Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

זה לא מה שאתה אוכל - זה מה שאוכל אותך

מאת: ג'ון גיקובס מומחית לטיפול רגשי –גופני
זמן קריאה: 3 דקות
מחקרים מדעיים מוכיחים בצורה חד משמעית, שלרגשות השפעה מכרעת על תהליכים ביוכימיים ושגם התפריט הבריא ביותר לא יגן עליכם מפני חולי אם אתם אוגרים בתוככם מצבורים של לחצים ורגשות מודחקים

זה לא האוכל, זה הרגשות, צילום: Pixabay

supherb_IN

כשד"ר ג'נט גריסון, הוציאה את ספרה "זה לא מה שאתה אוכל אלא מה שאוכל אותך" בשנת 1993, היא בטח לא תארה לעצמה שטייטל הספר שלה יהפוך לאייקון תרבותי המייצג את לב לבם של תחלואי העולם המערבי.

עם כל הכבוד לביוכימיה ולחשיבותה של תזונה בריאה (ויש הרבה כבוד) מחקרים מדעיים מוכיחים בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים, שלרגשות השפעה מכרעת על תהליכים ביוכימיים ושגם התפריט הבריא ביותר לא יגן עליכם מפני חולי אם אתם אוגרים בתוככם מצבורים של לחצים ורגשות שליליים מודחקים.

ד"ר דיספנזה, בסרט "הבליפ" (2004) אמר שבגלל השפעתם המשמעותית של רגשות שליליים על התאים לאורך החיים, נשאלת השאלה האם באמת חשוב מה אנחנו אוכלים, אם ממילא התאים לא יכולים לקבל לתוכם מרכיבי תזונה חיוניים אחרי עשרות שנים של התעללות רגשית. שווה מחשבה…

מערכת היחסים בין רגשות לבין הגוף הדוקה ומבוססת על קשרים עצביים וביו-כימיים. כאשר אנחנו חווים רגש כלשהו, נוצרת עוררות עצבים הגורמת לתחושות גופניות, לדוגמה כעס – שמרגיש כמו שרפה בתוך הגוף, טינה – שמרגישה כאילו משהו מבעבע מבפנים, פחד – שמרגיש כאילו הקירות נסגרים עלינו. תחושות הן עניין מאד אישי וסובייקטיבי וקשורות לעולם האסוציאציות של כל אחד.

כמו כן רגשות גורמים להפרשה של חומרים ביוכימיים המשפיעים ישירות על תפקוד התאים. בשנות ה – 80 פרופ' קנדיס פרט מאוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון די סי,  חלוצה בתחום מדעי הקרוי פסיכו-נירו- אימונולוגיה, היתה הראשונה להוכיח שלרגשות יש בסיס ביו-כימי. פרט בססה קשר פיזיולוגי בין רגשות למערכת החיסון ואת יכולתם של רגשות לעכב או לקדם בריאות. המסקנה הגורפת היתה שהתאים שלנו מרגישים בדיוק את מה שאנחנו מרגישים רגשית.

פרופ' פרט הוכיחה שטראומות, כאבים וקונפליקטים רגשיים שאינם מטופלים כראוי נשארים כלואים בגוף, משבשים את פעילות התאים ובאים לידי ביטוי כמחלות גופניות. מחלות אלה הן שיקוף מדויק של חוויות רגשיות כלואות. ככל שהמטען הרגשי אינטנסיבי יותר, ככל שהקונפליקטים הפנימיים חריפים יותר, כך הביטוי הגופני קשה יותר.

מחנק רגשי גורם לחנק גופני כמו באסטמה למשל.  "עצירות רגשית" המאפיינת אנשים ש"שומרים בבטן" באה לידי ביטוי כעצירות גופנית וכאב רגשי מתבטא בכאב גופני. כאשר מטפלים במטען הרגשי הכלוא ומשיבים את ההרמוניה הפנימית – הגוף משקף זאת כהרמוניה גופנית.

זיכרונות טעונים רגשית נשמרים יחד עם המטען הרגשי השלילי או החיובי, בתוספת תפיסות שהתפתחו בעקבות האירוע ומנגנוני התמודדות שבחרנו, בזמנו, במטרה למנוע מהישנות אירועים דומים. ליחידה השלמה הזו, הכוללת רגש, תפיסה והתנהגות קוראים הטבעה רגשית.

הטבעה רגשית היא תבנית המוטמעת בתת-המודע. מרגע הטמעתה, ההטבעה מופעלת באופן אוטומטי בכל סיטואציה שאסוציאטיבית מזכירה לנו את אירוע המקור.

התוצאה היא שאנחנו חווים את התבנית המגבילה שוב ושוב במהלך החיים. הישנותן של חוויות מגבילות מחזקת את השפעתה המגבילה של התבנית על הגוף ועל ההתנהלות שלנו בחיים בכלל. זו גם הסיבה שמחלה גופנית בבגרות יכולה להיות משויכת לכאב רגשי שמקורו בילדות.

בעבר, התפיסה הרווחת היתה שהעולם הרגשי הוא אמורפי, לא צפוי וסובייקטיבי מדי בכדי לנהל אותו בצורה מודעת. בזמנו מטפלים האמינו שבריאות רגשית היא פונקציה של כמות הרגשות החיוביים לעומת כמות הרגשות השליליים שאדם חווה בחייו. מטרת הטיפול דאז היתה לטפח כמה שיותר רגשות חיוביים. בדיעבד זו היתה טעות, הן ברמת תפקוד המנגנון הרגשי והן בגלל שגישה זו עודדה אנשים להדחיק רגשות שליליים במטרה לשמור על חזות חיובית. ככל שאנשים הדחיקו יותר רגשות שליליים – מצב בריאותם הגופני רק הלך והדרדר.

מאז עברו הרבה מים בנהר עולם הטיפול הרגשי. ניסיון קליני של מטפלים בכל העולם מראה, שעל מנת לפתור הפרעות גופניות באמצעות טיפול רגשי יש צורך לזהות את הדינמיקה הרגשית הספציפית המשויכת עם כל הפרעה גופנית, זאת מתוך שלל האירועים הרגשיים שאדם עובר בחייו. למרות שלפעמים זה אולי נשמע כמו לחפש מחט בערמת שחט, קיימות שיטות יעילות שעוזרות למטפל הרגשי לדייק את המוטיבים הרגשיים שיש לטפל בהם תוך זמן יחסית קצר. כאשר מדייקים את הדינמיקה הרגשית ומטפלים בה – הגוף מגיב כמעט מידית ומגייס את כוחות הריפוי העצמיים שלו לפעולה.

מה עושים?

כדי לזהות את הכאב הרגשי המשויך למחלה גופנית צריך לאתר את הסימבוליקה הרגשית הגלומה בתוך הסימפטומים הגופניים, לזהות איפה בחיים של האדם הקונפליקט הרגשי בא לידי ביטוי, מתי ארע אירוע המקור שגרם לרגשות השליליים בפעם הראשונה ולטפל ברגשות בנקודת ההתחלה שלהם.

אם נרצה וגם אם לא, רגשות הם חלק מהחוויה האנושית ואנחנו נמשיך לחוות רגשות נעימים ולא נעימים עד יומנו האחרון. זאת הסיבה שחלק בלתי נפרד של הטיפול הרגשי הוא הקנייה של כלים להתנהלות רגשית בריאה והתמודדות בריאה עם אתגרי חיים טעונים רגשית. כאשר מתמודדים נכון עם רגשות בזמן היווצרותם, מונעים אגירה של רגשות בגוף והתפתחות מחלות גופניות בהתאמה.

מרכזים לרפואה טבעית ואינטגרטיבית בכל העולם, מכירים בחשיבותם של גורמים רגשיים בהחלמה ממחלות כרוניות ומחלות קשות ואין מרכז שלא משלב טיפול רגשי בפרוטוקולים שלו.
מחלימים בכל העולם מעידים על התרומה הרבה של הטיפול הרגשי בתהליכי ההחלמה שלהם… הם מתארים תחושות של שחרור, לידה מחדש ורמת בריאות גבוהה מזו שלפני המחלה…
גם אם התמודדות עם כאב רגשי לא תמיד קל, ודורש מאמץ, אולי אפילו גדול יותר משמירה על תזונה בריאה, ההשקעה ללא ספק כדאית. טיפול רגשי עשוי לעשות את ההבדל בין החלמה לאי החלמה, גם כשמדובר במחלות כרוניות של שנים ומחלות קשות.

ג'ון גיקובס מומחית לטיפול רגשי –גופני , בעלת 30 שנות ניסיון בעבודה קלינית והוראת שיטות טיפול רגשיות. מורה מן החוץ בבי"ס רקנאטי למקצועות הבריאות הקהילתיים באוניברסיטת בן גוריון, לשעבר, מרכזת מגמת גוף- נפש ומרצה בכירה במכללת אדר לרפואה משלימה. למידע נוסף:  www.hiburim.org

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו