supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

כיצד טופו ומוצרי סויה עוזרים למנוע סרטן ומחלות

מאת: שירלי קמינגס
זמן קריאה: 3 דקות
מדוע טופו ומוצרי סויה באמת טובים עבורכם ואיך הם פועלים בגוף כנגד סרטן? איזה טופו מומלץ לצרוך וכמה? האם טופו מתאים לילדים? כל התשובות לשאלות אודות טופו וסויה וגם מתכון קיצי וכיפי

סויה תעשה טוב למוח שלנו (123RF)

Thymoquin_In

מחקרים רבים הוכיחו שככלל אנשים הצורכים קטניות על בסיס יומיומי סובלים פחות מלחץ דם גבוה, מחלות לב, כולסטרול ושומנים בדם.

טופו מכיל חלבונים ויכול להוות תחליף מצוין למוצרי חלב ובשר, טעמו נטרלי לגמרי ולכן אפשר לשנות אותו בהתאם למה שמכינים באותו יום, משתלב נהדר בתבשילי ירקות, פשטידות, ירקות מוקפצים, מרקים, סלט ירקות לאחר שהושרה ברוטב מספר שעות קודם ועוד…

כמו כן הטופו בעל תכולת מלח נמוכה, והוא מכיל שומן בלתי רווי, שהוא השומן המומלץ יותר בתזונה.

לטופו יתרונות בריאותיים רבים נוספים, שאת חלקם אסקור בכתבה זו.

טופו טוב לעצמות

באוכלוסיות אסייתיות התזונה מבוססת על מוצרי סויה כמו טופו, טמפה ופולי סויה מבושלים.

בקרב אוכלוסיות אלו התגלה קשר חיובי בין אכילת סויה ובריאות עצם טובה יותר, בארצות המערב התוצאות היו פחות חד משמעויות, ככל הנראה משום שבדרך כלל משתמשים במוצרים תעשייתיים ומעובדים יותר ומוסיפים יותר מלח, שצריכה גבוהה שלו יכולה לגרום לפגיעה בעצמות.

טופו וסרטן

האגודה האמריקנית למניעת סרטן מתייחסת למוצרי סויה מסורתיים כמו טופו וטמפה כאל גורם מגן אפשרי מהתפתחות סרטן שד ופרוסטטה.

צריכה מומלצת של סויה

מסייע לשמור על בריאות תקינה בכל גיל (123RF)

סויה וטופו מכילים איזופלבנואידים (פיטואסטרוגנים, נחשבים בעלי יכולת נוגדת חמצון בשל תכולת אסטרוגן צמחי בעל השפעה הורמונלית הדומה להורמון האסטרוגן, שם כולל לקבוצת הורמוני מין נקביים. מחקרים מראים כי בקבוצה שצרכה סויה ומוצריה, נצפתה מניעה ואף הפסקת התפתחות סרטן השד והפרוסטטה לעומת הקבוצה שלא צרכה מזונות אלו*. כמו כן מצוי בסויה הגניסטאין השייך לקבוצה הנקראת פיטואסטרוגנים – אסטרוגנים ממקור צמחי. הגניסטאין דומה לאסטרוגן, ההורמון הנשי הידוע. בתנאים מסוימים פעילותו דומה לשל האסטרוגן, אך עיקר השפעתו בגוף היא אנטי-אסטרוגנית. לגניסטאין מספר פעילויות נוגדות סרטן:

הוא חוסם פעילות של מספר מולקולות החיוניות לפעילות הסרטנית או כאלו המאפשרות לתא הסרטני להתקיים בתנאים קשים, הנובעים מצמיחה מהירה, או בזמן יצירת גרורות. כמו כן הגניאסטין מפריע ליצירת כלי דם חדשים המפריעים להתפתחות גידולים.

מנגנון נוסף של הגניאסטין בגוף קשור להפרעה בהיווצרות גרורות: התא הסרטני המתכונן להיות גרורה, הנודדת לאיברים אחרים, חייב לאבד מיכולת ההצמדות שלו לתאים הסמוכים. גם בשלב זה מסוגל הגניסטאין להפריע לגידול הסרטני. הוא מגביר את ה"דבק" שבין התאים באופן שיצירת הגרורות נעשית למשימה קשה.

חשוב לציין שהדיון בגניסטאין הוא רק על קצה המזלג, וללא ספק יש לו פעילויות רבות נוספות, ובסויה יש עוד עשרות מולקולות, שפעילותן עדיין לא נחקרה.

כיוון שבשנים האחרונות נצפה קשר בין צריכה מוגברת של חלבון מהחי, כדוגמת בשר והגברת הסיכון לסרטן, אפשר להשתמש בטופו כתחליף לבשר, כמזון שיכול לסייע במניעת סרטן.

טופו, כמו כל מזון, כדאי לאכול בכמויות מתונות – ישנם ארגוני בריאות הממליצים על שלוש מנות סויה ביום. דעתי האישית כי מנה ביום מספקת מאוד.

טופו וילדים

טופו המלצות לילדים

טופו מומלץ לילדים אוכלי כל כמו גם לילדים צמחונים (123RF)

לפי הנחיות איגוד רופאי הילדים בישראל משנת 2013, החל מגיל חצי שנה עם החשיפה למזון מוצק, אפשר לתת לפעוט טופו טחון ומוצרי סויה לא מעובדים כחלק מתזונה מגוונת.

דוגמאות למוצרים מעובדים שאינם מומלצים: שניצל סויה, מעדנים המכילים גם הרבה סוכר, חלב סויה המכיל סוכר ורכיבים משמרים, תחליפי בשר מוכנים  וכדומה.

שימו לב: תמיד מומלץ לגוון ולא להתמקד ברכיב מזון מסוים בלבד. אצל ילדים  טבעוניים יש להקפיד על צריכה מספקת של יוד, אותו אפשר למצוא באצות.

איזה טופו מומלץ לקנות?

טופו גולמי אמתי מכיל רק סויה, מים ואצה או מלח היוצרים הקרשה, על כן חשוב מאוד להיות צרכן חכם ותמיד לקרוא את רשימת הרכיבים במזון שאנו קונים.

במעדני סויה ותחליפי בשר מוכנים מהצומח בדרך כלל מוסיפים חומרים משמרים ורכיבים שונים ומשונים שאינם מומלצים בשום תזונה.

כמו כן כדאי לשים לב לכך שהטופו לא עבר הנדסה גנטית. מניפולציות גנטיות אלו הנעשות בצמח בתהליך מלאכותי, מקנות לו תכונות רצויות כמו הארכת חיי מדף, אבל עלולות לקצר את חיינו.

כאשר סויה אינה ממקור מהונדס הדבר על עטיפת המוצר. טופו אורגני, למשל, לא עבר תהליך שכזה.

ערך תזונתי של טופו

100 גרם טופו, כשליש חבילה מכיל 70 קלוריות, 8 גרם חלבון – כמות הדומה לזו שיש בביצה גדולה, 4 גרם שומן, 1.5 גרם פחמימה, 1 מ"ג אבץ, 200 מ"ג סידן, 1.5 מ"ג ברזל.

מקורות

Nutritionfacts.org Michael Greger M.D
"שוטי החלב" ד"ר אריה אבני

מתכון לסלט פולי סויה

המרכיבים לשניים-שלושה סועדים

 

אופן ההכנה

בברכת בריאות והעיקר החיוך!

שירלי קמינגס – תזונאית טבעית, מרצה, מטפלת ומומחית בניקוי הגוף מרעלים

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו