Nikui_Fly
bari14_Fly

חלב? ממש לא חובה

מאת: ד"ר ריקי לנגברג-N.D, נטורופתית
זמן קריאה: 2 דקות
מי שנמנע או מצמצם את צריכת החלב ומוצריו מכל מיני סיבות בין היתר רגישות ללקטוז, חייב להשלים את החסר מבחינת צריכת הסידן. כתבתה של ד"ר ריקי לנגברג-N.D, נטורופתית.
bari14_In

מי שנמנע או מצמצם את צריכת החלב ומוצריו מכל מיני סיבות (בין היתר רגישות ללקטוז), חייב להשלים את החסר מבחינת צריכת הסידן. הכירו מקורות נוספים העשירים במינרל שכה חיוני לבריאות הגוף.

הסידן חשוב מאד בשלבי הצמיחה והתפתחות לילדים ונוער לגובה ולשם בניית העצמות והשיניים. אך לא רק, הסידן חשוב מאד לתהליכי כיווץ והתאוששות השרירים, ולכן הוא חשוב מאד בכל גיל, ובמיוחד לנשים בגיל מעבר אשר מצויות בסיכון לאוסטיאופורוזיס המכונה גם הידלדלות עצם.

הידלדלות עצם מתפתחת אצל נשים בגיל המעבר, גברים סובלים ממנה הרבה פחות, ובעיקר בגיל די מתקדם. הסיבה עיקרית לאוסטיאופורוזיס  אצל נשים בגיל המעבר היא ירידה ברמת האסטרוגנים (הורמוני נשים), המשתתפים בתהליך של בניית עצם.

אנו חיים את חיינו בלי לחשוב על העתיד. אנו מתפקדים ומתחילים להעריך את חיינו כאשר המחלה כבר מתדפקת על דלתנו. כמה פעמים אמרנו לעצמנו: אילו ידעתי קודם… יכולתי למנוע את זה?

הגורמים לבריחת סידן מהעצמות:

חלבונים מהחי – המחקרים שנעשו ברחבי העולם גילו שצמחונים לוקים באוסטיאופורוזיס בשיעור נמוך מאוכלי בשר. מסתבר שאכילת חלבונים מהחי גורמת לבריחת סידן מואצת וכתוצאה מכך, להידלדלות העצם.

זרחן – הרמה הגבוהה של הזרחן בבשר היא פי-40 יותר מכמות הסידן. לצורך הטמעת חלבון מן החי המכיל זרחן, נדרשת כמות רבה של סידן. בהעדר סידן זמין, הוא נלקח מהעצמות. מקור נוסף לכמויות של זרחן – משקאות קלים ומוגזים וכן מזונות מעובדים.

סביבה חומצית בגוף – איבוד הסידן בשתן מואץ בסביבה חומצית. שתן הופך להיות חומצי עקב ריבוי חומצות אמינו המכילות גופרית בתפריט בשרי. הוספת אשלגן לתפריט בשרי מפחיתה שיעור בריחת הסידן בשתן. אשלגן מבטל חומציות בשתן, מבסיס אותו ומונע בריחת סידן אצל אוכלי בשר. זה אומר שעלינו לשלב סלט ירקות גדול עם אכילת הבשר.

נתרן – גורם לאיבוד סידן, הוא מתחרה בסידן על ספיגה חוזרת בכליות. על כן עלינו להפחית בצריכת נתרן המצוי  במלח, חמוצים ומזונות מעובדים.

קפאין – נמצא במחקרים שצריכת קפאין המצוי בקפה, קוקה-קולה, קקאו ושוקולד מונעים ספיגה של סידן בגוף ומגבירים סיכון להידלדלות עצם. עם תה אין בעיה, כמות הקפאין קטנה מה גם שתה מכיל פלואור החשוב לבניית עצמות ושיניים.

סוכרים מזוקקים – נמצא שסוכרים מזוקקים מונעים ספיגה של סידן וגבירים סיכון להידלדלות עצם.

אלכוהול – לפי המחקרים צריכה של 25 גר' אלכוהול ליום, כולל בירה וליקר, מגבירה סיכון להידלדלות עצם.

יש אפשרויות צריך רק לבחור במאפים ובפשטידות ניתן להיעזר במוצרים דמויי חלב אותם ניתן למצוא בכל רשתות המזון ובמיוחד בבתי טבע. את הגרנולה אפשר לאכול בתוספת חלב אורז או סויה או שקדים, בתבשילים ובמאפים ניתן להחליף את החלב והשמנת בחלב קוקוס, המעניק למזון טעם ייחודי.

אבל בנוסף לכך, חשוב לשלב בתפריט היומי מגוון רחב של מאכלים עשירים בסידן על מנת להגיע לכמות היומית הדרושה. המקורות שיכולים לספק לנו סידן וחשוב להכניסם לתפריט היומי הם: סויה בצורת טופו, שבבים או חלב סויה, שומשום עם קליפה (מלא) טחון, טחינה (משומשום מלא או חמאת שומשום), שקדים לא קלויים, ממרח שקדים, תאנים מיובשות, ירקות ירוקים עליים (חסה, פטרוזיליה, תרד, עלי רוקט, נבטים, שום ועוד), סרדינים.

לסיכום: גם אם אתם נמנעים מבחירה או בשל אילוצי אורח החיים, מאכילה של מוצרי חלב ולכן חוששים שאספקת הסידן שלכם היומית נמוכה, הקפידו להשלים את החסרים בעזרת "מאכלים חלופיים", הקפידו על פעילות ספורטיבית ואפשרו לגוף לשמור על הבריאות לאורך שנים.

ד"ר ריקי לנגברג-N.D, נטורופתית

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו