himalayaKrem_Fly
himalayaKrem_Fly

פטרוזיליה נגד סרטן השד

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: < 1 דקה
עוד סיבה טובה להכביר בעלים ירוקים ובפטרוזיליה בפרט: מחקר חדש קובע כי צריכת פטרוזיליה, המכילה חומר פעיל בשם אפיגנין יעילה נגד סרטן השד
himalayaKrem_IN

על תרומתם התזונתית-בריאותית של העלים הירוקים דובר, ועוד ידובר רבות בכל במה אפשרית, ובצדק. עלים ירוקים עובדים בשירות גופנו ועושים עימו חסד גדול. כעת מתווספת סיבה נוספת להכביר בעלים ירוקים, ובפטרוזיליה בפרט: מניעת סרטן השד.

לאחרונה פורסמו תוצאותיו של מחקר שנוהל ע"י פרופ' זלק אנדווד, מהמחלקה למחקר ביו-רפואי באוניברסיטת מיסורי בארצות הברית. במסגרת המחקר נתנו החוקרים אפיגנין, מרכיב צמחי המצוי בפטרוזיליה ובירקות נוספים, לחולדות עם נטייה מיוחדת לפתח סרטן שד.

אצל אותן חולדות שקיבלו את הפיטוכימיקל הנ"ל נצפתה תחלואה נמוכה בצורה משמעותית בסרטן השד וכן הופעת סרטן בגילים הרבה יותר מאוחרים, יחסית למצב שהופיע אצל חולדות שקיבלו את אותו תפריט ללא חומר זה.

בארה"ב בין 6 ל-10 מיליוני נשים מקבלות טיפולים הורמונאליים שונים, שחלקם כוללים הורמונים סינתטיים. מנתונים אלו אין זה מפתיע שנשים הרבה יתר חשופות לתחלואה בסרטן השד.

המידע לגבי אפיניגין אינו חדש לחלוטין. לפני לא מעט שנים חוקר בשם ד"ר היידר גילה שאפיגנין, שמצוי בעיקר בפטרוזיליה וסלרי, אבל גם בתפוחי עץ, תפוזים, אגוזים ובמספר צמחים נוספים בולם יצירת כלי דם חדשים שמיועדים להזנת הגידול הסרטני וגרורותיו. באופן זה האפיניגין מאט ובמקרים לא מעטים גם בולם כליל התפתחות של סרטן שד.

המסקנה משני המחקרים הללו ברורה: אין ספק שכדאי לצרוך באופן קבוע מזונות העשירים באפיניגין, ופטרוזיליה בפרט.

רעיונות לשילוב פטרוזילה בתפריט:

אם אתם שותים שייק ירוק – הוסיפו חופן נדיב של פטרוזיליה מדי בוקר

כל מרק ישמח לתוספת ירוקה שכזאת. כדאי להוסיף את הפטרוזילה בשלב האחרון של בישול המרק או עם ההגשה.

אפשר להכין ממרח טעים מפטרוזיליה וכוסברה. איך? טוחנים (או קוצצים דק), מוסיפים שום כתוש, מעט שמן זית ומלח ופלפל. אפשר להוסיף גם אגוזי מלך או קאשיו טחונים. מאחסנים בצנצנת זכוכית ומוסיפים עוד מעט שמן להארכת ימי המדף. טוב לבערך שבוע.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו