PassoverFocus_Fly
Laisha_Fly

זהירות, המוח של הילדים

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: < 1 דקה
עכשיו זה לגמרי סופי: צריכת פירות וירקות לא אורגניים מעלה את השכיחות של הפרעות קשב ולמידה אצל ילדים. אין ספק, מה שהורג חרקים, לא בדיוק מיטיב עם המוח העדין של ילדינו
Laisha_In

מרבית תושבי ישראל אינם קונים ירקות ופירות אורגניים, הן בגלל חוסר מודעות ו/או בגלל מחירם הגבוה יותר ממחיר התוצרת הרגילה. אולם למי שיש ילד היפראקטיבי, כך עולה ממחקר אמריקאי, מומלץ להתאמץ ולקנותם אורגניים.

לפי נתוני המרכז לבקרה ולמניעת מחלות יש בארה"ב בערך 4.5 מיליוני ילדים בגילאי 5-17 שאובחנו כסובלים מהפרעות קשב ולמידה. בין שנת 1997 ל-2006עלתה שכיחות ההפרעה ב-3.5%. נשאלת השאלה האם מצבים אלו יכולים להיות קשורים לאוויר שהם נושמים או למזון שהם אוכלים. מחקר מלמד שזו אפשרות סבירה ביותר.

המחקר נערך על-ידי מדענים מביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת הרוורד בארה"ב. במחקר נמצא שאפילו חשיפה לכמויות קטנות של קוטלי חרקים שכיחים מכפילה את התחלואה ב- ADHD – הפרעות קשב ולמידה.

במחקר לקחו החוקרים דגימות שתן של 1139 ילדים בגילאי 8-15 מרחבי ארה"ב. החוקרים בדקו בשתן סימנים לחשיפה לקוטלי חרקים מקבוצת הזרחנים האורגניים, בהם משתמשים  מגדלי פירות וירקות שאינם בגידול אורגני. אצל 94% מן הילדים נמצאו שאריות רעל כאלו בשתן. אצל 1 מכל 10 ילדים שהשתתפו במחקר נמצאו הפרעות קשב ולמידה. לדברי מרכז המחקר, מרק וייסקופ מביה"ס לבריאות הציבור בהרוורד, הממצאים מראים על קשר הדוק בין אכילת מזונות מכילי קוטלי חרקים לבין שכיחות ADHD.

אז מה חדש?

רעילותם של קוטלי חרקים אלו מוכרת היטב. אין כל הפתעה בגילוי קשר זה. חומרים אלו נועדו מלכתחילה ללוחמה כימית, הם מוכרים בהשפעתם על מערכת העצבים והם נועדו לקטילת חרקים, לא למוח האנושי, בטח לא של ילדים. חומרים אלו, כך עולה ממחקר זה וממחקרים נוספים, פוגעים במערכת העצבים האנושית ובייחוד בזו של ילדים, אצלם מערכת העצבים עדיין מתפתחת. 

מן הנתונים של משרד החקלאות האמריקאי עולה שהמוצרים היותר מרוססים, בסדר יורד, היו אלו: אפרסקים, תות שדה, תפוחי עץ, נקטרינות, דובדבנים, ענבים, סלרי, פלפל מתוק, תרד, כרוב עלים ותפוחי אדמה.

באיזה גידולים יש כמויות קטנות יחסית של קוטלי חרקים: בצל, אבוקדו, תירס מתוק, אננס, מנגו, אפונה ירוקה, אספרגוס, קיווי, כרוב, חצילים, מלונים, אבטיחים, אשכוליות ובטטה. 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו