Nikui_Fly
bari14_Fly

אם יש לכם כולסטרול גבוה בדם: תמדדו את החום!

מאת: ד"ר אלכסנדר ארדיטי
זמן קריאה: 2 דקות
כשהרופא אומר לנו שיש לנו כולסטרול גבוה - רובנו לא ששים לקבל תרופות ומנסים להתמודד עם הבעיה באמצעות תזונה ופעילות גופנית. אם זה לא עוזר - הצעד הבא יהיה למדוד את החום. למה? תקראו כאן

צילום: 123RF

bari14_In

רמה גבוהה של כולסטרול בדם היא אחת התופעות השכיחות ביותר בתקופתנו. ממצא זה מופיע סביב שנות ה-40-50 לחייו של אדם. לעתים אפשר להיאבק בו באמצעים שונים כגון דיאטה או פעילות גופנית במקום ליטול תרופות.

אם בחרתם בדרך הטבעית להתמודד עם רמה גבוהה של כולסטרול בדם אך בדיקות הדם עדין מראות שרמה הכולסטרול היא מעל 200 מ"ג/מ"ל כנראה שכדאי לכם לבדוק את טמפרטורת הגוף!

אם מצאתם שהחום שלכם מתחת 37-36.8 מעלות, במדידות בשעות שונות ובמשך מספר ימים, קיימת אפשרות שאתם סובלים מחילוף חומרים נמוך. כתוצאה מכך התאים אינם משתמשים בכולסטרול כראוי לתפקודם התקין. תפקודים תקינים של התאים הם למשל ייצור אנרגיה, בניית ממברנה של התאים, ייצור של וויטמין D ועוד תפקודים רבים אחרות.

עיקר האחראיות על החילוף חומרים נופלת על ההורמונים של בלוטת התריס, בעיקר על ההורמון הפעיל של הבלוטה בשם  Triiodothyronine או בקיצור שלו – T3. הרמה המיטבית של הורמון זה צריכה להיות בשליש העליון של הערכים הנורמליים של האוכלוסייה הכללית.

כאשר רמת הורמון זה בדם נמוכה מהערכים המיטביים הוא מתורגם לרמת כולסטרול גבוהה. תופעה דומה מתרחשת אצל חולים שכבר אובחנו כסובלים מתת-פעילות של בלוטת התריס ומקבלים טיפול ב-Eltroxin או Euthyroid. שתי תרופות אלה מכילות קדם-הורמון בשם Levothyroxine או הידוע כ-T4. הורמון זה צריך לעבור המרה להורמון פעיל T3 ברקמות. אם תהליך הפיכת T4 ל- T3 אינו תקין אזי חום הגוף ירד, הכולסטרול יעלה ורמות ה-T4 וה-T3 אמנם ימצאו בטווח הערכים הנורמליים של האוכלוסייה הכללית, אולם ההורמון T3 לא יימצא ברמתו המיטבית.

אם זה המצב שבו נמצא הגוף שלכם, ככל הנראה תפנו לרופא בגלל תופעות כמו חולשה, נשירת שיער, חוסר שינה, הפרעות במחזור החודשי ותלונות רבות אחרות. אולם, על פי רוב הן לא יקבלו מענה ראוי כיוון שבדיקות המעבדה של הורמוני התריס ימצאו "בגבולות הנורמה".

לעתים תיקון טמפרטורת הגוף על ידי ההורמון הפעיל T3 יכול לסייע לנרמול רמות כולסטרול ושומנים אחרים בדם.

כיצד זה עובד?

אחד התפקידים החשובים של ההורמון T3, בנוסף על שמירת חום הגוף סביב 37 מעלות, היא לאפשר ליסודות המזון להיכנס למיטוכונדריה של התאים. המיטוכונדריה היא גופית קטנה המייצרת חלקיקי אנרגיה המניעים את הפעילות האנזימתיות בתוך התאים. כאשר רמת ההורמון T3 בתוך הרקמות נמוכה, לא רק שחום הגוף יורד אלא שהתאים אינם יכולים לנצל את הסוכר ואת הכולסטרול ליצור אנרגיה. לכן התלונה השכיחה ביותר במצבים אלה היא עייפות קשה במשך כל שעות היום.

לכן כאשר בשנות ה-40 לחייכם הרופא המטפל מספר לכם שרמת הכולסטרול בדם עלתה מעבר ל-200 מ"ג/מ"ל – חשוב שתמדדו את החום עם מד חום. ממדו את החום בפה, במשך 2 דקות וכמה פעמים ביום.

ייתכן שחום הגוף שלכם ירד ולכן גם חילוף החומרים ואז הגוף אינו מנצל היטב את הסוכר והכולסטרול. ייתכן וגם תשימו לב שבתקופה האחרונה העלתם במשקל וההורמון T3 נמצא מתחת לרמה המיטבית שלו.

נטילת תרופות להורדת הכולסטרול ישפרו את המצב רק "על הנייר", כיוון שהעייפות תישאר ועלולות להופיע תופעות חדשות. כיוון שהגוף לא יכול לנצל את הכולסטרול במלואו במצב כזה, הכולסטרול מתאסף בדפנות העורקים, דבר העלול להוביל להתפתחות חסימת עורקים.

מה עושים?

אם מצאתם שחום הגוף שלכם נמוך מ- 36.8 מעלות, עליכם לבקש מהרופא המטפל לבצע בדיקת דם להורמונים TSH, T3, T4. התשובה שתקבלו תצביע על הערכים שנמצאו באוכלוסייה הכללית, של אנשים בטווח הגילים 20-70. תשובה זו מעובדת באופן סטטיסטי כדי לקבוע את "הערכים הנורמליים" של האוכלוסייה המסוימת. על בסיס זה סומכת הרפואה הקונבנציונלית את אבחנותיה: אתם "בריאים" כיוון שתוצאת הבדיקה היא במסגרת הנורמה, או שאתם "חולים" כיוון שהתוצאה נמצאת מחוץ לערכים הנורמליים אלה.

שימו לב שכאשר רמת ההורמון T3 הייתה קרובה לגבול העליון של העקומה הנורמלית, כנראה הייתם צעירים יותר, חום הגוף שלכם היה סביב 37 מעלות, הרגשתם מצוין והכולסטרול שלכם היה ברמת תקינה. אחרי שהתבגרתם והתחלתם להרגיש עייפות ותסמנים אחרים, כמו עלייה במשקל, ועלייה של רמת הכולסטרול בדם, כנראה שרמת ה-T3 שלכם היא באמצע או בשליש התחתון של סקאלת הערכים הנורמליים.

אם זה המצב, הרופא המטפל שלכם אינו יכול להגיד ש"הכל בסדר". יש כאן אי-התאמה ואם  תבדקו את החום כפי שהמלצתי – אתם צודקים ואתם זקוקים לבירור למה הכולסטרול גבוה בדם.

ד"ר אלכסנדר ארדיטי

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו