PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

סדנת בישול להפרעות קשב

מאת: עדי קורח, נטורופתית
זמן קריאה: 3 דקות
עדי קורח השתתפה בסדנא להורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. הסדנא כללה הרצאה של גיא בן צבי אודות טיפול באומגה 3 להפרעות קשב וריכוז, וסדנא מעשית של הכנת מתכונים בריאים לילדים בהנחיית אביטל סבג.
Thymoquin_In

ביום שישי האחרון הצטרפתי לסדנא בנושא היפר אקטיביות שנערכה בביתה של אביטל סבג. הגעתי לסדנא מסוקרנת ומלאת תקווה.

90% מהמשתתפים היו הורים לילדים היפראקטיביים שבאו לבדוק ולשמוע על דרך אחרת ללא תרופות. דרך טבעית וידידותית. בסדנא השתתפו גם חובבי תזונה (כמוני).

לסדנא היו שני חלקים:
חלק לימודי עיוני אשר העביר גיא בן צבי- מטרתו של גיא היא לחיות ללא תרופות וכמובן ללא ריטלין.
וחלק מעשי אשר העבירה השפית אביטל סבג. אביטל פתחה את עיננו ואת תאבוננו למטבח הבריא. המנות כמובן מתאימות לכולם, אך במיוחד לסובלים מהפרעות קשב למיניהן.

את הבוקר פתחנו כאשר אביטל הגישה לנו משקה "סמודי" טעים מרווה ומאוד בריא, אותו היא הכינה ממגוון ירקות ופירות העונה. היתרון במשקה זה הוא לקבל מקסימום ויטמינים וסיבים בכוס אחת.

סיפורה האישי של משפחת בן צבי

הסיפור האישי של גיא הביא אותו לחקור את התחום לעומק. הכל התחיל כאשר הוא ואשתו אורנה חיפשו תשובה טבעית עבור בנם שהיה ילד היפראקטיבי. בנם הגיב לא טוב לריטלין ולתרופות. הם שמעו על התוסף האומגה 3 והחליטו לנסות. התוצאות מיהרו להגיע, והמצב של בנם השתפר פלאים (להרחבה אודות סיפורה האישי של המשפחה)

הבעייתיות בריטלין לטיפול בבעיות קשב וריכוז

כיום אנחנו שומעים סביבנו רבות על נפלאות שמן הדגים. הדור של שנות החמישים והשישים גדל על כף שמן דגים ביום. סגולותיו רבות וחשובות למגוון רחב של בעיות. בהרצאה גיא בחר להתמקד ביעילותו לפעילות המוחית, כיצד הוא מועיל להיפראקטיביות ולמצבים דומים נוספים.
גיא הסביר את הרקע המדעי לבעיית הקשב והריכוז והשפעת מרכיבי התזונה.

עיקר הבעיה בתופעות של היפר אקטיביות היא בפעילות הדופמין במוח. הדופמין הוא מוליך עצבי במוח האחראי על הריכוז. חוסר בדופמין יגרום להפרעות בריכוז והיפראקטיביות ועודף בדופמין יגרום לריכוז יתר והפרעות כגון: טיקים, אובססיה (OCD) וחרדות.

תרופות כמו ריטלין בעצם מונעות את ספיגתו חזרה של הדופמין ובכך מגבירות את פעילותו במוח באופן זמני, אך הם עלולות לגרום לעודף דופמין. בנוסף הצורך במינון גובר עקב תנגודת לדופמין שמתפתחת בעצב.
בתרופות מדכאות דופמין ישנן תופעות לוואי כגון: עייפות, טשטוש, פוביות וקשיון שרירים.

הטיפול באומגה 3 מסדר את קצב פליטת הדופמין במוח ואת ספיגתו חזרה. טיפול באומגה 3 משפר גם מוליכים אחרים כגון סרוטונין ובכך מביא לשיפור מצבים רבים אחרים כגון:
סכיזופרניה, ADHD, אוטיזם על צורותיו השונות, סנדום טורט, OCD, דיכאון, חרדה, מגרנה,
מחלות אוטואימוניות ואלרגיות.

ההמלצה היא לשלב טיפול באומגה 3 לצד שינוי תזונתי.

הבעיות העיקריות בתזונה כיום הן:

1. יותר מדי סוכר
2. יותר מדי אומגה 6 ושומן טרנס
3. פחות מידי אומגה 3

מקורות לאומגה 3

אומגה 3 נמצאת בדגים שמנים (סלמון, טונה, הרינג, אנשובי, סרדין, טרוטה ומקרל), אגוזי מלך, זרעי פשטן, ריגלה, תרד וכמובן בתוספי שמן הדגים.
המקור היעיל ביותר הוא שמן הדגים כי הוא מכיל יחס נכון בין חומצות השומן EPA ו- DHA.
המקור הצמחי מכיל רק חומצת שומן מסוג ALA חומצה לינולנית, והגוף צריך לייצר ממנה את ה- EPA. הבעיה היא שאצל רוב האנשים יעילות ההמרה מאומגה 3 צמחית ALA לאומגה 3 "דגית" הינה נמוכה מאד, כ- 5% בגברים ו- 10% בנשים בלבד. כתוצאה מכך קשה מאד עד בלתי אפשרי להשיג את כל כמות ה- EPA שהגוף זקוק לו ממקור צמחי בלבד.

איך מטפלים באומגה3?
איך מטפלים באומגה 3

 

יחס בין אומגה 3 לאומגה 6:

1. אומגה 3– מספקת לגוף את היכולת ליצור חומרי קרישה טובים, קרישת דם רק במצב של פציעה בעוד שהאומגה 6 תגרום לקרישי דם מסוכנים.

2. אומגה 3- מונעת אלרגיה ואומגה 6 מעודדת אלרגיה.

3. אומגה 3- מעודדת את המערכת החיסונית לפעילות מתונה ומאוזנת ואומגה 6 יכולה לגרום למחלות אוטואימוניות.

4. היחס הבריא בין האומגות צריך להיות 1:1 לטובת אומגה 6. כיום בארץ היחס עומד על 1:20 לטובת האומגה 6. כלומר התזונה בישראל סובלת מעודף עצום של אומגה 6 ומחסור חמור באומגה 3.

עקרנות תזונה נוספים לפי גיא:

1. בסיס התפריט צריך להכיל חלבון מהחי ומהצומח.

2. צריך להכיל שומנים רווים, שומן חד בלתי רווי (שמן זית) ורב בלתי רווי (אומגה 3) לשומן תפקיד חשוב בבניית מעטפת התא, הוא מקור ליצירת הורמונים ומקור אנרגיה חילופי לגלוקוז. יש להימנע משומן טרנס כגון מרגרינה וטיגון עמוק.

3. יש להרבות בירקות לא עמילניים, העשירים בסיבים תזונתיים ומתפרקים לאט במעיים ובכך מספקים לדם סוכר בצורה מתונה. יש לאכול כ- 7 מנות של ירקות ביום.

4. יש להמעיט בפחמימות פשוטות ועמילנים, כגון אורז, תפוחי אדמה ותירס וכמובן הדגנים כולם המכילים אומגה 6 ללא אומגה 3 ומכילים עמילן בריכוז גבוה.

5. יש להמעיט בסוכר על כל סוגיו (חום, לבן). הסוכר הוא מקור אנרגיה בעיקר לעיניים, לתאי הדם האדומים ולתאי סרטן. עודף סוכר גורם לכאבי שרירים ולהשמנת יתר.

כיום תזונת ילדים מכילה כמויות רבות של אומגה 6, שומן טרנס וסוכרים וניתן לראות בשנים האחרונות עלייה חדה בהפרעות קשב.

סדנת בישול עם אביטל סבג
סדנת בישול עם אביטל סבג

 

הסדנא של אביטל סבג

בחלק המעשי של הסדנא אביטל לקחה אותנו אל המטבח שלה ששם היה מכל טוב.
היא הכינה עבורנו בצק מקמח שיפון וקמח כוסמין וביחד עשינו פיצה. כל אחד פיזר ביד נדיבה מה שעולה על רוחו, כמובן הכול טרי והכול אורגני.
הכנו גם מג'דרה מאורז בסמתי מלא ועדשים מונבטות. טעמנו ממרח שעועית מעניין ושמענו רבות על עקרונות בריאים שכדי ליישם בבית.

התבשילים העלו את ריחם הטוב וזהו היה סיום מושלם לסדנא כל כך מעניינת וכל כך חשובה.

 

למידע מורחב אודות חשיבותה של אומגה 3 ומתכונים מהסדנא, ניתן למצוא באתר של אומגה3 גליל

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. יפית

    מאוד נהנתי לקרוא את הכתבה . נשמע מאוד אמין

  2. רונית

    לא הייתי באירוע אך היה חשוב לי לדעת שיש גם שיטות אלטרנטיביות למגיפה הזאת