Nadar_Fly
Nikui_Fly

עבודות ניקיון שוטפות

מאת: נירה שניידר, יועצת תזונה, M.A. בתזונה הטבעית, מומחית לריפוי טבעי, מרצה בכירה במכללת רידמן
זמן קריאה: 4 דקות
איך לתמוך בתהליך של ניקוי רעלים במשך כל השנה, לא רק באביב. מהו "מחזור הניקוי" היומי ומה קורה בגוף שלנו מארבע לפנות בוקר ועד 12 בצהריים ומה כדאי לאכול בזמן זה כדי לתמוך בתהליך. נירה שניידר מסבירה
Nadar_IN

תהליך התנקות מרעלים הוא חלק קבוע וטבעי מן הפעילות המטבולית של הגוף. פעולתו התקנית של המנגנון המולד הזה היא תנאי הכרחי לשמירה ולשיפור בריאות הגוף והנפש. ניתן  לתמוך בתהליך זה, כאשר לא חוסמים ומעכבים את פעילותו של  מחזור הניקוי. יכולת הגוף לטפל במזון  החודר אליו (עיכול, ספיגה, הטמעה) ולהרחיק את חומרי הפסולת המיותרים תלויה בשלושה מחזורים המבוססים על תיפקודי הגוף. פעולות אלה אמנם מתבצעות בשלושה מחזורים שונים לאורך כל שעות היממה, אולם כל מחזור נמרץ יותר בחלק מסוים של היממה.

12:00  –  20:00  מחזור האכילה

בפרק זמן זה, מתבצעות פעולות האכילה והעיכול. זהו הזמן לאכול את הארוחה העקרית של היום  (בהתאם לתחושת הרעב, כמובן). ורצוי קרוב ככל האפשר לשעת הצהריים.

20:00  – 04:00 מחזור הספיגה וההטמעה

בפרק זמן זה המזון מצוי בפנים הגוף, ויש לאפשר את ספיגת  ערכי התזונה המשתחררים ממנו. תהליך הספיגה תלוי בכניסת המזון  למעיים. במצב האופטימלי  המזון אמור להיכנס למעי שלוש שעות לאחר האכילה, שאז הוא מוכן  לספיגה. חשוב, אם כן, שהמזון יגיע למעיים לפני שעת השינה, זאת  על מנת שתהליך הספיגה יושלם לפני שהגוף מתחיל את פעולת  המחזור הבא.

04:00 (בבוקר) – 12:00 מחזור הניקוי

במחזור זה, מרבית האנרגיה הגופנית מושקעת בניקוי הגוף מחומרי פסולת שאינם נחוצים לו ויכולים לשבש את פעילותו התקינה. חומרים רעילים אלו באים משני מקורות: רעלים פנימיים שהם תוצר לוואי של הפעילות הנורמלית של המערכת המטבולית ורעלים חיצוניים החודרים לגוף ממקורות חיצוניים כמו אוויר מזוהם, מזהמים במים, חומרי צבע, חומרי טעם, חומרים משמרים ועוד  אלפי רעלים אחרים. פעילות הניקוי מרעלים הנה חיונית מכיוון שגופנו אינו בנוי להתמודד עם הכמות העצומה של רעלים אליהם אנו חשופים כיום, והאנרגיה הגופנית הטבעית המיועדת לתהליך זה שוב אינה מספקת.

ד"ר אלחנדרו, בספרו "ניקוי רעלים", כותב כך:

"כל מולקולת רעל יוצרת שרשרת תגובות שהולכת ומתפשטת, כמו אדווה סביב אבן שהושלכה לתוך אגם שקט. כשם שאפשר לעקוב אחרי האדווה עד למרחק רב, כך אפשר לעקוב אחרי העקבות הכימיים של כל רעל זמן רב אחרי שזה הפעיל את שרשרת האירועים. אבל סערה טרופית מעל לאגם היא דבר שונה לגמרי. מיליוני טיפות, שכל אחת מהן יוצרת אדווה שמתנגשת באחרות, אינן מאפשרות לצופה להבחין בין אדווה אחת לשנייה. למעשה, כשהסערה מחמירה באמת אין כבר יותר אדוות. פני האגם מקבלים מראה חדש לגמרי". ואכן – בריאותו של האדם בחברה המערבית קיבלה "מראה חדש" לגמרי מאיך שהיא אמורה להיות.

אז מה רצוי  לעשות על מנת לתמוך בפעילות מחזור הניקוי?

לצרוך מזון עתיר מים!

במידה ואוכלים בשעות מחזור הניקוי, רצוי לאכול מזון עתיר מים, הדורש אנרגיה מינימלית ממערכת העיכול. את עודפי האנרגיה שנחסכה בתהליך העיכול, יפנה הגוף  לניקוי.

אכילת מזון עתיר מים תזרז ותמריץ את  סילוק חומרי הפסולת מהגוף. המים הנמצאים במזון (אין הכוונה למי השתיה)  הם  אחד מיסודות החיים. גוף האדם, כמו הפלנטה שאנו חיים בה, מכיל 70 אחוז מים. מכאן ניתן להסיק שגם התזונה שלנו אמורה  להכיל שבעים אחוז מים. מזון המכיל כמות זו של  מים נקרא  מזון עתיר מים. פירות וירקות  טריים  הם היחידים הנחשבים כמזונות עתירי נוזלים.

מכאן שפירות וירקות חיים אמורים להוות את עיקר מזוננו, ויתר סוגי המזונות יהיו דגנים מלאים, קטניות, זרעים, אגוזים, שקדים, נבטים, נבטוטים ואצות ים.  מזונות אלה  נחשבים כמזונות מרוכזים. כלומר שני שליש מהתזונה היומית תורכב מפירות וירקות חיים ושליש אחד ממזונות מורכבים.

המים המצויים בפירות ובירקות  ממלאים שני תפקידים חשובים מאוד: הזנה וניקוי – תפקידים  שמי השתייה אינם מסוגלים לעשות. המים הנמצאים  בפירות ובירקות  מכילים את כל ערכי התזונה, העונים על צרכי הגוף והם גם  נושאים את רכיבי התזונה ומוליכים אותם למעיים שם הם נספגים. בדרכם חזרה הם  מסלקים את עודפי הפסולת.

ככל שמרבים באכילת מזונות עתירי מים תחושת הצמא פוחתת, שכן המים המצויים בפירות ובירקות יכולים לספק את צורכי רוויית הגוף. כאשר הגוף ניזון בעיקר ממזונות מרוכזים ומעובדים הוא "זועק" למים ואז תחושת הצמא גוברת. שתיית מים  בנפרד מדללת את  מיצי העיכול ועל ידי כך מאיטה את תהליך העיכול ואת קצב סילוק חומרי הפסולת.

ד"ר נורמן ו. ווקר בספרו  NATURAL WEIGHT  CONTROL  כותב:

"כל צמח, ירק , פרי אגוז וזרע, בצורתו הטבעית הוא מעשה מרכבה של מולקולות ואטומים. בתוך האטומים והמולקולות הללו מצויים מרכיבי החיים, המוכרים לנו בשם אנזימים. האנזימים אינם דבר, או יישות, אלא הם עקרון החיים המצוי באטומים ובמחלקות של כל תא חי."

אנזימים בתאי גוף האדם הם כמו האנזימים בתאי הצמחים, והאטומים שבגוף הם כמו האטומים שבצמחים. כאשר הגוף זקוק לאטומים מסוימים, כדי לבנות מחדש את תאיו, נכנס לפעולה מעין כח בנייה מגנטי, המרכיב תאים בגופנו מאותם רכיבים אטומיים שמקורם במזונות החיים שאנו אוכלים"

אז איך עושים את זה?

יש להקפיד כי שבעים אחוז מהתזונה  הכללית יורכב מפירות וירקות חיים: סלטים, מיצים טריים, שייק פירות, שייקים ירוקים (עלים וירקות ירוקים עם תפוח עץ או תמר טחונים בבלנדר עם מעט מים לצורך קבלת המקרם הרצוי). את הפירות, מיצי הפירות, והשייקים יש לאכול משעות הבוקר עד 12:00 בצהריים (זמן מחזור הניקוי) מאחר ולמיצי הפירות תכונה מנקה באופן מיוחד.

את ארוחת הצהרים והערב כדאי להתחיל עם סלט ירקות בתוספת סוג אחד של מזון מרוכז כמו: מנת קטניות ( עדשים וכל סוגי השעועית למיניהם)  מנת דגן מלא (קינואה, דוחן, אורז מלא, כוסמת ירוקה, אורז בר ועוד) וזרעים כתוספת לסלט.

לארוחות ביניים: אגוזים, שקדים ושייקים ירוקים.

בשלבים הראשונים תיתכן אי נוחות גופנית  כמו כאבי בטן, נפיחות, גזים, עייפות, תחושת רעב, כאבי ראש, בחילות עצירות, שלשול  ועוד. יש להתייחס אליהם כאל שלב מעבר ולראות בהם דרכים שונות של ניסיון הגוף להיפטר מהרעלים. תופעות אלו אמורות  לחלוף  תוך  ימים ספורים עד מספר שבועות – זה כמובן תלוי במידת ההרעלה ובמשתנים נוספים אחרים כמו גיל, מצב בריאותי, מצב נפשי ועוד. בתום תקופת מעבר זו ניתן יהיה להבחין בשיפור רב בתפקודי הגוף, בעלייה ברמת האנרגיה, בירידה במשקל, בהתגברות על ליקויי בריאות כמו אלרגיות, עצירות, כאבי ראש, מיגרנות, צרבת ועוד.

חשוב להדגיש באופן מיוחד שכמו כל דרך  – גם דרך זו אינה מתאימה לכל אחד, במיוחד לאלה הלוקים בבעיות בדרכי העיכול.  יש להיוועץ עם מומחה לבריאות טבעית לפני תחילת התהליך.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו