Laisha_Fly
PassoverFocus_Fly

יוגה ואיורוודה - המשותף והשונה

מאת: דיוויד פראולי מתוך הספר "יוגה ואיורוודה" בהוצאת פוקוס
זמן קריאה: 2 דקות
יוגה ואיורוודה מדגישות תזונה צמחונית טהורה, הקרויה תזונה סאטווית. זו תזונה שמעודדת פיתוח של סאטווה, כלומר איכויות נעלות של שלום, אהבה ומודעות. מאמר בנושא מאת דיוויד פראולי.
Thymoquin_In

מזון (אנּה) הוא המילה הראשונה בסנסקריט לברהמן, האלוהות העליונה. כל דבר בעולם הוא מזון. העצמי הפנימי, אטמן, הוא אוכֵל המזון, שהוא כל דבר. כל מה שאנו רואים הינו מזון לנשמה. התפתחותנו כנשמה תלויה ביכולתנו לאכול ולעכל את המזון שהוא חיינו. מזון, אנּה, הוא הבסיס לחיים – פראנה. הוא נושא את כוח החיים ותומך בו בתוך הגוף.

סוג המזון שאנו אוכלים משקף את רמת התפתחותנו. בסוג המזון שאדם בוחר מתגלה רמת התודעה שלו. יוגה ואיורוודה מדגישות תזונה צמחונית טהורה, הקרויה תזונה סאטווית. זו תזונה שמעודדת פיתוח של סאטווה, כלומר איכויות נעלות של שלום, אהבה ומודעות. אכילה היא האינטראקציה הראשונה שלנו עם סביבתנו. אם היא אינה מבוססת על אהבה וחמלה כל פעולותינו האחרות יסבלו בהכרח.

איורוודה מדגישה תזונה נכונה כבסיס לכל ריפוי. מזון הוא צורת הריפוי הראשונה והחשובה. בלי מזון נכון לא תצליח כל גישה אחרת לריפוי. איורוודה ממליצה על מזון סאטווי (טהור), כי סאטווה יוצרת איזון, מסלקת גורמים מזיקים ועוזרת לצמצם את כל הדושות.

בבסיסה של סאטווה עומדת גישת אהימסה (אי-פגיעה). תזונה סאטווית היא בראש ובראשונה צמחונית ונמנעת מכל מוצר הכרוך בהריגה או בהסבת נזק לבעלי חיים. כמו כן תזונה סאטווית מדגישה מזון טבעי, שגדל בהרמוניה עם הטבע, על אדמה טובה, שהגיע לבשלות באופן טבעי, המבושל בצורה הנכונה ובגישה נכונה של אהבה. מזונות כאלה נושאים פראנה ותודעה.

יוגים הם מהאנשים הכי מקפידים בעולם בעניין תזונתם. לא רק שהם צמחוניים, הם גם נמנעים ממזון תעשייתי, מזון מטוגן ומזון מהיר. הם מונעים מעצמם גם אכילת ביצים ושום. בדרך כלל יוגים מבשלים בעצמם את מזונם או שהם נוסעים עם הטבחים שלהם, שמכירים את אמנות הבישול הסאטווי. אם תזמין יוגי אמיתי הביתה הוא עשוי להראות לך איך מבשלים. קרוב לוודאי שילך קודם לחנות ויוודא שכל המצרכים הנכונים ברשותו, ואחר כך יכין ארוחה נפלאה ההופכת כמעט פולחן.

עם זאת, לתזונה יוגית יש תפקיד שונה מתזונה איורוודית, ואין להניח שיש זהות ביניהן. הדבר משקף את המטרות השונות של שתי הדיסציפלינות: איורוודה שמה לה למטרה להביא בריאות ואיזון לגוף הפיזי; יוגה מתכוונת לעזור לנו להתעלות מעל המודעות הגופנית. איורוודה פועלת לשפר בריאות גופנית, יוגה מסייעת לעבור מעבר למגבלות הגופניות. מסיבה זו רוב הדיסציפלינות היוגיות המסורתיות נושאות טבע סגפני וכוללות צום, תזונה קלה, מזון גולמי (נא) וטכניקות של סילוק רעלים, בנוסף לסגפנות חושית, פראניאמה ומדיטציה.

כל הגורמים האלה פועלים לא רק להפחתת המודעות הפיזית, אלא להגברת ואטה המייצגת את הרכיב האוורירי, הלא-פיזי, של טבענו. בניגוד לכך איורוודה מסורתית מדגישה מזון מבושל ומזין והגנה מפני מזג האוויר, כדי לבנות חוסן פיזי ולמנוע הצטברות של דושות, ובמיוחד ואטה.

למידע נוסף אודות הספר "יוגה ואיורוודה" בהוצאת פוקוס

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו