himalayaKrem_Fly
supherb_Fly

תזונה איורוודית בסתיו

מאת: חגית אריאלי – שיינפלד, רפואה איורוודית
זמן קריאה: 4 דקות
כמו גופנו, גם עונות השנה מושפעות מהתנהלות הדושות. ואטה דושה היא זו המאפיינת את עונת הסתיו. העלים נושרים מהעצים, מתייבשים ועפים עם הרוח
himalayaKrem_IN

"אל תתבייש, היה עצוב.
אל תצטער, אם תצטער:
זאת היא עונה כזאת, חבוב,
זה רק הסתיו וזה עובר…

כך שר לו אריק איינשטיין בשירו של יחיאל מוהר ותיאר מה שרבים מאתנו חשים בעונת הסתיו…עצבות, תוגה, צורך להשתבלל, כיוון שבעונה זו מזג האוויר מתחיל להתקרר, רוחות מנשבות והימים הופכים לקודרים יותר.
האיורוודה תופסת את הפרט כמיקרוקוסמוס של העולם בו אנו חיים, לכן היא מתווה לנו כללים לחיים בהרמוניה עם הריתמוס של הטבע – בהתאם לגילנו הביולוגי, בהתאם לשעות היממה וגם בהתאם לעונות השנה. אם נצליח להבין את האיכויות שמאפיינות כל עונה ועונה, נוכל להפחית את הסבירות להתפתחות תופעות של חוסר איזון בגוף הרלוונטיות לתקופה. זאת באמצעות שימוש באיכויות הפוכות לאלו הדומיננטיות, לאורך התנהלותנו היומיומית, בהקשר לתזונה ואורח חיים, ובהתאמה למצב הדושות שלנו. בריאות טובה משמעה הרמוניה בין הריתמוס של הכוחות והאלמנטים הפנימיים שלנו לבין אלו החיצוניים של הקוסמוס.

מהן הדושות?

ע"פ האיורוודה קיימים שלושה כוחות / אנרגיות המשפיעים על היקום ומשמרים אותו, כמו גם על גופנו, המכונות בשם "דושות". הדושות – ואטה (שילוב של אוויר וחלל), פיטה (שילוב של אש ומים) וקאפה (שילוב של מים ואדמה), שולטות בכל הפעילויות הפיזיולוגיות והכימיות בגופנו. הן מתבטאות באופן שונה אצל כל אדם ואדם בהקשר של מאפיינים פיזיים חיצוניים (גובה, משקל, מבנה גוף, סוג שיער וכד'), ובאות לידי ביטוי גם באופי ובמבנה האישיות – הכול בתלות במהות האינטראקציה ביניהן.

כמו גופנו, גם עונות השנה מושפעות מהתנהלותן של הדושות. ואטה דושה היא זו המאפיינת את עונת הסתיו (וגם את תחילת החורף). העלים נושרים מהעצים, מתייבשים ועפים עם הרוח. זהו זמן של שינויים מתמידים. כיוון שואטה מורכבת משילוב של האלמנטים אוויר וחלל,  היא מאופיינת באיכויות של: קור, קלילות, יובש ותנועתיות.

טיפוסי ואטה, ירגישו בהתגברות של איכויות אלו בסתיו יותר בקלות, בהשוואה לטיפוסי פיטה וקאפה. חוסר איזון של ואטה יתבטא בעור יבש, ריפוי איטי של פצעים, כאבי מפרקים ומפרקים חורקים, גזים ונפיחות במערכת העיכול ו/או אי סדרים במערכת העצבים (דיכאון, חרדה, דאגה, חוסר שקט), נדודי שינה – ככל שמזג האוויר ילך ויתקרר.

מזונות לעונת הסתיו

בתזמון מושלם, בתקופה זו חשים אנשים רבים צורך לשוב ולבשל, לאחר שבתקופת הקיץ העדיפו מזונות קלים ופשוטים להכנה או אכילה מחוץ לבית.

אז מה בתפריט?
בעונה זו נעדיף מזונות ומשקאות חמים, כבדים , לחים ושומניים יותר, בהשוואה לעונות השנה האחרות. על המזון להיות מבושל היטב וקל לעיכול. כדאי לכלול בתפריט תבשילים עשירים ברטבים באיכות נוזלית ושמנוני. הדגש צריך להיות על מזון מזין, שבונה את הרקמות ומסייע לנו בחיזוק האוג'ס (מערכת חיסון), ומתבסס על ירקות (למעט ירקות ממשפחת הכרוביים  שמומלץ לאכול במתינות) , דגנים וחלבונים קלים לעיכול, בשילוב עם תבלינים מחממים. כדאי להוסיף גם גהי (חמאה מזוקקת) לתבשילים השונים.

כמובן שנמנע מאכילת ושתיית מזונות קרים או קפואים, ונשתדל להפחית בצריכה של כריכים קרים, דגנים יבשים וכד'.
לאוהבי הלחם – האופציה המועדפת תהיה לחמים ללא שמרים מדגנים מלאים. כיוון ששמרים מגבירים איכויות של ואטה.

מומלץ להפחית בצריכת מזון יבש או נא (RAW) ככל הניתן. כמו כן לא כדאי להרבות באכילת סלטי ירקות טריים בעונת הסתיו, כיוון שירקות טריים עשויים להחליש את ה"אגני" (אש העיכול) ולהגביר את האיכויות של ואטה. מומלץ להוציא את הירקות מהמקרר כשעה לפני הארוחה. לחלופין,  נעדיף ירקות שורש כדוגמת גזר, בטטה, סלק, דלעת וכד'.

טעמים מומלצים:

מתוק – לטעם זה השפעה מרגיעה על מע' העצבים (כולל ריכוז), נקשר אסוציאטיבית עם רגשות של עונג, הנאה ונוחות. מסייע לבניית רקמות (כולל שיער ועור), שימון פנימי, מזין ומחייה, מונע חולשה. נמצא במזונות כגון: מוצרי חלב, דגנים, בשר, אורז, חיטה, פירות מתוקים (כולל אבוקדו).

חמוץ  – משפר את טעם המזון, מעורר ומזין את מערכת העיכול ומסייע בהפחתת גזים, מוסיף חוסן לגוף, מעורר מחשבה,  תומך בלב. נמצא במזונות כגון: יוגורט, שמנת חמוצה, פירות חמוצים.

מלוח – מעורר את פעילות מערכת העיכול (מגביר ייצור רוק), משחרר מצבים של מתח וקישיון, מנקה את כלי הדם, וכמובן מעניק טעם. נמצא במזונות כגון: מלח שולחן, מלח ים, אצות, סויה, מזון משומר. מומלץ להשתמש במלח סלעים (בצבע ורוד).

חלקכם יחושו בעלייה בתיאבון, שאופיינית לתקופה זו ובצורך להגדיל את כמויות המזון שאתם צורכים. עם זאת, חשוב לעמוד על המשמר ולהימנע מאכילה עודפת. החדשות הטובות הן שבתקופת החורף האגני שלנו ילך ויתחזק וגם המטבוליזם שלנו.

תפריט לדוגמא
איכלו ארוחת בוקר (בין השעות 06:00-08:00) עם איכויות "מקרקעת", כדוגמת דייסת קוואקר, אורז, סולת או דגנים אחרים שמפייסים ואטה. קינואה יכולה להיות אלטרנטיבה טובה – קלה באיכויות שלה ומתבשלת מהר.
ארוחת צהריים בין השעות 12:00-13:30. אכלו דגנים שמפחיתים ואטה (אורז באסמטי, אורז מלא, קינואה, חיטה)  ומרק עדשים, או תבשיל עדשים עם ירקות. העדיפו עדשים קטנות שקלות לעיכול: מאש, כתומות, שחורות וכו'.

ארוחת ערב בין השעות 18:00-19:00. מרק עשיר בירקות, לצד לחם או צ'פאטי יכול להיות אופציה נפלאה. כדאי להימנע מאכילת חלבונים בשעות הערב, כיוון שדורשים זמן עיכול ממושך.
בין הארוחות לשתות חליטות צמחים של נענע, מנטה, מרווה, לבנדר, לימונית, קמומיל, שומר וכו'.
לפני השנה מומלץ לשתות כוס חלב חם עם מומתק בדבש, בתיבול עדין של תבלינים כגון: ג'ינג'ר, הל קינמון, אגוז מוסקט.

לגוף ולנשמה

כידוע, במהלך הסתיו הטמפרטורות צונחות. כדי להגן על עצמו , הגוף מפחית את זרימת הדם לעור, ולגפיים. כתוצאה מכך מאבד העור מהלחות שלו ונראה יבש וחסר חיוניות. לכן מומלץ לעסות את העור בשמנים צמחיים מזינים, כדוגמת שמן שומשום. עיסוי יסייע לנו גם באיזון מערכת העצבים והמערכת ההורמונלים ויספק לנו יתרונות רבים נוספים.

חשוב להקפיד על שיגרה יומית – של זמני ארוחה, פעילות גופנית וכד'.
קיימת חשיבות רבה גם להקפדה על שינה מספקת.
דרך נוספת לניטרול ההשפעה המקררת של הסתיו היא באמצעות שימוש בצבעים. נסו לשלב במלתחה שלכם פרטי לבוש בגוונים חמים כדוגמת: צהוב, כתום ואדום.

שמירה על עקרונות אלו תסייע לנו לחזק את גופנו (ובמיוחד את האגני), נפשנו ואת מערכת החיסון, כך שנגיע אל עונת החורף חזקים ואיתנים מול הוירוסים והחיידקים השונים האורבים לנו.

הערה: תכנון התפריט צריך להיעשות גם בהתאמה לטבע המולד ומצב הדושות העכשווי אצל כל אדם ואדם.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. דיתה

    ממש נכון,צה בנוגע לפיאות כמה פירות לאכול ביום?ויתר הטיפוסים?