Laisha_Fly
Thymoquin_Fly

לזרעי קצח ולשמן שבהם תועלת בריאותית גבוהה

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D מתוך המגזין "תזונה פלוס", גיליון 101
זמן קריאה: 2 דקות
עד כה פורסמו בספרות המקצועית למעלה מ-600 מחקרים אודות זרעי קצח ושמן שהופק מהם. נמצא שלקצח יש יכולות לעזור לגוף להבריא ממחלות קשות ביותר. כיצד מומלץ לשלבו בתפריט היומי?

קצח, צילום: pixabay

supherb_IN

כידוע, ברפואה המסורתית של עמים שונים עיקר השימוש הוא בצמחי מרפא – עלים או זרעים שלהם. המחקר הרפואי המודרני מאשר יותר ויותר  את עובדת הימצאות תכונות מרפא בצמחים כאלו – אחד מן היותר חשובים שבהם הוא זרעי קצח, גם שמן המופק מהם. זרעי קצח הם מוצר שכיח וזול – ערכם הבריאותי גבוה ביותר. עליהם לא ניתן לקבל פטנט… אך חוקרים הקדישו מחקרים רבים לבדיקת ערכם הבריאותי. עד כה פורסמו בספרות המקצועית למעלה מ- 600 מחקרים אודות זרעי קצח ושמן שהופק מהם. נמצא שלקצח יש יכולות לעזור לגוף להבריא ממחלות קשות ביותר ובכללן סרטן. לפני מספר שנים גילו ששימוש בצמח זה מהווה את אחד מן הטיפולים הבודדים שנמצאו עוזרים לריפוי סרטן הלבלב  אצל חלק מחולים אלו.

מזרעי קצח הופק חומר בשם טימוקווינון. הוא נבדק כתרופה למחלות שונות ובכללן סרטן. עדיין מתנהלים מחקרים נוספים לגבי יכולתו של מרכיב זה לרפא חולי סרטן – בינתיים מומלץ לחולי סרטן ובכלל זה לחולי סרטן הלבלב ומצבים קשים דומים,  בכל לשון של המלצה, לצרף שמן קצח כחלק מן הטיפול שהם עוברים – כמובן  טיפול טבעי ככל שניתן.

להלן יוצגו נתונים על מחקרים שנעשו עם טימוקווינון כטיפול בחולי סרטן. חומר זה נמצא מגביר את פעולתם של חומרים פעילים הנמצאים במקרופג'ים. במחקרים במעבדה ובחי נמצא כי לפעילות נוגדת החמצון של הטימוקווינון יש חשיבות בריאותית רבה.

זרעי קצח והשמן המופק מהם נמצאו עוזרים למניעה ולריפוי של סוכרת, סרטן, כמחזקי פעולת המערכת החיסונית, כמשככי כאבים, נגד ברונכיט, כנגד מחלות חיידקים, כנגד מצבים דלקתיים,  כנגד התכווצויות, כמגנים על הכבד,  כמגנים בפני מחלות כליה, כשומרים על בריאות הקיבה וכנוגדי חמצון. כיום מעריכים את הצמח והשמן המופק ממנו כבעלי חשיבות בריאותית עליונה. את השמן הזה יש לשמור בקירור ולא למשכי זמן של חודשים.

באסיה משתמשים בו לריפוי אסתמה, דלקת סמפונות, ראומטיזם ומחלות רבות נוספות. הוא עוזר כמגביר תאבון, נגד שלשול ופרזיטים בדרכי העיכול וגם נגד מחלות עור.

באשר לערכו של הטימוקווינון לריפוי סרטן, במחקר שפורסם בז'ורנאל "דרג דיסקברי טודאי"  הוצג הטימוקווינון כתרופה יעילה נגד סרטן, הן בתנאי מעבדה והן כטיפול בחולי סרטן. הוא נמצא עוזר לריפוי 9 מתוך 10 סוגי סרטן שנבדקו במחקר זה: סרטני דם, ריאה, כליות, כבד, ערמונית, שד,  צוואר הרחם, מעי גס ועור.

עקה חמצונית פוגעת בתאי הלבלב מייצרי האינסולין. בזכות יכולתו נוגדת החמצון, קצח נמצא מגן גם על תאי ביטא בלבלב ובכך מונע התפתחות סוכרת מסוג 2. בניסוי בו חולי סוכרת מסוג 2 נטלו שני גרם זרעי קצח טחונים טריים כל יום, הייתה אצלם ירידה הן ברמות הסוכר בדם והן ברמות ההמוגלובין המסוכרר.

זרעי הקצח נמצאו עוזרים גם לחולי לב, הן להאטת דופק מהיר מדי והן להורדת יתר לחץ-דם. הוא שומר גם בפני נזקים לאנדותל, שכבת הציפוי הפנימית של העורקים וגם מרפא נזקים שכבר קרו שם. הצמח נמצא עוזר  להורדת משקל אצל בעלי משקל עודף, להורדת רמת הסוכר בדם בצום ולהורדת רמת הטריגליצרידים בדם. הוא נמצא עוזר גם לשיפור הנשימה של חולי אסטמה. יש לו  יכולות נוגדות אלרגיה – תכונות אנטי היסטמיניות. במחקר השוואה בין טימוקווינון לתרופות נגד אסטמה, טימוקווינון נמצא יעיל יותר מן התרופות, זאת ללא כל תופעות לוואי שיש לתרופות מעשה ידי אדם.

לאור כל תכונותיו אלו, בהחלט מומלץ לשלב אותו בסדר היום, יחד עם תבלינים אחרים כמו זנגביל, כורכום ועוד. יש המכנים אותו "הגרעין המבורך" מאחר והוא מצמצם תמותה משתי המחלות העיקריות בעולם המערבי, גם בארץ, סרטן ומחלות לב.

אפשר לשלב זרעי קצח טחונים טרי, במאכלים שונים, כמובן גם את השמן המופק מהם ואפשר גם להכין מהם תה. יש המערבבים זרעי קצח עם מעט דבש ושום – זהו צירוף מעורר ומחזק.

ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D מתוך המגזין "תזונה פלוס", גיליון 101

מקור

Mercola. What Is This Tiny Black Seed and What Is It Good For?  January 25, 2016

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו