Thymoquin_Fly
Nikui_Fly

סלק משפר ביצועים

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: < 1 דקה
שתייה קבועה של מיץ סלק עשויה לשפר ביצועים של ספורטאים, להעלות את הסיבולת שלהם ולהפחית עייפות ועלייה בלחץ הדם שקורית עם הפעילות הגופנית.

צילום: Pixabay

Sunrider_Article

מיץ סלק הוא ככל הנראה מהמשקאות היותר חזקים שאפשר לשתות, וגם צבעו העז יכול להעיד על כך. לפני מספר חודשים כתבתי כאן על סגולותיו של מיץ הסלק ועל יכולתו המעוררת, ממש כמו קפה. כעת מתברר שמיץ סלק יעיל מאוד גם עבור אלו העוסקים בספורט.

מחקר שנעשה באוניברסיטת אקסטר ופורסם בעיתון המקצועי  Journal of Applied Physiology, מצא ששתייה קבועה של מיץ סלק עשויה לשפר ביצועים של ספורטאים, להעלות את הסיבולת שלהם ולהפחית עייפות ועלייה בלחץ הדם שקורית עם הפעילות הגופנית.

המחקר נערך בשני זמנים שונים עם אותה קבוצה של 8 אנשים בגילאי 19 עד 28, ששתו פעם אחת חצי ליטר של משקה סלק במשך 6 ימים ברציפות ופעם שנייה משקה פלסבו וביצעו תרגילי מבחן סטנדרטיים לבדיקת כושר גופני.

במחקר נמצא שאחרי שתיית מיץ הסלק, בהשוואה למשקה הפלסבו, היכולת שלהם להפעיל את האופניים הייתה ב-16% רבה יותר מאשר עם המשקה השני. העלייה בלחץ הדם היתה מתונה יותר אחרי שתיית מיץ הסלק, מה שהראה בבירור שהגוף צורך חמצן יותר באיטיות וכך האדם מתעייף אחרי יותר זמן. לדברי המדענים, "היינו מופתעים מאפקט זה של מיץ הסלק מאחר ועד כה לא הייתה שום דרך, גם לא ע"י אימונים, להגיע למצב כזה". שתיית מיץ סלק לפני פעילות גופנית יכולה לעזור גם לספורטאים מקצוענים וגם לחובבים.

לדברי החוקר שעמד בראש צוות המחקר, מסתבר ששתיית מיץ כזה יכולה לעזור לא רק לספורטאים אלא גם לסובלים ממחלות הפוגעות בכושרם הגופני, כמו חולים בסינדרום מטבולי, מחלות לב ודרכי הנשימה. מיץ סלק יכול לעזור גם לאנשים שכושרם הגופני ירוד, ביחד עם נטילת תוספי מזון מתאימים. בשלב זה לא ברורה הסיבה לפעילות זו של מיץ הסלק, אבל החוקרים משערים שמה שעוזר הם הניטרטים המצויים בירק זה, המאפשרים לגוף לפעול טוב יותר עם צריכה של פחות חמצן. לדבריהם, "תפריט עשיר בניטרטים ממקור של פירות וירקות טוב לבריאות הלב וניסוי זה מספק הוכחה נוספת לכך", אמר ד"ר ג'ונס.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. בשמת שפירא

    באיזו שנה נכתב המאמר? אני רוצה לדעת עד כמה הוא עדכני, בברכה, בשמת