supherb_Fly
Laisha_Fly

מיץ נבטים מזין יותר

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
זמן קריאה: 3 דקות
נבטים הם מזון-על. צריכת מיץ נבטים יכולה לשפר במידה רבה את הבריאות, מאחר ובנבטים יש אוצר בלום של רכיבי תזונה. הם מעלים את רמת החמצן בדם, מסייעים בניקוי רעלים, נוגדים מצבים דלקתיים ועוד. אז למה דווקא מיץ?
Thymoquin_In

דרך יעילה לשיפור הבריאות היא שתיית מיץ של נבטים.

אפשר להכין מיץ מכל ירקות העלים הראויים למאכל וגם מעלים אכילים של צמחי בר. גם מנבטים של חמניות, אפונה ומאש ניתן להכין מיץ. אלו הם נבטים של צמחים אשר רגילים בעיקר לאכול  את זרעיהם. אך מסתבר שלעלים שלהם יש ערך גבוה ביותר. למעשה, כל הנבטים האכילים נחשבים למזון-על.

ניתן לחלק את הנבטים לשני סוגים: כאלו המונבטים בתוך כלים בבית וכאלו הנזרעים באדניות או במגשים מחוץ לבית ובהם יש אדמה עם תערובת צמיחה אורגנית מעולה. רצוי לגדלם בתנאים של חצי צל. ערכם של אלו האחרונים הוא רב בהרבה לעומת זה של אלו הגדלים בבית.

נבטי חמניות, ברוקולי ואפונה נחשבים למזון שמאוד משפר את התזונה. מיץ ירק חיטה, לעומת זאת, מתאים יותר לניקוי הגוף. מומלץ לשתות משני סוגי מיצים אלו כמות מדודה. להתחיל עם כמות של שתי כפות, פעם עד פעמיים ביום ובהדרגה להגדיל עד כפליים מכך. אן ויגמור הכניסה את השימוש במיץ ירק חיטה.

היתרונות של מיץ נבטים

לדעתה של אן ויגמור, התרומה של מיץ זה מתבטאת כך:

* הוא מעלה את הספירה של הכדוריות האדומות, מנקה את הדם, את מערכת העיכול ומזרז את חילוף החומרים.
* הוא ממריץ את פעולת בלוטת התריס.
* מפחית את חומציות הדם, עוזר כנגד כיבי קיבה ותריסריון, עצירות, שלשול ובעיות אחרות של מערכת העיכול.
* עוזר לסילוק רעלים מהכבד ומהדם ומנטרל מזהמים סביבתיים.
* רמת הכלורופיל הגבוהה שבו מעלה את כמות החמצן בדם.
* הוא מפחית נזקי קרינה ונוגד מצבים דלקתיים.
לעומת זאת, מיץ מהנבטים  שהוזכרו יותר מהווה מזון, שמספק דרך ספיגה מאוד יעילה את כל הערכים התזונתיים המצויים בעלי הנבטים.

בנוסף, את המיץ הירוק המופק מנבטים, בתוספת ירקות עלים בוגרים, אפשר לשתות בכמות  יותר גדולה מאשר הכמות המומלצת לשתייה של מיץ ירק חיטה. גם מסיבה זאת, מקבלים יותר תועלת ממיצי הנבטים עם הירקות.

מיץ נבט חיטה

כאשר מגדלים ירק חיטה בתנאים של שמש מלאה יש במיץ הרבה יותר מרירות. לכן מומלץ לגדלו בתנאים של חצי צל ולקצור אותו בטרם נעשה מר. כאשר מגדלים חיטה במגשים עלולה לצוץ בעיה נוספת – נגיעות בעובשים. עובשים אלו מזיקים לבריאות. בכדי להימנע מכך, אין לזרוע את גרעיני החיטה צפוף מדי, יש לשמור שלא תהיה לחות מופרזת ושתהיה זרימה אוויר באזור המגשים.

שתייה מופרזת של מיץ ירק חיטה עלולה לגרום לבחילה, במיוחד אצל המתחילים, להם יש תהליך ניקוי מוגבר. חשוב לזכור שמיץ ירק חיטה אינו מזון, אלא צמח מסלק רעלים ואין לצרוך אותו מדי יום לאורך תקופות ממושכות. לא מעט אנשים מפתחים דחייה לטעם של מיץ זה או אף בחילה.

התועלת שבמיץ ירק חי

למיץ ירוק של נבטים וירקות עלים יש תפקיד חשוב בתזונה אופטימלית. כל הדוגלים בתזונה בריאה ממליצים על אכילת 6-8 מנות של ירקות ופירות ביום. אך מעטים הם אלו המגיעים לצרוך כמות כזו. שתיית מיץ ירקות מבטיחה שאדם אמנם יוכל להגיע לכמות הרצויה והמועילה. לצריכה כזו דרך מיץ יש 3 יתרונות:

* הכנת מיץ מאפשרת את ניצול כל רכיבי התזונה והחומרים הבריאותיים אשר בירקות וזה חשוב, כי אצל מרבית בני האדם מערכת העיכול איננה אופטימלית, עקב שנים רבות של תזונה לא נכונה. כך מצטמצמת יכולתו של

הגוף לקלוט את רכיבי התזונה מן הירקות. צריכת ירקות כמיץ מהווה מעין עיכול מוקדם. כך אדם יכול לקבל את מרבית הערך התזונתי של הירקות.
* הכנת מיץ מירקות מאפשרת צריכת כמות גדולה יותר מהם בדרך יעילה. מנת ירקות יומית מתאימה לאדם היא חלק החמישים ממשקל גופו. יש בני אדם להם קשה לאכול כמות כזו ביום, אך עם שתיית מיצי ירקות ניתן בקלות להגיע לכך. כאמור, מיץ מנבטים בלבד יש לשתות פחות – להתחיל משתי כפות ולהגיע עד 4 כפות ליום.
* עם שתיית מיצים ניתן להגדיל את מגוון הירקות שבתפריט. אנשים רבים אוכלים את אותם הירקות כול יום. זה נוגד את הכלל של הנהגת רוטציה במזון. רוטציה שומרת מפני התפתחות אלרגיה לירקות מסוימים. כמו כן, ניתן באמצעות מיצים לצרוך גם ירקות אשר בסלט הם פחות טעימים ואילו בתערובת של ירקות במיץ טעמם פחות מורגש.

מומלץ להתחיל את היום עם שתיית מיץ ירקות. מיץ זה מעורר כמו שתיית קפה, אך ללא נזקיו של זה האחרון. מאחר והמיץ מתעכל בקלות הוא מעלה את רמת האנרגיה תוך 20 דקות מזמן שתייתו.

נבטים הם מזון-על

צריכת נבטים יכולה לשפר במידה רבה את הבריאות, מאחר ובהם יש אוצר בלום של רכיבי תזונה. ערכם התזונתי יכול להגיע עד פי 30 מזה שיש בירקות מבוגרים. הגוף יכול להפיק מהם יותר ויטמינים, מינרלים, חומצות אמיניות וחומצות שומן. בתהליך הנביטה נקשרים מינרלים כמו סידן ומגנזיום לחלבון ונעשים הרבה יותר זמינים. יתר על כן, גם איכות החלבון של קטניות, אגוזים, גרעינים ודגנים משתפרת עם ההנבטה.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו