PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

אוכל לט"ו באב: צמחים ומזונות מעוררי תשוקה

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
במשך שנים נטה המין האנושי להאמין שביכולתם של מזונות שונים, ריחות ואפילו מוצרים מן הים או מן החי לעורר את האינסטינקט והחשק המיני ולהגביר את ההנאה. רוצים לדעת אילו מזונות הוכיחו את עצמם ולמה?

צילום: 123RF

supherb_IN

מאז פרצה הויאגרה לחיינו בשלהי 1998 נדמה היה לרגע כי נמצא הפתרון המיוחל לחיי האהבה שלנו. אולם מתברר כי אובדן התשוקה ובעיות בתפקוד המיני אינם נחלתו של האדם המודרני בלבד, אלא נושא שמעסיק את ההומו ספיינס כבר משחר ההיסטוריה.

במשך שנים נטה המין האנושי להאמין כי ביכולתם של מזונות שונים, צמחים, מינרלים, תבלינים, ריחות ואפילו מוצרים מן הים או מן החי (קרניים, אברי מין של בע"ח וכד') עשויים לשמש כאפרודיזיאק – דהיינו חומרים המעוררים את האינסטינקט והחשק המיני ומגבירים הנאה.

אגב, חומרים אלו לא אמורים לשפר ביצועים. במילים אחרות: אפרודיזיאק לא בהכרח שווה ויאגרה. מה שכן, חומרים שונים נמצאו כמשפיעים על זרימת הדם בעורקים או מסייכים להרפייה של השרירים, מה שבהחלט יכול לתרום לזיקפה מפוארת.

מקור השם "אפרודיזיאק" מקורו באפרודיטה – אלת האהבה היוונית.

לעשות כמו סוס

באיורוודה – הרפואה ההודית המסורתית, הקדישו לנושא זה ענף שלם – "ואג'יקארנה" (vajeekarana) שמשמעותו המילולית "לעשות כמו סוס" (ממנו אנו למדים על המוניטין של חיה זו כבעלת יצר מיני ואון משובחים) – לנושא של הגברת הליבידו והביצועים, על מנת להבטיח את המשכיות ובריאות הדורות הבאים. ובמשך אלפי שנים נעשה שימוש בצמחי מרפא וחומרים שונים להגברת ושיפור איכות וכמות הזרע, מניעת פליטה מוקדמת ועוד.

האם צמחים ומזונות מסויימים יכולים לעורר את התשוקה? יש מי שמוכן להישבע שכן. העיסוק המחקרי בסוגייה זו מוגבל.

כמו הרבה תופעות והתנהגויות, גם את מידת ההתלהבות המינית, ניתן לשייך להורמונים מסויימים. במקרה הזה לטוסטסטרון. כאשר אנו חשופים למראה מסויים, ריח, צליל, מגע – כל דבר שמעורר את החושים שלנו, נוצרת בגוף תגובת שרשרת שמשפיעה על המוח, מערכת העצבים, המערכת ההורמונלית וכלי הדם והלב.

לרגל ט"ו באב – חג האהבה, ליקטנו עבורכם רשימה של מזונות שעשויים לשפר את הליבידו שלכם:

מזונות שמזכירים בצורתם ובמראה שלהם איברי מין

לעיתים די בצורה עצמה כדי לעורר את הדימיון.

בננה – סמל פאלי מובהק. היא עשירה באשלגן וויטמיני B הנחוצים לייצור הורמוני מין ונמצאה כמסייעת בהגברת ייצור הזרע.

מלפפון – עדיף המלפפון על הגבר? אולי…כך או כך, יש מי שאומר שאכילה של מלפפונים כשלעצמה מסייעת לשיפור זרימת הדם לנרתיק.

אבוקדו – האצטקים כינו אותו בשם "עץ האשכים" ויש מי שאומר שמבט אחד במראה הפרי תלוי על ענפי העץ, עשוי לייצר את ההשפעות הרצויות. ואולי זה פשוט ויטמין E שמשפר את זרימת הדם לאיברי המין.

מזונות שגורמים לנו "להתחמם"

למשל צ'ילי. רק מהמחשבה על צ'ילי אפשר להזיע. מתברר כי הקפסיאצין בתבלין האדמדם הזה בעל אפקט על איברי המין ומערכת השתן, הדומה לזה המתרחש בזמן עוררות מינית.

גם ג'ינסנג קוריאני שנחשב בסין למשפר ביצועים ספורטיביים. ובשנים האחרונות יש עדויות לפיהן עשוי לסייע בטיפול בבעיות שפיכה. סוג נוסף של ג'ינסנג קוריאני בעל צבע אדום נמצא כעשוי לשפר את העוררות המינית בקרב נשים בשלב המנופאוזה.

אסוציאציות רומנטיות

השוקולד הוא המוביל שבהם. בני המאיה סגדו לעץ הקקאו שנחשב ל"מזון האלים". שמועות מספרות על אחד מהשליטים האצטקים שהיה גומע מדי יום כ-50 כוסות משקה קקאו, כדי לשפר את ביצועיו המיניים. את הקרדיט יש לזקוף כנראה לזכות ה -phenylethylamine – כימיקל שהגוף מייצר באופן טבעי כאשר אנחנו מאוהבים, טריפטופן וסרוטונין שממלאים תפקיד חשוב בשמירה על בריאותנו הנפשית ומצב הרוח. וכן לנוירוטרנסמיטור anandamide ("כימיקל האושר") שהשפעתו דומה לזו של מריחואנה. בשילוב עם כמות זניחה של תאוברומין (בן דודו של הקפאין) שנחשב לבעל השפעה חיובית על הלב וכלי הדם. ולמרות האמור, לא בטוח בכלל שיש לו השפעה ישירה על הליבידו שלנו.

מעוררים את החושים

כמו חוש הריח, בראשם השום. אמנם לא הייתם רוצים לדמיין טעמה של נשיקה אחרי לעיסה של שיני שום, אולם מתברר כי האליצין שבו נמצא כמסייע בהפחתת הורמון הסטרס – הקורטיזול, מה שעשוי להקל על חרדת הביצוע. ובכלל, לא ניתן להתעלם מההשפעה המיטיבה של השום על כלי הדם והלב.

סמל לפוריות

למשל הרימון שצבעו האדום כשלעצמו מתקשר לפיתוי. נמצא כי שתייה של כוס מיץ רימון סחוט עתיר נוגדי חמצון וויטמינים ומינרלים, על בסיס יומי עשויה לשפר בעיות של אימפוטנציה.

תבלינים

מוסיפים לנו לא רק טעם וצבע לחיים, כי אם גם תשוקה.

אניס – הרומאים והיוונים האמינו שלעיסה של זרעי אניס תצית את התשוקה שלכם כמו אש בשדה קוצים. זרעי האניס מכילים מרכיב אסטרוגני שפעילותו דומה לזה של טוסטסטרון.

מזונות נוספים שזכו לתהילה בהקשר הזה: פפאיה, פסיפלורה, תותים, תאנים, קוקוס, שמן זית, ירקות ממשפחת המצליבים (בראשם הכרוב), אגוז מוסקט, אספרגוס, זעפרן ועוד.

מסקנה ומתכון

עד שיוכח באופן מדעי אילו מזונות יביאו אותנו אל העונג המובטח, אולי כדאי פשוט לשמור על נפש בריאה בגוף בריא, להעשיר את התזונה שלנו בשלל ירקות, פירות וצמחי תבלין. הטבע כבר יעשה את שלו… ועם התשוקה לחיים תתעורר גם התשוקה לבני הזוג שלנו ולחיי מין בריאים.

מוס אבוקדו

1 אבוקדו בשל (אבל לא מדי)
1 בננה בשלה
2 כפיות אבקת קקאו אורגני
2 תמרים מזן מג'הול
2-3 עלי נענע טריים
מעט מים (בהתאם לדרגת הסמיכות הרצויה)

להכניס את כל המרכיבים לבלנדר ולערבב עד לקבלת מרקם אחיד.
אפשר לפזר מעט שבבי קוקוס, שברי שוקולד מריר או אגוזים קצוצים מעל.

 

צרו קשר עם חגית אריאלי שיינפלד



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו