Nadar_Fly
himalayaKrem_Fly

שלושת השחורים

מאת: סהר שמעון (Dip J-AC)
זמן קריאה: 3 דקות
למה חשוב לאכול בין 7-9 בבוקר, למה לא טוב לחשוב בזמן הארוחה, ומיהם שלושת השחורים שאסור לאכול אף פעם? הרופא הסיני סהר שמעון נותן טיפים לאכילה בריאה

צילום: pixabay

Nikui_IN

בני האדם מצליחים ללא הרף למצוא ולהמציא מקורות אנרגיה חדשים. המזון הוא מקור האנרגיה העיקרי של חיינו, אין לו תחליף אך למרבה הצער רוב האנשים מזלזלים בו ולא מקדישים לו מספיק תשומת לב.

כדי לדבר על תזונה בהקשר סיני עלינו תחילה להבין מספר גורמים חשובים: הרפואה הסינית עוסקת רבות במושג צ'י (אנרגיה). הצ'י מחולק לרבדים שונים, חלקם יינים (חומריים) יותר וחלקם יאנגים (אנרגטיים) יותר.

לדוגמה: העצם היא צ'י דחוס ואילו הדם הוא סוג של צ'י אוורירי יותר. כל רמות האנרגיה האלו מסתכמות בשתי איכויות עיקריות: האנרגיה הטרום לידתית (האנרגיה איתה נולדנו), והאנרגיה היום יומית אותה אנו מקבלים מהאוויר והמזון.
האנרגיה הטרום לידתית היא חשבון הבנק האנרגטי שלנו שאמור לשמש אותנו כל החיים. ברגע בו אנו מזלזלים באיכות, בכמות ובהתנהלות הנכונה עם המזון אנו מפיקים כמות קטנה של אנרגיה מתוכו ובכך אנחנו מבזבזים את אנרגית החיים שלנו. שימוש לא נכון באוכל יצור פחות אנרגיה ויותר בזבוז.

רבים חושבים שאם הם לא יאכלו הרבה הם לא ישמינו, כמות מועטה של אוכל מתישה את מערכת העיכול לא פחות מאכילה מרובה, מה שיגרום לחוסר אפקטיביות של מערכת העיכול.

מספר טיפים להרגלי תזונה נכונה:

1. אוכל חם – לפי הרפואה הסינית לטחול מספר תפקידים עיקריים ביניהם טרנספורמציה וטרנספורטציה (חימום ועיבוד של המזון). כמו בכל מפעל, לפני שמפרקים חומר כזה או אחר מחממים אותו, החימום מרכך אותו ועוזר לפרק אותו. הטחול מחמם את האוכל ומפרק אותו לאבני בניין לטובת הפעולה (האנרגיה) היום יומית של הגוף, כאשר אנו אוכלים קר, נגרום לטחול להתאמץ יותר בתהליך החימום ועל כן נחליש אותו.

2. אנרגטיקה – על פי הרפואה הסינית לכל דבר אותו אנו אוכלים יש אנרגטיקה מסויימת לדוגמה: נענע = מקררת, מנטה = מקררת וחריפה, קפה = מחמם, קינמון = מחמם ומנדף (חריף). על כן לכל אדם יש תפריט מזון שונה שמתאים לו בכל רגע נתון.
לו ידענו לבחור מה לאכול על מנת לאזן את הגוף בכל זמן נתון, יכולנו למנוע בעיות פיזיות ומנטליות רבות. לכן יש לאבחן את סוג הבעיה ולאחר איבחון קפדני להתאים מזון אשר יאזן וישפר את מצבו של כל אחד ואחת מאיתנו.

3. אכילה בשעות קבועות – סדר יום קבוע, שעות וזמנים קבועים בהם אנו אוכלים, יאזנו את הגוף והנפש.
לפי הרפואה הסינית קיים "שעון" (לוח זמנים קבוע) לפיו לכל איבר בגוף יש שעתיים בהן הוא בשפל ושעתיים בהן האיבר בשיאו.

7-9 בבוקר הן שעות השיא של הקיבה, מה שהופך את ארוחת הבוקר לדבר מאוד חשוב ביומו של אדם ובחיים בכלל. לצורך המחשה: אם נכניס אוכל לקיבה (ששווה 100 יחידות אנרגיה) בשעות אלו תפיק הקיבה בין 70-80 יחידות אנרגיה והשאר – 20-30 יחידות – יהפוך לזבל (שייצא בשתן, בצואה ובדרכים אחרות).

7-9 בערב הן שעות השפל של הקיבה, השעות בהן הקיבה היא הכי פחות אפקטיבית ליצירת אנרגיה מהמזון. לצורך המחשה: אם נכניס אוכל לקיבה (ששווה 100 יחידות אנרגיה) בשעות אלו תפיק הקיבה בין 20-30 יחידות אנרגיה והשאר – 70-80 יחידות – יהפוך לזבל.

4. כשאוכלים – לאכול – לרובנו יש נטיה לעשות פעולות רבות נוספות בזמן האוכל (טלויזיה, עיתון, ספר, סודוקו, מחשב וכו. מערכת העיכול והמוח הן שתי מערכות בזבזניות: מערכת העיכול מעכלת אוכל, שתיה וחומרים אחרים שנכנסים לגוף, מעבדת ומפרקת אותם לאבני בניין (לאנרגיה). המוח הוא מערכת לעיכול מידע, מערכת עיכול מנטלית.
שתי מערכות אלו שואבות מהגוף משאבים רבים. במצב בו שתי המערכות יעבדו יחד, אף אחת מהן לא תעבוד בצורה תקינה וכמובן שהפעילות המנטלית תהיה חזקה ואפקטיבית יותר מהפעילות של הקיבה.
לכן רצוי להפריד עד כמה שאפשר בין פעילות עיכול פיזית (אוכל, שתיה) ופעילות עיכול מנטלית (קריאה, חשיבה).

5. שתיית מים – רצוי לשתות לפחות 2-3 ליטר מים ביום גם אם לא מרגישים צמא.

6. שלושת השחורים האסורים – שוקולד, קולה וקפה לא מומלצים לשתיה ואכילה בשום צורה שהיא.

7. כמות האוכל – כמות האוכל וכמות הארוחות חשובים מאוד. לאדם חלש מומלץ לאכול מספר ארוחות קטנות על מנת לא להעמיס על מערכת העיכול. עם הזמן ולאחר שמערכת העיכול חזרה לפעולה תקינה, אמליץ לו לעבור למספר מצומצם של ארוחות גדולות יותר.
רובנו הורגלנו במשך השנים לגמור את כל האוכל מהצלחת, על כל אחד ואחת מכם בזמן האוכל לעצור מידי פעם ולהקשיב לגוף – האם יש צורך בעוד אוכל או שמא מדובר בהרגל ישן ורע.

8. שינה מיד לאחר אוכל – מערכת העיכול צריכה ווליום מסוים וכמות אנרגיה מסוימת על מנת לפרק את האוכל. היה ומיד לאחר אוכל נשכב לישון נגרום לנפילת מתח של הגוף, דבר שיחליש את תפקוד מערכת העיכול ויגרום לאוכל לא להתעכל כמו שצריך ובמקביל המערכת עצמה תהיה חלשה ועייפה.
אם מדובר על ארוחה לפני שנת לילה, הדבר עוד יותר חמור, בלילה הדם אמור להגיע לכבד להתנקות ולהתחדש בתוכו ובמקביל הנפש נכנסת לכבד שוכבת בתוכו, נרגעת, מתנקה ומתחדשת, במצב בו אנו נאכל בלילה, נפריע את מנוחת הנפש ונעמיס על הגוף דבר שיצור חולשת בוקר, עייפות, קושי לקום מהמיטה, בחילות, חוסר תיאבון וכו'.

9. פעילות אחרי האוכל – לפי הרפואה הסינית הטחול אחראי על מסת השרירים בגוף. כל התעסקות עם שרירי הגוף (מאמץ, פעילות, ספורט) מפעיל ומאמץ את מערכת העיכול ולכן לא נרצה אחרי או במהלך ארוחה לעשות פעילות על מנת לא להתיש את המערכת.

מכיוון שהטחול אחראי על מסת השריר בגוף לפי הרפואה הסינית, כל חיזוק של השרירים בגוף יחזק גם בעקיפין את מערכת העיכול. לכן כדי לחזק את הגוף ואת המערכת עלינו לעסוק בספורט בצורה מבוקרת על מנת לרדת במשקל ובכלל.

יש לזכור שהתזונה היא מקור האנרגיה העיקרי והיחידי שלנו ולכן יש לדאוג ולסדר מערך זה על מנת לדאוג לבריאות הגוף והנפש. תזונה לא נכונה לאורך זמן יכולה לגרום לבעיות רבות, החל באסטמה, אנמיה, כאבי ראש, יובש/צריבה בעיניים, נשירת שיער, עצירות, חולשת שרירים, עייפות, סחרחורות, אוסטופרוזיס, קושי להכנס להריון, בעיות פוריות, אימפוטנציה ובעיות רבות נוספות.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו