bari14_Fly
Nadar_Fly

מי אמר שחריף לא בריא

מאת: אבי ציטרשפילר
זמן קריאה: 3 דקות
אבי ציטרשפילר, תבלינאי והרבליסט, בעליה של חוות דרך התבלינים, מציע לרענן את מאכלי ראש השנה עם צמחי תבלין חדשים ומפתיעים: קצח לדבש, סומאק לדג וקצת פלפל חריף לבריאות מערכת העיכול. כתבה פרסומית
Nikui_IN

ראש השנה שעוד מגיע הוא הזדמנות טובה לחולל שינוי בשנה הבאה עלינו לטובה ולצרף לחיינו מנהגים קולינריים חדשים שישפרו את חיינו. תבלינים, בהיותם תוספי תזונה בריאים וכמובן בהיותם טעימים וריחניים, יכולים לסייע בכך.

הנה כמה עצות רעננות להוספת צמחי תבלין למאכלי החג שאנחנו מכירים.

תפוח בדבש: הוסיפו קצת קצח

זה הזמן לחדש את המנהג המסורתי ולהכניס בריאות וטעמים חדשים למנהג זה. הוספת כפית קצח כתוש לשליש כוס דבש תיצור לנו דבש משודרג ובריא מכיוון שנוכל להרוויח את סגולות הקצח –  ששומר על הלב, מסייע לנשימה ועיכול, מגביר ריכוז וזיכרון ומטפל ברמות סוכר גבוהות בדם.

ראש דג: הוסיפו קצח

חיוני בשולחן החג בשל היותו סמל ל"ראש" – אלו ראשי תיבות של "לעשות רצון אבינו שבשמים". את הדג ניתן לעשות מתוק כמנהג אשכנז או מתובל.  כדאי להוסיף לדגים בחג ובכל השנה שלאחריו את תבלין הסומק. סומק הוא תבלין חום/אדמדם, שלפני טחינתו נראה כמו אשכול ענבים קטנים. פירותיו מופיעים בראש השנה ושמו בעברית הוא אוג הבורסקאים. שמו הערבי סומק, מהמילה סמאק שזה דגים בערבית ואכן הוא תבלין הדגים והבשר, מוסיף להם טעם וריח אך וגם בעל יכולת לרכך את הבשר.

המלצה מרעננת נוספת לדגי החג פפריקה מעושנת. הצבע העז מוסיף לדג או לחריימה ערך בריאותי. הפפריקה עשירה בויטמין C . שתי כפיות פפריקה ביום מעניקות את רמת הויטמין C הרצויה למשפחה שלמה!

רימונים: הוסיפו אותם לתבשילים

רימון הוא אחד מסמלי החג המרכזיים, ומעניק המון בריאות ושפע. מומלץ כמובן לשתות כוס מיץ רימונים סחוט טרי הנסחט במקום. נוגדי החמצון ברימון מונעים גם חמצון ושקיעה של כולסטרול בדפנות כלי הדם ונמצאים בעיקר במחיצות הפנימיות של הרימון ולכן חשוב מאוד למחוץ אותן יחד עם הגרעינים. לאחר שנגמרת עונת הרימונים עברו לכוס יין יבש אחת ליום (טוב, שתיים….) גם ביין האדום נמצאים נוגדי חמצון השומרים מטרשת עורקים. המלצתנו המיוחדת לחג היא למעשה לשלב את יין הרימונים בתבשילי הבשר או הבקר.

צילום: חוות דרך התבלינים

צילום: חוות דרך התבלינים

ומה עם הפחמימות של ראש השנה?

את תפוחי האדמה/ האורז/ הקינואה אנו ממליצים לתבל בכל דרך אפשרית וישנן אין סוף ואריאציות לשילובים שיעניקו מגוון טעמים מיוחדים ועזר למערכת הגוף לעכל את הארוחה: עשבי תיבול, כורכום, כמון, זרעי כוסברה, זרעי קימל, תערובת חוויא'ג למרק וזאת כדי ליהנות מיכולתם להרפות את השריר החלק בדופן המעי ולהפיג גזים וכאבי בטן.

חריף זה לא רק מרור וחזרת

מעט חריפות על בסיס קבוע תומכת במערכת החיסון, במערכת העצבים, בכלי הדם, משפרת את העיכול ושומרת על תאי הרירית במעי. בניגוד למה שמקובל להניח, חריפות תסייע בסופו של דבר לכיבי עיכול (אולקוס) למרות שבהתחלה צריך לצרוך מעט ולסבול מעט כאבים עד שצמיחת תאי הריר תתחדש והכיב יחזור לאיתנו. את החריפות ניתן להשיג ע"י הוספת פפריקה ו/או תערובות כמו סחוג, עריסה, פלפל צ'ומה ועוד.

הנה כמה מתכונים לסיום:

בצלצלים ממולאים מתקתקים ברוטב רימונים

מצרכים:

10 בצלים גדולים
3 כוסות אורז/ קינואה לבנה
200 גרם תערובת קינואה של נועה, של חוות התבלינים
צרור פטרוזיליה טרייה
מלח/ פלפל
1 כוס מים
1/2 בקבוק יין רימונים מתוק/ חצי ייבש

אופן הכנה:

קולפים בצלים וחורצים בהם חתך עד חצי. מבשלים את הבצלים עם מים ומלח למשך 15-20 דק'.
בסיר נפרד מבשלים 3 כוסות אורז או קינואה עם תערובת קינואה של נועה למשך 15 דק'.
האורז/ קינואה להיות 3/4 מוכנים.
מקררים את הבצלים ובעדינות מקלפים את השכבות. לוקחים שכבה אחת ומניחים במרכזה כף אורז עם התערובת. מגלגלים בעדינות וחוזרים על הפעולה עד לתום שכבות הבצל.
בסיר רחב מניחים צרור עלי פטרוזיליה, עליהם מניחים את הבצלים המגולגלים הממולאים בצפיפות. מניחים על האש ומוסיפים את הנוזלים. מבשלים על אש נמוכה למשך 20-30 דק'.

(תערובת קינואה של נועה מכילה: אננס, פפאיה, קוקוס ועוד)

סלט קינואה קר וקיצי ברוטב רימונים

המצרכים ל-6-8 מנות:

1/2 ק"ג קינואה
2 צרורות נענע קצוץ דק
200 ג' פקאן סיני שבור
1 כוס גרגירי רימון
3 כפות חומץ תפוחים
1/3 כוס שמן זית
3 כפות חומץ אורז
1/2 כוס לימון סחוט
כף דבש
100 גרם תערובת קינואה של נעה של חוות דרך התבלינים
2 תפוחים ירוקים חתוכים לקוביות

הכנה:

לכסות את הקינואה במים רותחים ולבשל 15 דק'.
לסנן ולשטוף במים קרים.
להוסיף את שאר המרכיבים ולערבב.

*את תערובת התבלינים ניתן  להשיג ברשת חוות דרך התבלינים.
למציאת הסניף הקרוב לביתכם –

סחוג יבש

מצרכים:

300 גר' זרעי כוסברה

100 גר' שטה שלמה

100 גר' עלי כוסברה מיובשים

60 גר' הל ירוק שלם

60 גר' מלח ים אטלנטי

60 גר' שום גבישי

הכנה:

טוחנים את כל המרכיבים יחדיו ליצירת סחוג יבש אותו ניתן לשמור למשך שנה. כאשר רוצים להשתמש בסחוג יש לערבב את הכמות הרצויה עם שמן זית ולערבב היטב לכדי משחה אחידה. כך מתקבל סחוג רטוב.
 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו