Laisha_Fly
Laisha_Fly

תוספי מזון לאחר פציעה

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי - מתוך כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: 4 דקות
נפצעתם? אחרי טיפול ראשוני יש סדרה של תוספי מזון שמזרזים את התהליך ההחלמה, שעוזרים לגוף לבנות מהר יותר רקמות פגועות, להתגבר על הטראומה ולהחלים עד כמה שניתן.
Laisha_In

בחיי היומיום, כמעט כל אחד חווה פציעות וחבלות מעבודה, ספורט או תאונות. ברור שלפני כל טיפול אחר יש לקבל את העזרה הראשונה הרפואית, כולל ניתוחים, אם יש צורך בהם. אחרי טיפול ראשוני זה מגיע שלב ההחלמה, בו פצעים וחבלות צריכים להירפא. פרק זה דורש זמן. ככל שהמצב ההתחלתי היה קשה יותר, כך ממושכת יותר תקופת ההחלמה. אבל, יש סדרה של תוספי מזון שמזרזים את התהליך, שעוזרים לגוף לבנות מהר יותר רקמות פגועות, להתגבר על הטראומה ולהחלים עד כמה שניתן. יסקרו בזאת רכיבי תזונה שונים שנמצאו מזרזים את ההחלמה ומקצרים במידה רבה את משך הזמן בו האדם מושבת.

ויטמין C


ויטמין C עוזר לאיחוי שברים. זאת נמצא בניסויים עם בעלי חיים אבל גם אצל בני אדם. בניסוי בו נטלו חלק 123 מבוגרים להם היה שבר בשורש כף היד, קיבלו מחציתם 500 מ"ג ויטמין C ליום ומחציתם פלסבו, למשך תקופה של 50 יום.  בעוד שמתוך מקבלי הפלסבו, ל-22% נשארו הפרעות כמו כאבים ושינויי צורה בעור, זה קרה רק אצל 7% מתוך אלו שקיבלו ויטמין C. מנה גבוהה יותר של ויטמין C לא שיפרה את המצב יותר ממה שהושג עם 500 מ"ג ויטמין ביום (1).

אבץ


מחקר אחר נערך עם 68 אנשים פגועי ראש. מעבר לטיפול הסטנדרטי במצב כזה, למחציתם נתנו אבץ כתוסף מזון והאחרים היוו קבוצת בקורת. במהלך 28 ימים אחרי הפציעה, 26% מבין נוטלי הפלסבו נפטרו. ואילן מבין אלו שקיבלו אבץ, נפטרו רק 12%. אצל אלו שקיבלו את האבץ, התקופה בה הם היו נתונים בקומא הייתה קצרה יותר. (2).

ציטיכולין


חומר זה הינו חומר ביניים בין כולין לבין פוספוליפידים המצויים בדפנות התאים. חומר זה עוזר להתגברות על טראומה ולהגנה על העצבים (5). במחקר, נתנו  ל-39 ילדים שעברו פגיעה מוחית 0.4 ג' ציטיכולין לכל ק"ג משקל גוף שלהם. אחרים היוו קבוצת בקורת. יחסית למצב הילדים בקבוצת הבקורת, אלו שקיבלו את התוסף החלימו יותר מהר מבחינה קוגניטיבית והתנהגותית, טיפול בעצמם וקשר עם ההורים.


קריאטין ומלטודקסטרין


כ
אשר קריאטין ניתן לספורטאים כמו רצי מרתון, חל שיפור בהישגיהם. מלטודקסטרין שניתן לרצי מרתון במשך 15 ימים לפני המרוץ נמצא אף הוא משפר את התוצאות ואת הסיבולת של הרצים (4).

פלוונואידים


מבין הפלוונואידים, קוורצטין נמצא מצמצם נזקים של פגיעות ראש ועמוד שידרה
(5). פלוונואידים של הדרים עזרו אף הם.

גלוקוזמין

חומר זה נמצא עוזר כנגד פגיעות ספורט, כמו אלו השכיחות בתחרויות של כדורגל (6).

אנזימים


אנזימים, כמו וואבאנזים, עזרו אף הם במידה רבה לזירוז ההחלמה מפגיעות ספורט שונות. האנזימים שעוזרים נגד פגיעות וחבלות הם אותם אנזימים שמשתתפים בתהליך עיכול החלבונים. בזמן דלקת, חלבונים מתפרקים ומוצרי הפירוק שלהם יכולים לגרום למחלות, אלא אם כן הם מסולקים (7). כדוריות לבנות מסוג הניוטרופילים משחררות אנזימים פרוטאליטיים כאשר הן מגיעות למקום הפגיעה. בכך הן ממוססות חלבונים פגועים ומונעות אינפקציות. אחד מאנזימים אלו הוא טריפסין. במחקר נמצא שהוא מעלה את היכולת של שכבת העור לייצור תאים חדשים וכך הוא עוזר לזירוז ריפוי פצעים.

ברומלין

אנזים נוסף מתוך קבוצת האנזימים הפרוטאליטיים, המופק מאננס, נמצא עוזר אף הוא לריפוי רקמות פגועות (8). הוא מצמצם נזק שלאחר פציעה לעצמות ולשרירים. אנזים נוסף, כמוטריפסין, מנרמל את הפעולה של מערכת היפופיזה-אדרנל. בלוטות האדרנל מפרישות הורמונים שעוזרים לעמוד במצבי דחק. עם מתן אנזימים לנפגעים בפגיעות ספורט, הזמן בו הם היו מסוגלים לחזור לפעילות התקצר ב-50% יחסית לזמן שנדרש לאלו שלא קיבלו טיפול עם אנזימים.

סידן


סידן עוזר להעברת מינרלים חיוניים למקומות בהם יש דלקת. זמן מה אחרי הטראומה, המערכת נוטה להיות אלקלית. אז, נוצרת בגוף תרכובת, חומצית דווקא, בה יש סידן, למרות כך שהוא כשלעצמו בסיס. תרכובת זו עוזרת להעברת רכיבי תזונה למקומות הפגועים. מגנזיום, עליו ידובר בקטע הבא, עוזר למסיסות הסידן.

מגנזיום


בשעה שיש בגוף דלקת, רמת המגנזיום פוחתת. לכן חשוב אז להעלות את רמתו. הוא מהווה חלק אינטגראלי בתהליך הריפוי. הוא מפחית התנפחות ויעיל גם בדלקות ומחלות עור שונות. אם חלה ירידה ברמות המגנזיום בגוף, יש עליה ברמת הציטוקינים מעוררי הדלקות וברמת ההיסטמין. מגנזיום מאוד חשוב במניעת אינפקציה אחרי טראומה. הוא מחזק את המערכת החיסונית וחסינות מסתגלת (9)

מנגן


מנגן הוא חלק אינטגראלי בסופראוקסיד דיזמוסטאז, סו"ד מנגני. סו"ד מנגני סותר רדיקלים חופשיים שגורמים להתנפחויות. מיד אחרי טראומה, הגוף מתחיל לייצר כמות מוגברת של סוד מנגני. לכן, במצב כזה חשוב לתת מנגן כתוסף מזון. נמצא שזהו חומר אנטי דלקתי חשוב גם במצבים של דלקת אקוטית וגם של דלקת כרונית. בניסויים נמצא שהוא מפחית התנפחויות אחרי טראומה ב-50-70% (10). במחקר אחר נמצא  שחומר זה צמצם ב-44% את ההתנפחות של מפרקים פגועים וזאת בפרק זמן של 24 שעות (11). למנגן יש גם חלק בחילוף החומרים של חלבונים – אלו דרושים לבנייה מחודשת של רקמות בגוף אחרי טראומה. המנגן עוזר גם לריפוי עצבים פגועים וליצירה וריפוי של עצמות.

צמחי מרפא

קליפת ערבה לבנה


קליפת ערבה לבנה מכילה חומר בשם סליצין. זהו חומר דמוי אספירין, אבל בניגוד לאספירין, אין לו כל תופעות לוואי. בימים עברו, אנשים לעסו חתיכות מקליפת עץ זה והייתה להם הקלה בכאבים ובסימפטומים של דלקת. אספירין לעומת זאת, גורם לאי נוחות ועד כדי דימומים בקיבה והוא יכול להיות ממש מסוכן לחולי אסתמה (12).

פסיפלורה


זהו צמח מרגיע כאבים. יש בו פלוונואידים רבים, שתורמים לאיכויות המרפא שלו. אחד מן החומרים המועילים שבו הוא צריסין שנמצא, בניסויים עם בעלי חיים, מונע עוויתות. לצמח יש פעולה מרגיעה על שרירים (13). הוא מועיל לטיפול בחולי טראומה שגרמה נזק לשרירים. אז יש לעיתים קרובות התכווצויות שרירים. פסיפלורה  משפרת  גם כניסה של חומצות אמיניות לתאים וכך היא עוזרת לשיקום רקמות פגועות (14).

                                                      קמומיל

זהו צמח תה רפואי חשוב. הוא מרגיע ונוסך שינה. לשימוש בו למטרות אלו יש היסטוריה ארוכה. יש לו פעילות אנטי דלקתית מוכחת בטיפול בנפגעים (15). בנוסף, יש לו גם פעילות אנטי ויראלית שיכולה לעזור נגד אינפקציות שמתפתחות אחרי טראומה. הוא עוזר גם לשיפור מצב הרוח ולראיה יותר חיובית של החיים
(16).

 

סקוטלריה

לצמח זה יש שלל תכונות מועילות. הוא אנטי ויראלי, אנטי דלקתי, נוגד התכווצויות, מוריד חום ומרגיע כאבים. תכונות אלו עוזרות לריפוי מחלות המתפתחות אחרי טראומה ודלקת (17). הוא עוזר לנרמל את פעולת לוחיות הדם ולשיכוך כלל התופעות שמופיעות בעקבות טראומה (18).

מקורות

1) Yilmaz C, et al. The contribution of vitamin C to healing of experimental fractures. Arch Orthop Trauma Surg 2001 Jul;121(7):426-8.
2) Young B, et al. Zinc supplementation is associated with improved neurologic recovery rate and visceral protein levels of patients with severe closed head injury. J Neurotrauma 1996;13:25-34.
3) Griffin SL, et al.  A review of cholinergic agent in the treatment of neurobehavioral deficits following traumatic brain injury. J Neuropsychiatry Clin Neurosci 2003;15:17-26.
4) Watsford ML, et al. Creatine supplementation and its effect on mosculotendinous stiffness  and performance. J  Strength Cond Res. February 1, 2003;17(1):26-33.
5) Juurlink BH, Paterson PG. Review of oxidative stress in brain and spinal cord injury: suggestions for pharmacological and nutritional management strategies. J Spinal Cord Med 1998;21(4):309-14.
6) Bohmer D, et al. Treatment of chondropathia patellae in young athletes with glucosamine sulfate. In Bachi N, et al, eds. Current Topics in Sports Medicine. Proc World Congress of Sports Med, Vienna, 1982, Urban & SCHWARZENBERG. 1984.
7) Baumuller M, et al. Therapy of ankle joint distortions with hydrolytic enzymes: result of double-blind clinical trials. Allegmeinmedizin 1990;19:, in German
8)  Med Sci Sports Ex 1992;24:20-5.
9)Am J Physiol 1992;263:R734-7.
10)   Free Rad Res Comm 1991;15:297-301.
11) Free Rad Res Comm 1993;18:291-8.
12) Yonsei Med J 1989;30:339-45.
13) Biochem Pharmacol 1990;40:2227-31.
14) Biochem Biophys Res Comm 1990;171:1199-204.
15) Eur J Clin Pharmacol 1993;44:315-8.
16) Vopr Vinusol 1991;36:18-21.
17) Chung Kuo Chung Yao Tsa Chih 1990:115-7.
18) Vopr Onkol 1989;35:331-5.

 

למידע נוסף אודות ד"ר מרדכי הוכברג

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו