supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

מערכת חיסון ומחלות חורף

מאת: יפה ברמץ חמוטל, נטורופתית והרבליסטית קלינית
זמן קריאה: 3 דקות
החורף מגיע ואיתו אוסף של הפתעות שלעיתים מחלישות את מערכת החיסון ופוגעות בה. וירוסים, חיידקים ושאר מיני פולשים עשויים להתקל במערכת חיסון חזקה בעזרת הצמחים המתאימים. מכירים צמחים מיוחדים אלו?
Laisha_In

כאשר מתרגשת עלינו מחלת חורף "טובה" כזו שמפילה אותנו באחת למיטה, תוך שאנו מתכרבלים בשמיכה, ורועדים מקור לצד ערמה מצטברת של טישו וכוסות מתחלפות של תה ולימון, נתייחס אליה על פי רוב כתגובה בריאה של מערכת החיסון. המערכת החיסונית פועלת בצורה כזו שכאשר היא מזהה חשיפה לפתוגן (מחולל מחלה, כגון וירוס/חיידק) היא מגיבה ונכנסת לפעולה, שמבחינתנו מוגדרת כמחלה.

הביטוי הנפוץ של מחלת חורף הינו: התקררות, נזלת, שיעול, כאב גרון, חום, חולשה וכאב כללי של הגוף. הכאבים שאנו חשים כאשר אנו חולים, הם חלק מקו ההגנה של הגוף והפעילות של מערכת החיסון כנגד הווירוס. מערכת החיסון מורכבת, ואפשר לומר שהיא מנוהלת על ידי ווסת, השולט על עצמת התגובה המתבקשת בהתאם לנדרש כנגד הפתוגן. כאשר הווסת "מקולקל" נוצרים מצבי קיצון, שבהם המערכת מגיבה באופן חריף ועודף, או לחילופין באופן חלש וחסר. זה עלול להתבטא בשתי צורות. האחת, כאשר חולים מספר רב של פעמים, ובכל פעם המחלה מתבטאת באופן חריף, נמשכת זמן רב וההתאוששות ארוכה. זה מעיד על מערכת חיסון שמתפקדת בצורה לא יעילה. הצורה השנייה, מיוחסת למקרים שבהם רוב ימות השנה מרגישים קצת מקוררים וקצת מנוזלים, והגוף לא מצליח לפתח מחלה אקוטית "טובה" שממצה את עצמה. מצב שמעיד על רגישות יתר, או חלשה חיסונית.

במרוץ החיים התובעני קורה לא אחת שאנו לא מאפשרים למחלה "למצות את עצמה" וברגע שמתחילים להרגיש חולים, מיד ממהרים לקחת תרופות להורדת החום או תרופות שדוחקות את התסמינים (מייבשי גודש וליחה שונים) על מנת להמשיך בסדר יום רגיל, כדי לא להפסיד שעות עבודה. בצורה זו אנו לא מאפשרים את הזמן הדרוש לגוף לפתח "מחלה" ולהבריא. זוהי כרוניקה של דיכוי מערכת החיסון שגורמת בטווח הארוך לנזק. צריך להבין שתסמינים כגון חום, ליחה ונזלת הם חלק ממנגנון הפעולה ההגנתית של מערכת החיסון כנגד הפולש. דיכוי מצטבר, וחזרה על דפוס התנהגות זה, מתיש את הגוף ומדכא את המערכת החיסונית.אינני טוענת שצריך לסבול מבלי לעזור לעצמינו, אלא ממליצה לבחור בדרך של שיתוף פעולה עם הגוף ולא כנגדו. רפואת הצמחים מציעה צמחי מרפא המותאמים לטיפול במחלה באופן ממוקד ובתסמינים הספציפיים שבה היא מתבטאת במקביל לחיזוק המערכת החיסונית.

חיזוק וחוסן מבעוד מועד

כמובן עדיף לא לחכות שתתפרץ מחלה. במקרים רבים אני מציעה למטופלים שלי הרכבי צמחים מחזקי חיסון בהתאמה אישית, שיחזקו את הגוף ויכינו אותו להתמודדות טובה יותר בחשיפה לווירוסים. חיזוק מבעוד מועד של מערכת החיסון עשוי למנוע הדבקה או לחילופין, במקרה שמתרחשת חשיפה/הדבקה, הגוף יתמודד טוב יותר, התסמינים יהיו פחות חמורים ומשך ימי המחלה יתקצר. לפיכך מומלץ עם בא הסתיו להכין את הגוף  ולהתחזק באמצעות צמחי מרפא בהכוונה אישית.

כיצד מסייעים צמחי המרפא

רפואת הצמחים מציעה מענה יעיל, בכל הקשור לחיזוק מערכת החיסון, ולהתמודדות עם חשיפה למחלות חורף שונות. מחקרים ומעקבים קליניים מתועדים, הראו פעילות יעילה של צמחים ממריצי חיסון כללי, ושל צמחים בעלי יכולת פעילות אנטי ויראלית או חיידקית .הפעילות של הצמחים לא בהכרח ספציפית לזן מסוים של וירוס. ההשפעה של הצמחים מתבטאת בהמרצה של פקטורים במערכת החיסון – עלייה והגברה של פעילות התאים הלבנים כגון: לימפוציטים, מקרופאג'ים, ציטוקינים שונים וחיזוק תפקודם.

הטיפול הצמחי לעניינינו, מתחלק לשני שלבים. חיזוק מערכת החיסון כהכנה של הגוף לקראת החורף. וטיפול ממוקד וספציפי בזמן התפרצות של מחלה חריפה.

דוגמאות לצמחים שמקובלים בשימוש

אסטראגלוס Astragalus

השימוש בשורש הצמח אסטרגלוס, שמקורו בסין.  נחקר רבות לאחרונה כצמח מעורר וממתן חיסון המיועד לטיפול ומניעה, נפוץ בשימוש לצורך חיזוק מערכת החיסון וחיזוק במצבי תשישות. הצמח נחקר  ונמצא יעיל כטיפול תומך בסוגי סרטן שונים, לטיפול בסימפטומים של המחלה, ובתופעות הלוואי של הטיפולים הקונבנציונאלית, לשיפור וחיזוק מ.החיסון במטרה להגביר פעילות אנטי סרטנית ולמניעת הישנות המחלה(נחקר כחלק מטיפול בתהליך הטיפולים הכימותראפים ובשלבי רמיסיה).

איזטיס –   Isatis

גם כאן השימוש בשורש הצמח. והוא מאופיין בפעילות אנטי ויראלית אנטי בקטריאלי ואנטי סרטני, ממריץ חיסון ומוריד חום. מקובל להשתמש באיזטיס בעיקר לטיפול בזיהומים פעילים במערכת הנשימה, דלקות גרון ממזהם ויראלי או חיידקי.

Drosera – טללית עגולת העלה

את עלי צמח הטללית נבחר כחלק מפורמולה טיפולית כאשר יש התפתחות של ברונכיט וזיהומים שגורמים לייצור מוגבר של ליחה במערכת נשימה תחתונה. זה צמח מכייח מרכך ומלחלך ומסייע כאשר יש ליחה, שיעול ועווית במ. הנשימה.

אכינצאה, Echinacea

צמח המיועד לשימוש במצבים אקוטיים בלבד. אינו מיועד לשימוש מניעתי או שימוש ארוך טווח. מחקרים רבים שנעשו על הצמח הפכו אותו לנפוץ מאוד בשימוש, בצורה לא מבוקרת ולרוב לא יעילה. השימוש הרחב שנעשה בצמח ללא הבחנה, הוא תוצאה של פרסום ושוק רווחי. לקבלת אפקט תרפויטי מקובל להשתמש בתערובת של שני מינים מהצמח E.Angustifolia ו-E. Purpurea.

ישנם עוד צמחים כמו: אנדרוגרפיס Andrographis, טיון השמש Inula, חסת המצפן Lactusa, אכילאה, בן חרצית Tanacetum, ערבה לבנה salixalba ועוד רבים וטובים. הרכב הצמחים נבחר בהתאמה למטופל ולסוג החשיפה/המחלה והתסמינים המאפיינים אותה.

צמחים ניתנים ללקיחה בכמה אופנים. בטינקטורה (מיצוי כוהולי) כאשר לילדים מוסיפים סירופ טבעי, על מנת לעדן את המינונים ואת הטעם. בכמוסות בליעה, בחליטות או במרתחים. דרך הלקיחה נקבעת בהתאם למטופל ובהתאם לאפקט הפעיל והיעיל ביותר שניתן להוציא מהצמח.

למי מומלץ לקבל חיזוק חיסוני בצמחים?

למעשה כל אחד יכול לקבל הרכב מחזק למערכת החיסון. אך לאוכלוסיות חלשות ופגיעות כגון ילדים, קשישים, ואנשים שסובלים ממחלות כרוניות, זה מומלץ מאוד ואפילו הכרחי. קבלת טיפול מונע וחיזוק מ. החיסון בהתאמה אישית יכולה למנוע הדבקה, או במקרה של הדבקה/חשיפה ויראלית וזיהומית, ההתמודדות תהיה טובה יותר ומשך זמן ימי המחלה יתקצרו.

טיפול באמצעות צמחים דורש אבחנה והתאמה על בסיס ידע ברפואה והסמכה ברפואת צמחים. לא מומלץ להתפתות לנגישות של מוצרים צמחיים על המדפים, ללא אבחנה והמלצה מקצועית מתאימה. צמחים עלולים לייצר אינטראקציה שלילית עם תרופות ובמצבים פיזיים/מנטאלים שונים הם עלולים ליצור תגובה הפוכה מהמצופה, כאשר אינם מתאימים. כשם שלא לוקחים תרופות ללא ייעוץ עם רופא לא לוקחים צמחי מרפא ללא אבחנה וייעוץ ישיר עם מומחה מתאים.
.

יפה ברמץ חמוטל Cl.H , N.D
הרבליסטית קלינית ונטורופתית

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו