Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

לתבל את החיים - תבלינים ועשבי תיבול לבריאות טובה

מאת: קארין בוהדנה N.D.- נטורופתית ומנחת סדנאות בישול
זמן קריאה: 3 דקות
11 תבלינים ועשבי תיבול שיסייעו לכם עם כאבי ראש, עייפות, יעוררו את המערכת החיסונית, יקלו על בעיות בבטן אבל גם עם לחץ דם גבוה ובעיות חמורות יותר - כל תבלין והקסם שלו

צילום: 123RF

supherb_IN

עשבי התיבול והתבלינים המשמשים אותנו במטבח, נותנים לנו הרבה מעבר לטעם נהדר. אם נחזור קצת בזמן נגלה כי בהיסטוריה הלא מאוד רחוקה, שמשו צמחי התבלין גם כתרופות לבעיות בריאות שונות ובצדק. התבלינים ועשבי התבלין עשירים מאוד בנוגדי חמצון, בוויטמינים, במינרלים, בחומרים המחזקים את מערכת החיסון ובחומרים אחרים המונעים מחלות.

בתוך עשבי התבלין ניתן למצוא חומרים רבים הפועלים ביניהם בסינרגיה מושלמת, העיקריים שבהם הם: קרטנואידים (בטא קרוטן, אלפא קרוטן, לוטאין), פלבנואידים (קוורציטין, אנתוציאנינים), חומצות פנוליות (חומצה כלורגנית), טרפנואידים (סולפוראן, אלצין), חומרים אנטי בקטריאליים (כלורופיל), חומרים אנטי פטרייתיים ואנטי דלקתיים.

עם כל הטוב הזה שנמצא בתוך התבלינים ועשבי התיבול מומלץ להכניס אותם לשימוש קבוע במטבח שלנו: בתבשילים, בחליטות, בשייקים ועוד. לפניכם כמה מעשבי התיבול והתבלינים הנפוצים במטבח ותפקידם בשמירה על הבריאות:

כורכום  – Turmeric

מגן מפני נזקים של רדיקלים חופשיים, מקל משמעותית במצבי דלקת, מגן על הכבד, משפר זרימת דם וזרימת מיצי מרה.
את הכורכום מומלץ לרכוש כשורש טרי ולא באבקה.

אופן השימוש: לטיפול במחלות כבד, אולקוס ופעילות לא תקינה של מערכת העיכול- מרתיחים כפית אבקת כורכום בכוס מים, ממתיקים בסוכר או סילאן, משהים כ-5 דקות ושותים.

לטיפול במורסות (פרונקלים), בנפיחויות וביבלות קשות – מערבבים 50 גר' אבקת כורכום בשלוש כפות שמן זית ואת העיסה המתקבלת מורחים כמשחה. קחו בחשבון שהכורכום צובע את העור.

רוזמרין – Rosemary

לטיפול בכאבי ראש, מיגרנה, תשישות כללית ובעיות עיכול שמקורן במצבים רגשיים.

אופן השימוש: חולטים 5-7 עלים של רוזמרין בכוס מים רותחים, ממתיקים בממתיק טבעי כמו סילאן, משהים כשלוש דקות ושותים.

שום -Garlic

אנטיביוטי, נוגד סרטן, מפחית כמויות כולסטרול ושומן בדם, מעלה כולסטרול "טוב" ומפחית כולסטרול "רע", מונע קרישיות יתר בדם, מעורר את המערכת החיסונית.
אכילת שום טרי מטפלת היטב בטפילי מעיים ובתולעים.

אופן השימוש: אכילת 3-6 שיני שום ביום.

זנגביל – Zingiber Officinale

מונע התכווצויות בקיבה, מטפל בהקאות, מקל בעודף גזים במערכת העיכול, נוגד דלקת, מחזק את שכבת הרירית בקיבה, לוחם בחיידקים ואנטי סרטני.

אופן השימוש: להשפעה נוגדת דלקת עדיף את הצורה היבשה של השורש – חליטה של כף שורש זנגביל יבש בכוס מים רותחים. לטיפול בהצטננויות ולהפגת גזים- לחלוט 1/2 כפית זנגביל טחון  ו- 1/2 כפית קינמון בכוס מים רותחים, להמתיק בסילאן, להשהות כשלוש דקות ולשתות.

לואיזה – Lemon Verbena

הלואיזה משמשת לטיפול בהפרעות במערכת העיכול, להקלה בדלקות גרון ובדלקות במערכת השתן. מחקרים שנערכו לאחרונה מצאו כי הלואיזה מכילה כמות גבוהה של נוגדי חמצון.

אופן השימוש: חליטה של עלי לואיזה במים רותחים ושתייתם.

אורגנו – Oregano

היוונים הקדמונים השתמשו באורגנו להכנת רטיות לטיפול בפצעים ובשרירים כואבים. הרפואה הסינית המסורתית משתמשת באורגנו להקלה על חום, הקאות, שלשול, צהבת וגרד בעור. באירופה משמש האורגנו לשיפור העיכול ולהקלה על שיעול.

לאורגנו יש פעילות אנטימיקרוביאלית והוא מסייע בשחרור ליחה המצטברת במערכת הנשימה.

אופן השימוש: לחלוט 1-2 כפות אורגנו טרי במים רותחים למשך עשר דקות ולשתות.

ריחן הבזיליקום – Basil

לשיעול, דלקות גרון, מחלות עור, פצעים ואקזמה.

אופן שימוש: מועכים עלי ריחן טריים ומניחים על עקיצות יתושים וחרקים. הטיפול מרגיע, משכך כאבים ומביא להקטנת נזק העקיצה. סוחטים את הנוזל של העלים ומוסיפים מידה שווה של דבש. את הסירופ המתקבל שותים כתרופה לטיפול בשיעול ובדלקות גרון.

פטרוזיליה – Parsley

הפטרוזיליה משמשת לטיפול במגוון בעיות רפואיות, כגון: הפרעות בעיכול, לחץ דם גבוה, ריח רע מהפה, גזים, הפרעות בתפקוד הפרוסטטה ומחלות כליה, הפחתת זיהומים בדרכי השתן ובסיוע בטיפול באבני כליה. הפטרוזיליה מהווה מקור עשיר לוויטמינים, מינרלים וכלורופיל.

אופן השימוש: חליטת העלים ושתייה של כמה כוסות ליום.

נענע – Mint

הנענע מסייעת להקלה על עוויתות מעיים ולתפקוד תקין של מערכת העיכול. בעלת השפעה מקומית מרגיעה. כמו כן יש לה סגולות אנטי בקטריאליות.
ההשפעה המרגיעה של שמן הנענע ניתנת לניצול גם בשימוש חיצוני על פצע או נגע – מסייע בשיכוך כאבים ובשיפור זרימת הדם לאזור הפגוע.
אופן השימוש: ספל תה נענע שלוש פעמים ביום בין הארוחות, תורם להקלה על כאבים במערכת העיכול.

קינמון – Cinnamon

השמן הארומטי של הקינמון משמש לטיפול בכאבים ובדיכאון. פעילותו מחממת, אנטי ספזמוטית (מרפה עוויתות), משחררת את הקיבה (נוגד גזים) ואנטי ספטית.

אופן השימוש: לשיעול וחום גבוה, הוסיפו קורטוב נדיב של אבקת קינמון לכל תה צמחים מתאים. להתקררות עם נזלת לעסו חתיכה קטנה של קליפת קינמון. לטיפול בצמרמורות, בחילות והפרעות עיכול מומלץ להכין חליטה ביחד עם זנגביל.
ניתן לערבב מים עם אבקת קינמון ולהשתמש בנוזל לגרגור כשהשקדים נפוחים ולשטיפת פה במחלות חניכיים. שמן קינמון יעבוד מצוין לסילוק נמלים.

ציפורן – Clove

ציפורן יעילה למצבי בחילה, הקאות וגזים וכן מעודדת פעילות במערכת העיכול. לציפורן יכולות אנטי ספטיות ומחטאות חזקות מאוד וכן יש לה פעילות מרדימה קלה ולכן היא יעילה למצבים של כאבי שיניים. בנוסף, לציפורן פעילות אנטי פטרייתית.

אופן השימוש: לחליטה- להביא לרתיחה כוס מים עם 2-3 ניצני ציפורן, להנמיך את האש ולבשל כחמש דקות. לשתות שלוש פעמים ביום. מומלץ לשלב עם מקל קינמון.

לכאב שיניים- יש לקחת ציפורן ולשים ליד השן הכואבת. ניתן לשים על צמר גפן אבקת ציפורן טחונה ולשים על השן הכואבת.

אודות המחברת: קארין בוהדנה  N.D. היא בוגרת מכללת רידמן ללימודי רפואה משלימה ואינטגרטיבית במגמת נטורופתיה. כיום היא מרצה בקורסים "תורת המזון הטבעי" ו"סדנאות בישול ייעודיות" במכללת רידמן ובמקביל מנהלת קליניקה פרטית בגבעת עדה ומנחה סדנאות בישול לקהל הרחב. עוסקת רבות בליווי תזונתי לטבעונים, הן בקליניקה והן בסדנאות הבישול.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו