himalayaKrem_Fly
Thymoquin_Fly

תזונה נכונה להבטחת הבריאות והגדילה

מאת: ד"ר רוברט מנדלסון מחבר הספר "כיצד לגדל ילד בריא למרות הרופא שלך"
זמן קריאה: 3 דקות
התרומה החשובה ביותר שלכם להבטחת בריאותו של ילדכם בעתיד, היא הקפדה על התזונה בזמן ההיריון ועל תזונתו של התינוק אחרי לידתו. מאחר שלרופא הילדים שלכם ידע מועט בלבד בתזונה ועניין פחות עוד יותר בנושא זה, עליכם ללמוד את הנושא בעצמכם.
bari14_In

ההחלטה התזונתית הראשונה והחשובה ביותר שלכם – האם הילד יינק חלב אם או לא – תשפיע על בריאותו והתפתחותו בינקות ואחר כך לכל ימי חייו. לרוע המזל, רוב רופאי הנשים, המיילדים ורופאי הילדים אינם מדגישים מספיק את חשיבותה הרבה של ההנקה ונמנעים גם מלהשוות את יתרונותיה לחסרונות שבהאכלה בבקבוק. לכן חשוב שתלמדו על כך בעצמכם.

ההנקה בונה את היסודות לבריאות גופנית ונפשית ומועילה מאוד לילד ולאם.

לתועלת זו, שגורמת לעלייה במספר הנשים שמיניקות את ילדיהן, יש כמה היבטים:

1. חלב האם, שהתועלת שבו הוכחה במשך מיליוני שנים, הוא המרכיב התזונתי הטוב ביותר עבור תינוקות, משום שזהו המזון המושלם של הטבע. הוא מספק לילדכם את כל המרכיבים התזונתיים שהוא זקוק להם כדי להבטיח את התפתחותו ובריאותו לפחות בששת החודשים הראשונים לחייו. כל מומחי התזונה והרשויות שאחראיות לבריאות הילד, מכירים בעליונותו על מזון מוכן לתינוקות ועל חלב פרה.

כמות הברזל בחלב פרה נמוכה מאוד ולכן אין לתת אותו לתינוקות לפחות במשך ששת החודשים הראשונים לחייהם. גם אחר כך יש לתת אותו בזהירות משום שכ-15% מהם אלרגיים לו וקיים החשש שהוא גורם למספר רב של חולאים.

האכלת תינוקות מבקבוק אינה מספקת מבחינה תזונתית, אף על פי שהיצרנים מעשירים את המוצרים שלהם בוויטמינים ומינרלים וטוענים שהם מזינים בדיוק כמו חלב אם. כשאם מיניקה את תינוקה היא מספקת לו את כל המרכיבים התזונתיים שהוא זקוק להם, אבל לא כך כשהיא מאכילה אותו במזון תינוקות מוכן.

קראו את המאמר המלא בנושא מהי תזונה נכונה >>

היצרנים נמנעו ועדיין נמנעים מלהוסיף מרכיבים חיוניים למזון והם גורמים בכך לפגיעה קשה מאוד בתינוקות. דוגמה קלאסית היא מחסור בוויטמין B6 בסוג אחד של מזון לתינוקות, שגרם לעוויתות אצל תינוקות שאכלו אותו, ותכולת מלח נמוכה מדי במזון אחר, שגרמה לפיגור בגדילה. אין טעם להזכיר את "פרשת רמדיה". באותן האבקות שהגיעו לישראל שכחו להוסיף ויטמין אחד. רק אחד. את השאר הוסיפו. חסר זה גרם למוות ולנכויות בלתי נסלחות.

עוד לא נולדה אמא חיה שוויטמין B1 היה חסר בדמה ובחלב השד שלה. חלב האם הוא מתנת הטבע לתינוק.

אכילה מבקבוק יוצרת גם נטייה להשמנה אצל התינוק, משום שהמזון שהוא מקבל מכיל חומרים מזינים מהסוג הלא-נכון. חלב אדם מכיל 1.3 חלבונים. חלב פרה ומזון לתינוקות מכילים 3.3% חלבונים או יותר.

מחקר שבדק 250 תינוקות בני שישה שבועות, שנולדו בתום היריון תקין, מצא ש-60% מהתינוקות שאכלו מבקבוק סבלו מהשמנת-יתר, בהשוואה ל-19% מבין יונקי השד. עודף חלבונים יוצר מעמס-יתר על הכליות, וילדים עולים במהירות במשקלם משום שהם צוברים יותר נוזלים בגופם.

חשוב גם לזכור שתינוקות יונקי שד אוכלים עד שהם שבעים ואין אפשרות וגם אין צורך למדוד את כמות החלב שהם מקבלים. תינוקות שאוכלים מבקבוק ניזונים בדרך כלל בשעות קבועות ומקבלים כמות מדודה של חלב בכל ארוחה. לעיתים קרובות אמהות מרגישות חובה לעודד את הילד לאכול את מלוא המנה, וגורמות לו לשתות 150 או 200 סמ"ק כשהוא מסתפק רק ב-100 סמ"ק. קיים יחס ישיר בין האכלת-יתר להשמנת-יתר של התינוק.

2. חלב אם מעניק לתינוק יונק שד חסינות טבעית לאלרגיות וזיהומים, שתינוקות שאוכלים מבקבוק אינם נהנים ממנה. חלב אם מכיל מרכיבים ייחודיים שמונעים את התפתחותם של חיידקים ונגיפים (וירוסים) ומשום כך הוא מעניק לתינוק הגנה חיונית נגד מחלות בחודשים החשובים ביותר להתפתחותו ולעתידו.

3. קשר הדוק בין האם לתינוק נחשב חיוני להתפתחותו הרגשית של הילד, והוא מהווה עבורכן מעין גמול נפשי. הטיפוח שכרוך בהנקה הוא דרך מעולה לביסוס קשר זה כמעט מרגע הלידה. אם לא קיבלתן תרופות רבות מדי בזמן הלידה עצמה, שהשפיעו גם על הילד, הוא יביע את רצונו לינוק כבר 30-20 דקות אחרי צאתו לאוויר העולם. מרגע זה והלאה עליכן להיניק אותו בכל פעם שהוא מבטא רצון זה, לפעמים אפילו עשרים פעם ביום.

4. כשאתן שוקלות האם להיניק את תינוקכן, כדאי לכן לזכור כמה גורמים שעשויים להשפיע על החלטתכן. אם תתחילו להיניק את התינוק כמה דקות אחרי הלידה, תימנעו מדימום, משום שהיניקה גורמת לרחם שלכן להתכווץ. כך היא מאיצה את חזרתו למצבו המקורי ומפחיתה את זרימת הדם.

אמהות מיניקות מורידות מהמשקל שהוסיפו בזמן ההיריון בקלות רבה יותר מאלה המעדיפות להאכיל מבקבוק. כ-4.5 ק"ג ממשקלה של האם בזמן ההיריון הם שומן, שמצטבר כדי להקל על גופה לייצר חלב אחרי הלידה. שומן זה הולך ומתמוסס בזמן ההנקה. אולם אם אתן מאכילות מבקבוק תיאלצו להשקיע מאמצים רבים כד לחזור למשקל הנורמאלי שלכן.

5. ברוב המקרים ההנקה מגִנה עליכן מפני התעברות לפחות למשך שישה חודשים ולפעמים אפילו במשך שנתיים וחצי. ההנקה תפסיק זמנית את המחזור ואתן לא תקבלנה וסת במשך שבעה חודשים או יותר אחרי הלידה וגם לא תהרו עד שיתחדש.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. efrochit

    די כבר עם כל המאמרים האלה על הנקה!! הנקה היא 99.9% מדיכאון אחרי לידה. כי כשאשה מניקה אז היא מחליפה חתיול ובגדים לעיתים קרובות יותר וכלן היא עושה את זה טוב יותר משאר בני הבית אז היא תעדיף להיות הבלעדית שעושה את זה כי כמה אפשר לשמוע אותו צורח כשאבא שלו מנסה להחליף לו?? וכשאמא היא היחידה שדואגת לילד וכל העומס עליה היא מתמוטטת ומכן מגיע הדיכאון אחרי לידה! ברגע שנותנים בקבוק אפשר לנשום לרווחה. לא רק האמא האחראית הבלעדית על האכלה שזה כמובן הדבר היחיד שתינוק עושה בחודשים הראשונים לחייו אוכל וישן. גם אבא יכול לתת בקבוק. וסבא. וסבתא. ודודה. כך האמא העמוסת הורמונים, כאבי גב, בצקות, תפרים, טחורים, פטמות סדוקות, בטן מידלדלת, כאבי ראש, לילות חסרי שינה, וכן הלאה, יכולה לקחת איזה 5 דקות של שקט לעצמה. זה לא חשוב?? בתור אמא לילד ראשון שהניקה בדם, יזע, דמעות וחפירות של אחות טיפת חלב עד גיל 3 חודשים (וגם זה כשבן יקיר לי אפרים החליט בעצמו שנמאס לו) אני ממליצה בחום!!! בקבוק. מטרנה. סימילאק. נוטרילון. מה שתרצי רק תתני בקבוק. רק כדי שנוכל לקחת כמה דקות לעצמנו. לא מגיע לנו?