כבר לפני 4,000 שנה. על פי אגדה סינית עתיקה ביותר, חי בעבר הרחוק אדם בשם שֶן נונג (אל החקלאות) והוא טעם מאות סוגים של צמחים כדי לקבוע את ערכם הטיפולי. במשך תקופה ארוכה, הסינים צברו ניסיון רב ופיתחו שיטת רוקחות ייחודית, שהוכיחה עצמה כטיפול טבעי מיטבי להתמודדות עם כל סוגי המחלות.

המונח "צמחי מרפא סיניים" כולל לא רק צמחים, אלא אף מינרלים וחלקים של בעלי חיים. הם מתחלקים ל-5 סוגים של אנרגיה: קר, קריר, חם, חמים וניטרלי. כמו כן, הם מתחלקים ל-5 קבוצות של טעם: חמוץ, מתוק, מר, מלוח וחריף. טעמים אלה הם תכונות של אנרגיה המתארות את ההשפעה הטיפולית של הצמחים.

ניתן לצרוך את צמחי המרפא בנפרד, אולם, נהוג לצרוך אותם יחד עם צמחי מרפא אחרים, במה שמכונה "פורמולה".

אילו סוגים של צמחי מרפא סיניים תוכלו לצרוך?

• צמחים טבעיים (raw herbs). הדרך המסורתית ליטול את צמחי המרפא הסיניים היא לשתות תה שנחלט מצמחים בצורתם הטבעית (טריים או מיובשים), על פי מרשם, המותאם לדפוס של חוסר ההרמוניה האישי של כל מטופל. בדרך כלל, הצמחים משווקים בשקיקים המכילים שורשים, עלים וגרעינים גולמיים ומיובשים. בבית, המטופל מבשל את התערובת בהתאם להוראות המטפל, ואז מנקז את עודפי השיכר כדי לשתות את התערובת.

• מיצוי צמחים ("טינקטורה"). נהוג להשרות צמח או תרכובת של צמחים במים או באלכוהול, ולסגור את הכלי לתקופה מסוימת כדי למצות את המרכיבים היעילים. סוג זה של צמחי מרפא נקרא מיצוי או מִשרה.

• פורמולות פטנט. נוסחאות קלאסיות רבות פותחו במשך מאות שנים. יעילותן כה רבה, עד כי הן מיוצרות בצורה של נוסחת פטנט מוכנה, כגון: טבליות צמחים, כדורי דבש צמחיים, משחות, רטיות ותרסיסים.

• צמחים מרוכזים. השימוש במוצרים מרוכזים של צמחים גדל והתבסס בעשור האחרון. באמצעות סדרה מורכבת של תהליכי עיבוד, הופכים את הצמחים לגרגרים קטנים (גרנולות), שהם נוחים למדידה ולשימוש.

מה עוד חשוב לדעת על צמחי המרפא?

• צמחי המרפא עלולים להזיק לעתים. בהכללה, הצמחים הם סוג של תוספי תזונה. אם נוטלים מעט יותר או מעט פחות, לא ייגרם לגוף כל נזק. אך לעתים, למינון יתר של כל סוג של צמח מרפא עלולה להיות השפעה שלילית. המטופל חייב לדבוק בהוראות של המטפל במדויק. בארצות הברית, רוב צמחי המרפא הסיניים סווגו כתוספי תזונה, ולא כתרופות.

• חלק מצמחי המרפא אסורים לנטילה בזמן היריון. חובה לקרוא בעיון את ההוראות. כמו כן, החולים במחלות לב, סוכרת או סרטן, חייבים להתייעץ עם רופאים מקצועיים.

 

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו