Laisha_Fly
PassoverFocus_Fly

טיהור וניקוי של הגוף

מאת: עדי סוקול- קצירי, מאמנת תזונה ובריאות בגישה האינטגרטיבית
זמן קריאה: 4 דקות
"הגוף שלנו מייצר בריאות או חולי, זה תלוי רק בנו". איך ניתן לייצר בריאות בחיינו באמצעות צום? למה היציאה מהצום חשובה יותר מהצום עצמו? כל זאת בשיחה אינטימית עם וישווה מיטרה וטליה לוין, המנחים תוכנית לטיהור וניקוי הגוף- Detox.

צילום: אבי חרזי ואודליה הופמן-חרזי

Laisha_In

התיישבתי לשיחה אינטימית עם וישווה מיטרה שהגיע מהודו, המנחה צומות ברחבי העולם כבר למעלה מ- 20 שנה, וטליה לוין, יועצת בריאות הוליסטית. טליה ווישווה חוברים יחד לטובת הנחיית תוכנית ניקוי גוף הנערכת כפעמיים בשנה לתקופה של 3 שבועות.

"Either we create wealth or we create sickness"

וישווה חי שנים רבות בפורטוגל והודו והתוודע דרך החיים לאמת הפשוטה שתפקידו של הגוף לייצר בריאות ולא חולי, וזה תלוי אך ורק בנו, בעדיפויות שאנחנו נותנים למה אנחנו אוכלים, מה אנחנו מרגישים וחושבים וסגנון החיים שלנו. בהודו וישווה למד בעיקר בכוחות עצמו והתאהב ביופי של הצום. וישווה נוכח לראות בקרב אנשים רבים, כי ברגע שנותנים לגוף קצת מנוחה, הגוף משחרר את סודות הריפוי של עצמו. וישווה: "דרך אהבה של הגוף שלנו, רכות, ולקיחת אחריות על בריאותנו, אנחנו מפסיקים את תחושת התלות והקורבנות ומחזקים את האמונה בעוצמות הריפוי הטבעיות של גופנו".


וישווה עוסק בהעברת צומות כבר 20 שנה, ומציין כי ישנן אינסוף דרכים להתנקות, אין רק דרך אחת. "עצם העובדה שמפסיקים לאכול ונותנים לגוף אנרגיה נוספת להתמודד עם דברים אחרים בחיים, זה לרוב מספק". וישווה מציין כי יכול להיגרם נזק עם אנשים צמים ללא ליווי מקצועי הולם, אך יחד עם זאת אומר כי בריאות זה דבר פשוט: "Healing is Simple".


"המלך הוא עירום"- החיים המטורפים בעולם המודרני

וישווה: "אנחנו פונים לתרופות ולרופאים רבים, מסתמכים על מכשור ענק בבתי חולים, בעוד מניעה פשוטה, ושינוי פשוט באורחות החיים, משמעותי ואפקטיבי הרבה יותר לטווח הארוך, לכן החוכמה היא בפשטות ולסמוך על האינטואיציות שלנו". טליה: "רבות מהמחלות המודרניות נוצרות כתוצאה של עודף אכילה, לחץ ומתח מתמשכים וסגנון חיים לקוי. אנחנו רגילים לנקות את הבית, החצר והמחשב, אבל לא חושבים לנקות לעצמנו את התאים. כל בעל חיים בטבע צם".

צום בתוך החיים

טליה ווישווה חברים הרבה שנים והחליטו לחבור יחדיו ולהעביר את הידע ישירות לקבוצה של אנשים הנפגשים פעמיים בשנה, בתקופות המעבר של סתיו ואביב, שהן התקופות הטובות ביותר להתנקות, היטהרות והתחדשות. הייחודיות של התוכנית הינה בכך שהיא מתבצעת "בתוך החיים של האנשים" (ולא ביציאה לסופי שבוע של צום), ואנשים ממשיכים לתפקד עם הילדים, המשפחה, להכין להם לאכול ולתפקד יום שלם מלא לחצים בעבודה. במצב זה יש לאנשים אפשרות לראות שהשינוי אפשרי במסגרת החיים שלהם ומתחזקים מהפשטות והתוצאות המדהימות שהם חווים.

מדובר בתהליך של 3 שבועות הכולל 3 מפגשים קבוצתיים הנערכים פעם בשבוע וכוללים שבוע הכנה לצום, שבוע- 10 ימים צום ושבוע יציאה מהצום. בתהליך עולים דברים רבים בעלי גוון רוחני ונפשי, כמו ההתעסקות האובססיבית שלנו עם אוכל, הרצון בסיפוקים מידיים, מערכת היחסים המורכבת עם הגוף שלנו ועוד.

 

טליה לוין ווישווה מיטרה

עשיית "Restart" למערכת

התוכנית מובנית כתוכנית אחת, אך ישנה התאמה לצרכים הספציפיים של כל אחד. כמו למשל טליה ווישווה מביאים מההיכרות שלהם עם איוורוודה וההתאמה לטיפוסי הגוף (Vata, Pitta, Kapha). ישנה הרבה תמיכה והתאמה אישית. הצום מבוסס על ה- Master Cleanse משודרג של שתיית מים עם לימון סחוט וסירופ מייפל ופלפל קיאן. יחד עם זאת יש התאמות, כמו במקרה של אנשים מאוד רזים (Vatta), נותנים השלמות של מיצי ירקות, במידת הנדרש.

שוט לימון הוא חבר מאוד טוב של הגוף, אקטיבי ועוזר לטיפול בבעיות רבים כמו: כאבי גוף, כאבי ראש, קנדידות, ניקוי רעלים מהגוף והסביבה והופך את הגוף לבסיסי. סירופ מייפל נותן מתיקות הנדרשת למוח ויש בו מינרליים. הפלפל קיאן הוא מחטא טבעי לגוף, נחשב כ- Super food, מכיל הרבה ויטמין C ובעל סגולות רבות נוספות.

תהליך הכניסה לצום כולל מספר ימים של אכילה בריאה וקליל, המאפשר עיכול מהיר, בעיקר Raw Food, הרבה פירות, ירקות, עלים ירוקים, בשילוב עם Super Foods.

7- 10 ימים צום של שתיית המי לימון עם הסירופ מייפל ופלפל קיאן בשילוב עם טקסי בוקר הכוללים ניקוי גוף יסודי כמו ניקוי לשון, חוקנים, מים עם מלח ומתיחות. ישנה בקשה לפעילות גופנית מינימאלית וטיפים רבים הניתנים לסגנון חיים בריא.


יציאה מהצום– טליה ווישווה מדגישים ביתר שאת את החשיבות של יציאה נכונה מהצום, החשובה יותר מהצום עצמו. "אם אנחנו לא יודעים לצאת ממנו בחוכמה ניתן לעשות ממש נזק ולהרוס את כל מה שהרווחנו. בניגוד לצום יום כיפור, שנכנסים אליו במיידי, יש כניסה הדרגתית לצום, וביציאה מהצום בניגוד "להתנפלות על כמויות אדירות של אוכל", מדגישים את החשיבות של אכילת כמויות קטנות ואכילה מודעת ורגועה.


זמן להתבוננות פנימה


טליה: "אנשים מרגישים קלילות ואין את הקושי של "יום כיפור", לא מתמודדים עם תחושת רעב מתמדת. הזמן שלא מתעסקים עם אוכל מאפשר לגוף שלנו לנוח ולהתכנסות פנימה. השקט והחלל שנוצר מציב אותנו במקום של התבוננות על חיינו: עם רעב שבא והולך, רגשות שצפים. היתרונות אחרי הצום מאוד ברורים חיצונית: העור נהיה יותר חלק, העיניים בוהקות, תחושה של קלילות, גמישות.

מעבר לכך אנשים יורדים במשקל ולומדים להשתחרר מהתמכרויות לסוכרים, עישון, ודברים נוספים שמזיקים לנו. חלקם נרפאים אף מכל מיני בעיות כמו דלקות, קנדידה, בעיות עור וכד'. אנשים גם לומדים להעריך מחדש את המזון שהם מכניסים לפה ולתת לו את המקום והכבוד הראוי".

תופעות לוואי בצום

תופעות הלוואי משתנות מאדם לאדם בהתאם להתמכרויות של אנשים לקפאין, מתוקים, משקל, כמות רעלים בגוף וכד'. לעיתים מופיעה חולשה, כאבי ראש, הקאות, כאבי פרקים, בעיקר ב- 3-4 ימים הראשונים כשרוב הרעלים בגוף משתחררים, אך זה לרוב עובר וההרגשה הטובה מגיעה. לכן התמיכה וההדרכה היא חשובה ועשיית התאמות קטנות כשצריך. וישווה מעיד שלא היה מקרה במהלך ה- 20 שנה שהצום לא עשה טוב לאנשים. אנחנו נותנים מתנה גדולה לעצמינו שעוצמת החוויה תיזכר עוד זמן רב.


פרקים מיומן הצום של יעל אשכול:

יום 1 לצום, יום שישי: "קמתי לי מלאת אנרגיות היום רק מהמחשבה על הניקיון שאני עומדת להרגיש בעוד כמה ימים, ניקיתי לשון, שטפתי את הפה בשמן זית, צחצחתי שיניים והברשתי את הגוף, בחדווה הכנתי לי את תערובת מי המלח, לא קל לי לשתות, אני עושה חוקן במקום".

יום 2 לצום: "אני מתמכרת להרגשה המדהימה שיש לי בגוף של הניקיון הזוהר שלא בא לי ללכלך אותו בחזרה עם אוכל". אני יודעת שכל חצי שנה אני נותנת לגוף שלי את המתנה הזו של הניקיון שאין שני לו בתחושה ובמצב הגוף אחריו.

יום 3 לצום: "הכול עובר נפלא ובקלות אני מגרשת מדי פעם את תחושת הרעב באמירה שלמדתי מניסים אמון הרעב הוא אורח לא רצוי ואני אומרת לו שילך שעכשיו אין לי זמן בשבילו, אני מאוד עסוקה כך שהיום עובר עלי בקלות רבה, אני שותה המון ומרגישה מלאת אנרגיה, היום חברה שפגשה אותי ולא יודעת על התהליך הזה של צום הניקוי אמרה שאני זוהרת,  אני לא מתווכחת כי אני מרגישה זוהרת".

יום 4 לצום:  "כאב הראש מתפוגג לאט. אני שותה הרבה מים עם לימון ומייפל".

יום 5 לצום: "היום אני בשגרה לגמרי, אין כאב ראש יש שמחה גדולה ותחושת אנרגיה מטורפת".

יום 6 לצום: "הכול נפלא אני קלה כנוצה, אנרגטית ככדור מטקות".

יום 7 לצום: " אני בלימודים כל היום, מחוברת לבקבוק עם מיץ הלימון".

יום 8 לצום: "אני בשגרה מהנה וקלה וכבר חושבת על הסרבול של לחזור לאכול עם כל ההכנות בכל ארוחה וזה מעייף אותי, מי צריך את כל זה, הרבה יותר פשוט לא לאכול וזהו".

יום 9 לצום: " אני מחליטה להמשיך את הצום כמו שתכננתי מה שיהיה יהיה בסך הכול אני אומרת לעצמי אני מלאת אנרגיות ואין סיבה שיהיה לי קשה".

יום 10 לצום: "אני מכינה לי כבר את סיום הצום למחר, למרות שאני יכולה להחזיק עוד קצת מעמד, מתחיל להימאס לי ולשעמם לי ולמרות ההרגשה הטובה והאנרגיות אני מחליטה לסיים את הצום מחר".

יום 11 לצום: "אני שותה מיץ תפוזים שסחטתי לבד ושותה כוס מהולה במים חצי חצי. הרגשה נפלאה לדעת שסיימתי עוד 10 ימים של צום ניקוי, אני מרגישה נקייה וחדשה לעוד חצי שנה, ועד הפעם הבאה אני יודעת שזה יחזיק אותי בפוקוס על מה שנכנס לי למערכת".

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו