Sunrider_Fly
Nikui_Fly

צמחים לערנות בנהיגה

מאת: טלי רויזמן-כהן, נטורופתית
זמן קריאה: 3 דקות
אחד מעלה מעט את לחץ הדם, השני מאזן אותו ומשפר את זרימת הדם והשלישי מעיר אתכם בזריזות. שלישיית הצמחים שכל אחד חייב להחזיק בתא הכפפות
Sunrider_Article

מי מאיתנו לא חווה את ההרגשה של נהיגה ברכב כשהעיניים כבדות, על סף העצמות, הראיה מטשטשת ואפילו המוזיקה ברקע לא מצליחה לעשות את העבודה… אז נכון, לימדו אותנו שמה שצריך לעשות הוא לעצור בצד לתנומה קצרה ולהמשיך בדרכנו, אך כמה באמת עושים זאת? פיתרון נוסף הוא שתיית קפה חזק, אך לא תמיד הדבר זמין ואפשרי. אז מה בכל זאת אפשר לעשות? ישנם צמחים ותרכובות טבעיות מעוררות, שהחזקה שלהן בתא הכפפות יכולה להציל חיים.

במאמר זה מוצגים שלושה צמחים מובילים, הידועים בהשפעתם המעוררת. הם עובדים במנגנונים שונים (תכולת קפאין, שיפור זרימת דם ועוד) ומומלץ לקחתם כפורמולה, בצורה של טינקטורה (מיצוי אלכוהולי), מכיוון שכך הם נספגים מהר יותר לזרם הדם.

אגוז קולה (KOLA VERA)

אחד מבין כ-125 מיני עצים הגדלים ביערות הגשם הטרופיים של אפריקה. פרי אגוז הקולה מכיל חומרים מעוררים, ומשמש ללעיסה ולהכנת תמצית משקה. בין מרכיבי אגוז הקולה ניתן למנות: קפאין (2%-3.5%), תאוברומין (1%-2.5%), תאופילין, פנול, בטאין, חלבון, עמילן, שומן, תיאמין, ויטמיני B, ויטמין C, סוכר, סידן; אשלגן, ברזל, בטא קארוטן, חומצה טאנית.

בעבר נעשה שימוש באגוז הקולה להכנת משקאות קלים בטעם קולה. בשנת 1911 עמד אגוז הקולה במרכזה של אחת מבהלות הבריאות המתועדות הראשונות בעולם, כאשר הרשויות בארצות הברית החרימו 60 חביות של סירופ קוקה-קולה בצ'טאנוגה, טנסי, בתואנה שהקפאין במשקה מזיק לבריאות. הממשל פתח בהליכים משפטיים נגד חברת קוקה-קולה בניסיון לאלץ אותה לסלק את הקפאין מנוסחת המשקה. בין היתר נטען כי השימוש בקוקה-קולה בבית ספר לבנות גרם להתנהגות פרועה של התלמידות, וכי שימוש במשקה הוביל להתנהגות בלתי מוסרית. אף שהשופט פסק לטובת החברה, הוגשו בבית הנבחרים האמריקני שתי הצעות לתיקון חקיקה המגדיר את הקפאין כחומר מזיק שיש לציין את הימצאותו בכל מוצר מזון על גבי התווית. כיום נעשה במרבית משקאות הקולה שימוש בחומרי טעם מלאכותיים. עם זאת, ישנם מספר משקאות קולה חריגים שעדיין מכילים אגוז קולה.

הצמח ממריץ לב, ממריץ עצבי, מעורר, מעלה לחץ דם, מרחיב כלי דם ומתאים גם במצבים של לחץ דם נמוך, דופק איטי, מגרנה, תשישות וחולשה. הצמח אינו מומלץ לאנשים המטופלים בתרופות ליתר לחץ דם.

כיצד פועל הקפאין?

הקפאין נמצא ביותר מ-60 מיני צמחים בעולם – בעלים, זרעים, גרעינים ופירות. הוא נצרך בעיקר באמצעות שתיית קפה, תה, קקאו ומשקאות קלים, אכילת שוקולד ושימוש בתרופות. תכולת הקפאין במשקאות ומזונות משתנה בין הסוגים ותלויה בסוג פולי הקפה, תהליכי הפקה שונים, סוג העיבוד שהם עוברים, אופן ההכנה ומיצוי המשקה. הקפאין הוא חומר מסיס שומן, בעל משקל מולקולארי נמוך, הנספג מהר במערכת העיכול ומתפזר בכל רקמות הגוף. הוא מובל בדם כשהוא קשור לשומן או לחלבון, ורמתו בדם עולה בטווח של 120-30 דקות מנטילתו. תוך 60-45  דקות הוא יגיע לרמת שיא בזרם הדם. הקפאין בעל השפעה על רקמות רבות בגוף: מערכת העצבים המרכזית, מערכת הלב וכלי הדם ומערכת השרירים.

ג'ינסנג קוריאני

צמח שמוצאו במזרח אסיה והוא מגודל באופן תרבותי בסין, בקוריאה וביפן. הצמח מחזק ומאזן מערכות בגוף ומעלה וויטאלית (tonic). כמו כן הוא ממריץ, מעורר ומחמם את הגוף (stimulant) – מעצים את מצבורי האנרגיה בגוף באמצעות העלאת יכולות ניצול החמצן, הגברת תהליכי ספיגה, חיזוק פעילות מערכת העצבים וההורמונים. הג'ינסנג משפיע על חילוף חומרים ברמת התא והשפעתו מורגשת תוך פרק זמן קצר בדומה לקפה.

הג'ינסנג גם משפר זיכרון ופעילות קוגניטיבית, מחזק את שריר הלב, מרחיב ומחזק את כלי דם ומשפר זרימת דם. הג'ינסנג גם ידוע כמעורר מינית, נחשב כיעיל להגברת כוח הגברא, לטיפול באין אונות ובעיות פוריות בגברים. הוא מסייע בהתמודדות עם עומס מנטאלי ונפשי, שעשוי בהמשך להתבטא בתשישות פיזית ונפשית.

הוא מתאים לשימוש גם בקרב סטודנטים בתקופת מבחנים, ולסובלים מנפילת אנרגיה ועייפות באמצע יום עבודה. בונוס נוסף לאלו שרוצים להישאר צעירים לנצח – הג'ינסנג הקוריאני מעכב תהליכי הזדקנות ומומלץ לאנשים מגיל 40.

הג'ינסנג הקוריאני משפיע על מערכת העצבים המרכזית ובלוטת האדרנל, שתפקידה להפריש את הורמון הקורטיזון.  בנוסף הוא משפר מטבוליזם של פחמימות (הפחמימות הן חומר מוצא ליצירת אנרגיה בגוף) ומגביר יצירת מאגרי אנרגיה בכבד, המשמשים לפעילויות של המוח, מערכת החיסון ומערכת העצבים בשעת הצורך. לסיכום, הג'ינסנג מעלה את הרמה האנרגטית הכללית בגוף ומסייע לו להתמודד ולהסתגל למצבי סטרס רגעיים בחיי היום יום, ולמצבי סטרס ארוכי טווח, שבהם הגוף נדרש להשקיע ממאמץ מנטאלי ופיזי.

גינקו בילובה (GINKO-BILOBA)

עץ זה הוא העתיק בעולם, בן כ- 200 מיליון שנה. אבקות או נוזלים המופקים מעליו ידועים זה אלפי שנים כבעלי סגולות מרפא. מחקרים ועבודות רפואיות מדעיות מבוקרות, שנעשו בשנים האחרונות, הוכיחו מעל לכל ספק את יעילותו ותרומתו לשיפור איכות החיים.

פעילותו העיקרית של הגינקו היא שיפור זרימת הדם. הגינקו מעודד את זרימת הדם אף בכלי הדם הקטנים ביותר, ומסייע באספקת חמצן לרקמות של איברים שונים, גם לרקמות הלב והמוח. הוא משפר העברת איתותים עצביים, ובכך מעלה את רמת הריכוז של האדם ומפחית עייפות.

הגינקו נמצא יעיל גם בטיפול במיגרנות, בקרישת דם ומסייע בהורדת לחץ הדם. תכונתו של הגינקו כמעודד זרימת דם מסייעת בשמירה על ערנות בנהיגה, והוא מומלץ מאוד כחלק מפורמולה, בשילוב עם צמחים מעוררים. מקובל לראות בגינקו תרופה טבעית בטוחה מאד ולא ידועות תופעות לוואי של הצמח.

למען הזהירות, מי שנוטל אספירין או סוכל מבעיות של קרישת דם ונטייה לדימומים חייב להתייעץ עם רופא לפני נטילתו.

איך לוקחים?

חשוב לצרוך את הצמחים משולבים יחדיו בפורמולה אחת, מכיוון שכך הם פועלים בצורה האופטימלית והמאוזנת ביותר. שלושת הצמחים הם בעלי אופי סינרגסטי  (משפיעים זה על רעהו) חזק ביותר: בעוד הג'ינסנג יכול לעלות מעט את לחץ הדם הגינקו מוריד אותו והקפאין שנמצא באגוז הקולה משפיע מהר יותר על הערנות, בזכות זרימת הדם משופרת, שלה אחראי הגינקו בילובה.

בשל היותם מעוררים, מומלץ לקחת מהפורמולה עד 4-3 שעות לפני מועד השינה.

 

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. נועה

    בקשר לכתבה צמחים לעירנות בנהיגה. האם יש מוצר שמכיל את שלושת הצמחים האלה? אשמח להפניה. תודה רבה