Laisha_Fly
Laisha_Fly

לבשל קסם טבעוני

מאת: עודד פשטצקי, דיאטן קליני
זמן קריאה: 4 דקות
ליאורה פסקר טרחה בכל הזדמנות לגלות לנו עוד איזה סוד מקצועי קטן שהופך את התזונה הטבעונית לפשוטה ונגישה יותר ולא פחות חשוב מכך, למגוונת יותר. סדנת בישול טבעונית עם ליאורה פסקר
PassoverFocus_IN

"וכאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ…"

אודות התזונה הטבעונית ניטשים בשנים האחרונות ויכוחים רבים שבדרך כלל נסובים סביב האספקטים הבריאותיים של התזונה הטבעונית, סביב נושאים שקשורים למוסר, לאקולוגיה או לסגנון חיים באופן כללי. באופן אישי הוויכוחים האלה כבר משעממים אותי, בין היתר כי הנושאים האלו טחונים עד דק, אבל גם בגלל שבדרך כלל הוויכוחים האלה מגיעים מאוד מהר לטונים צורמים, ליחס מזלזל ולריחוק. ובכל זאת יש דבר אחד שמדליק אותי בכל פעם מחדש שלא קשור לאספקט הבריאותי או המוסרי אלא דווקא לאספקט הטכני של הטבעונות. מבחינה מתמטית ככל שתצמצמו את קבוצות המזון בדיאטה שלכם, כך על פניו התפריט שלכם יהיה דל יותר. עם זאת, מלבד מספר מתכונים של קינוחים שבהם אין שום מקום לרגש, המרחק בין הרגלי התזונה למתמטיקה טהורה הוא כמו המרחק בין קרניבור ממוצע לטבעונאי אדוק.

השפע שבצמצום

אחת הטענות שמושמעות לעתים קרובות ביותר מפי קרניבורים אדוקים היא הטענה לפיה לטבעונים אין מה לאכול ואכן באמת לא קל לעבור ביום אחד מתזונה מבוססת בשר ומוצרי חלב לתזונה טבעונית בדיוק מהסיבה הזו. העניין הוא שרוב הסיכויים שאם הייתי ממשיך לאכול בשר ומוצרי חלב, אף פעם לא הייתי מגלה שקיימים בעולם הזה עשרות אם לא מאות מוצרי מזון וחומרי בסיס משובחים שהיום ממלאים לי בגאווה את המזווה בשגרה. אז נכון, טכנית הייתי יכול לצרוך אותם גם בתקופות בהן הקפדתי מדי יום לצרוך לפחות מנת בשר אחת, אבל מן הסתם זה פשוט לא באמת היה קורה. זה בדיוק כמו שכשהרכב מושבת אז פתאום אני מגלה את נפלאות הנסיעה באופניים או במונית, את הקסם שבהליכה רגלית ברחובות העיר שכמעט ושכחתי שקיים ואת היופי שבלהישאר מדי פעם בבית.

הקוסמת פסקר

את השפע שבצמצום אפשר לגלות לבד ולאט אבל אני תמיד מעדיף לעמוד על כתפי נפילים. נפילה כזאת שכבר לא מעט שנים מאפשרת לטבעונים טריים וותיקים להרחיק ראות היא ליאורה פסקר (63, אבל אין סיכוי שתאמינו לי כשתראו אותה), שאת התזונה הטבעונית גילתה בגיל עשרים וחמש בעקבות ניסיונות למצוא מזור לכאבי המפרקים המשפחתיים מהם סבלה. אחרי עשרים שנה של עריכת דין החליטה לעזוב את התחום שבלשון המעטה לא הכניס יותר מדי שמש לחייה וחיוכים ללחייה, וכיום היא מעבירה סדנאות בישול טבעוניות בדירתה המטופחת שבשכונת פלורנטין. כמובן שכל זה לא קרה ביום אחד, אבל אם אמשיך לפרט על חייה המסעירים של ליאורה, לא אספיק לספר לכם על הערב הנעים שביליתי בדירתה ביום שלישי של אמצע מרץ במסגרת סדנת הבישול "קסם טבעוני".

 

מה בתפריט?

במהלך הסדנה שהתחילה בשבע בערב והסתיימה בסביבות השעה עשר ליאורה אירחה, לימדה, העשירה, בישלה ובעיקר הציגה מוצרים טבעוניים שחלקם מוכרים יותר וחלקם פחות. סך הכול במהלך הסדנה למדנו להכין סלט מלפפונים ואצות וואקאמה, טופו כבוש, טמפה ברוטב אלפרדו וקינוח של קרם קוקוס ותותים. את הסדנה התחלנו בלימוד רזי הקינוח שחיכה לנו בסבלנות מתחילת הערב במקרר, המשכנו בהתקנת סלט המלפפונים וכך התקדמנו עד שהגענו למנה העיקרית. בין מנה למנה תובל הערב בסיפורים המרתקים של ליאורה על הדרך האישית שעברה ועל תחושת השליחות שמנחה אותה בחיים. היא חיה על ציר ניו-יורק תל-אביב והדבר ניכר לא רק באנגלית שמדי פעם מוצאת את דרכה למשפטים יוצאים מפיה אלא גם במגוון חומרי הגלם וכלי הבישול שהגיעו מעבר לים.

סדנת היכרות

בדרך כלל בסדנת בישול המשתתפים לוקחים חלק פעיל בתהליך הבישול. בסדנה של ליאורה המשתתפים כמעט ולא מבשלים והאמת היא שבמהלך הסדנה גם היא כמעט ולא מבשלת. תבשיל הטמפה התבשל על סיר אחד אבל רמת המורכבות שלו לא עברה בהרבה את פסטת הסטודנטים הפשוטה ביותר שישנה ובסיר השני התבשל אמרנט במים ששימש מצע לתבשיל הטמפה. מלבד זאת זכינו לערוך היכרות עם אטריות אורז חום שכדי להכין אותן כל שיש לעשות הוא להשרות אותן במים רותחים מספר דקות ותו לא. אז מה בכל זאת קסם הסדנה של ליאורה? ובכן, דבר אחד בטוח – לא מדובר על טכניקות הבישול המעניינות, כי כאלו לא תמצאו בסדנה. עם זאת, את כמויות המידע עמן תצאו מדירתה המטופחת ברחוב אברבנל, לרוב נדרשות שנים כדי לצבור.

אינפורמציה טבעונית

כשליאורה התחילה להתנסות בטבעונות אני מניח שהיא הרגישה די לבד. אמנם היום אתה יכול לזרוק חץ מהחלון והוא יפגע באיזה שף טבעוני, אבל בימים ההם טבעונים היו האנשים הכי מוזרים שיכולתם לפגוש. את המידע שאספה בכל קצות העולם, את שפע המוצרים שהכירה ושלמדה לעשות בהם שימוש, את מגוון התחליפים ואת מגוון היתרונות של כל מוצר ומוצר ליאורה חולקת עם המשתתפים בסדנאות שלה.

אני לא יודע כמה מוצרים בדיוק הכרתי בפעם הראשונה בסדנה של ליאורה כי הפסקתי לספור במוצר העשירי אבל בסך הכול נחשפים המשתתפים לעשרות מוצרים טבעוניים. ובדיוק כמו שליאורה אספה את כל המידע שאותו היא מעניקה לכל מי שרוצה לבוא ולהתעניין, כך היא גם אוספת עוד ועוד תלמידים שמגיעים לסדנאות שלה מכל קצות הארץ. רק כדי לסבר את האוזן, במהלך הסדנא שבה השתתפתי אני, השתתפו אנשים שהגיעו מירושלים, מהרצליה, מחיפה ומאילת השחר.

שורה אינסופית

כשכותבים על ליאורה פסקר קצת קשה לסכם. כל מתכון שנלמד במהלך הסדנה הוא רק בסיס לשינויים וכל חומר גלם וכל מרכיב הוא אופציונאלי בלבד מה שהופך את המתכונים הבודדים שנלמדו במהלך הערב לאינסוף מתכונים פוטנציאליים.

ליאורה טרחה בכל הזדמנות לגלות לנו עוד איזה סוד מקצועי קטן שהופך את התזונה הטבעונית לפשוטה ונגישה יותר ולא פחות חשוב מכך, למגוונת יותר. בגדול אפשר להגיד שליאורה מצליחה לשלב בין שלושה אלמנטים שלשלב ביניהם בכזו קלילות נדמה כמלאכת מחשבת. הראשון הוא אלמנט הטעם, השני הוא אלמנט הבריאות והשלישי הוא מהירות ההכנה. במידה ואתם טבעונים ותיקים ומוצרים כמו סירופ חרובים, אבקת ספירולינה שעל סגולותיה תוכלו לקרוא כאן, פולי קקאו אורגניים או טמפה קפוא הם אורחי קבע במזווה שלכם, אולי ליאורה לא תוכל לחדש לכם יותר מדי. עם זאת, במידה ואתם חדשים בעולם הטבעונות וכששואלים אתכם את השאלה המציקה "אז מה יש לכם לאכול?" אתם מתחילים לגמגם ולהסמיק ומתחילים לשאול את עצמכם בדיוק את אותה השאלה, נראה לי שזה הזמן שתכירו את ליאורה.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. מ'

    כטבעונית ותיקה מאוד התקשיתי בעבר למצוא לעצמי מספיק מוצרי מזון (חוץ מירקות ופירות כמובן) – לבטח לא לגוון או להעשיר את המזווה ואת ארוחותיי – כי היו מעט מאוד דברים בנמצא והייתי בין הבודדים במערכה (וכחיילת ממש גוועתי ברעב…).
    כיום, כמו שכותב כאן בחן כה רב עודד פשטצקי, התרבו הטבעונים וכן השפים והמומחים לתזונה הבריאה, וכבר לא צריך לשבור את הראש כיצד לרענן מעט את המתכונים הביתיים.
    אז בתיאבון לכולם ויופי להכיר אנשים מופלאים וסדנאות מקסימות כגון הנ"ל. סופ"ש בריא וטעים לכולם 🙂