himalayaKrem_Fly
himalayaKrem_Fly

חוסר קשב וריכוז אוכלוסיית המעיים

מאת: הילה נוה, נטורופתית
זמן קריאה: 2 דקות
הילה נוה תחלוק איתנו הפעם סיפור אישי מלמד של ילדה שאובחנה ב- ADD הפרעת חסר קשב וריכוז. הילה תציין בפנינו את הקשר בין חוסר איזון של פלורת המעיים לבעיות קשב וריכוז ולשינויים התזונתיים שהנחתה שסייעו.
Nikui_IN

כששני (שם בדוי, בת 6) נכנסה לראשונה לקליניקה, ראיתי ילדה מלאת שמחת חיים, רזונת אך בעלת בטן נפוחה שאיננה מתאימה למבנה גופה. אימה סיפרה לי שהנפיחות בבטן מלווה אותה כבר זמן רב ובנוסף היא סובלת מגזים, כאבי בטן, ריח לא נעים בצואה, שינה מופרעת, כש- "אוכל" הוא נושא אשר היא מתעסקת עימו ללא הרף. וביקשה למצוא פיתרון לבעיות אלה של מע' העיכול.

במהלך שלב התשאול, הזכירה אימה כי לאחרונה, אובחנה שני ב- ADD "הפרעת חסר קשר וריכוז" עדיין ללא קבלת טיפול תרופתי. 

קשר בין חוסר איזון של פלורת המעיים לבעיות קשב

כמו אימה של שני, רבים אינם מודעים לכך שיש קשר בין חוסר איזון של פלורת המעיים לבין בעיות קשב וריכוז. קשר זה משום מה פחות ידוע ועל כן כמעט ואיננו מאובחן.

ידוע כי תזונה עתירת סוכרים, ממתקים, מזון מעובד ומתועש, תרופות ובמיוחד אנטיביוטיקה פוגעים בפלורת המעיים הידידותית וכך מתחילים לשגשג פטריות ופרזיטים. מנגד, החיידקים הידידותיים אשר באופן תקין אמורים להימצא בפלורת המעיים – עוזרים בספיגת ויטמינים כמו B12, מייצרים ויטמין K, ביוטין, מחזקים את תפקודה של מע' החיסון, ומשמשים כצבא מגן כחלק מהמערכת החיסונית.

אכן, כאשר ביצענו בדיקה לפלורת המעיים (אוכלוסיים המעיים) גילינו חוסר איזון של הפלורה, ריבוי פטריות ופרזיטים.

כאשר פטריות ופרזיטים משגשגים, הם עלולים לפגוע בדופן וריריות המעי ולגרום לתופעת "המעי הדולף", כלומר: חלקיקי חלבונים וחומרים בלתי מעוכלים לגמרי עלולים לחדור מהמעי למחזור הדם וכך לגרות את מע' החיסון ולגרום לאלרגיות, רגישויות למזון, עיגולים שחורים סביב העיניים, דלקות אוזניים ונזלת כרונית, בעיות קשב וריכוז, הפרעות שינה (בעיקר בהמצאות פרזיטים הפעילים בלילה) וכמובן להפרעות במערכת העיקול והחלשות מע' החיסון.

לאור הממצאים הללו, נבחר הטיפול התזונתי המתאים לשני, הכולל:

(1) הימנעות מסוכרים פשוטים (במקרה שלה: דגני בוקר עתירי סוכר, מיצים מומתקים, ממתקים…), חיטה, שמרים, מוצרי חלב, חומרים משמרים וצבעי מאכל.

(2) ריבוי ירקות טריים ובעיקר עלים ירוקים, פירות שאינם מתוקים (תפוחי עץ ואגסים), קטניות דגנים מלאים, אגוזים וזרעים (כמו זרעי צ'יאה העשירים באומגה 3).

בנוסף קיבלה שני תוספים המאזנים את פלורת המעיים ומגבילים את שגשוש הפרזיטים והפטריות.*

* חשוב לדעת שאצל ילדים עם ADD, מזון המכיל כמויות סוכר גבוהות גורם לעליית הסוכר בדם, המלווה בעלייה חדה ברמות האינסולין, אשר גורם לנפילת סוכר חדה בדם. מהלך זה משפיע על מצבי הרוח, העצבנות, העייפות, והריכוז שהילד חווה.

תהליך הגמילה של שני מהרגלי האכילה הקודמים שלה לא היה פשוט, לאור אהבתה הרבה לפחמימות וסוכרים. אך בעזרת מוטיבציה וכוח רצון מדהים של ילדה בת 6 ותמיכת משפחתה אשר השתתפה ונתנה דוגמא אישית, וכן בעזרת התוספים אשר מאזנים את הפלורה, הצליחה שני לעבור את התהליך בהצלחה ולפתור את בעיות העיכול ולהפתעתה של האם חל שיפור ניכר בבעיית הקשב והריכוז.

בפגישתנו המסכמת לאחר 3 חודשים, שמחתי לראות שבעיות העיכול של שני נפתרו, ושהיא ומשפחתה מצליחים לשמור על תזונה בריאה. שני סיפרה לי על מאכלים שעזרו לה בתהליך והחליפו את המזון הקודם אותו אכלה.

מתכון לפסטה מאורז מלא ואפונת גינה

מצרכים:

חצי שקית פסטה אורז מלא
חצי כוס אפונה קפואה
1 שן שום קטנה מעוכה
חצי כפית אורגנו
1 כף שמן זית

אופן ההכנה:

1. מבשלים את הפסטה לפי ההוראות.

2. חולטים את האפונה במים רותחים 2-3 דקות.

3. מסננים את הפסטה והאפונה, מערבבים יחד עם כל המצרכים ומטבלים לפי הטעם.

מתכון לסלט עדשים שחורות

מצרכים:

1 כוס עדשים (שחורות או ירוקות) מונבטות
עגבנייה גדולה בשלה
חצי כוס נבטי חמנייה קצוצים
רבע כוס עירית קצוצה (אפשר כל ירק אחר האהוב על הילד)
כף שמן זית, מיץ לימון טרי, מלח הימלאיה גרוס – לפי הטעם
או טחינה מלאה מדוללת במים

אופן ההכנה:

1. מבשלים את העדשים עם מים כ- 15 ד' עד ריכוך.

2. מסננים את עודפי המים ומוסיפים את הירקות, מטבלים ומגישים.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו