Laisha_Fly
PassoverFocus_Fly

הריון ולידה בראי האירוודה

מאת: חגית אריאלי- שיינפלד, רפואה איורוודית
זמן קריאה: 3 דקות
נשים ילדו מאז ומעולם ועם זאת נתפסים ההריון והלידה כאירוע מדהים ומיוחד, כחוויה חד פעמית. כיצד רואה האירווודה את ההיריון בכתבתה של חגית אריאלי-שיינפלד

צילום: pixabay

Laisha_In

"אשה הרה הכמהה לבן מוסרי וצדיק צריכה לרחוץ את גופה מדי יום, להיות שמחה, להשתמש  בגדים נקיים, להשאר חסודה, לשלם את חובותיה לאל ולברהמהנס ולהישאר צלולה, לא להיות זקופה מדי או כפופה מדי, לא להחזיק דברים במשקל כבד לאורך זמן, להמנע מרעד, צחוק מוגזם וטראומה".

קסיאפה סמהיטה

נשים ילדו מאז ומעולם ועם זאת נתפסים הריון והלידה כאירוע מדהים ומיוחד, כחוויה חד פעמית.
מסע גדול שמתחיל במפגש בין ביצית וזרע ליצירת חיים, ממשיך בשינויים גופנים, נפשיים והורמונאליים. ונגמר בשיא: הלידה. וכל אישה שנפלה בידה הזכות לחוות הריון ולשאת את פרי בטנה במשך 9 ירחים, אינה יכולה להישאר שוות נפש למול חווייה עוצמתית זו.

האיורוודה נותנת להריון ולאישה מקום של כבוד. ההתייחסות לחשיבות יכולתם של גבר ואישה לקחת חלק בבריאת חיים ובנס הבריאה מוצאת לה ביטוי עוד טרם המפגש בין הזרע לביצית. אין זה מעשה של מה בכך, כי אם עניין הדורש התכווננות, הכנה פיסית, רוחנית ונפשית של שני בני הזוג – החל בדגש על תזונה ואורח חיים טרם ההתעברות, יצירת אווירה ותנאים למפגש בין בני הזוג, יכולת להשפיע על המטען הגנטי במהלך ההריון, וכלה באורך חיים ותזונה של האם ונטילה של צמחי מרפא לתמיכה והזנה של האם והעובר במהלך תקופת ההריון.  

סימנים להריון

1. הטרימסטר הראשון – תקופה של קאפה, זמן של בנייה מכסימלית שמאופיין בעלייה במשקל, רוק מוגבר, בחילות, דחייה ממזון ואובדן תיאבון, סחרחורת, הקאה, כבדות של הגוף, כבדות של העיניים, כבדות בחלק התחתון של הבטן, אובדן חשק מיני, מלאות של החזה.

2. הטרימסטר השני – תקופה של פיטה, העובר "מתבשל"/נוצר
כמיהה למזון חמוץ או מלוח, שינויי צבע באזור הפטמות ושפתי הפות שהופכים לכהים יותר, תנודתיות במצבי רוח, עצבנות, נפיחות של כפות הרגליים, קשיי עיכול (עצירות/שלשול לסירוגין), תחושת צריבה בגוף, צרבת, אובדן משקל. 

3. הטרימסטר השלישי – זמן של ואטה מוגברת
הופעת Linea Nigra (קו שחור על הבטן), יובש של העור, שפתי הפות והפטמות הופכים לכהים יותר, התנפחות של הרגליים, עצירות, פחד וחרדה, כאבי גב תחתון, עייפות, חוסר סבלנות, שינויי בקול, רגישות מבחינה רגשית.

חלוקת ההריון ל-3 טרימסטרים ואיפיונם בהתאם לדושות השונות, מסייעת למטפל האיורוודי להבין בצורה טובה יותר את הסימפטומים והתופעות השכיחות המתלוות לתקופת ההריון, ולהציע כלים כדוגמת אורח חיים, תזונה ושימוש בצמחי מרפא, לתמיכה באשה ההרה, בצורה אופטימלית.

תוספת משקל בהריון

שיעור העלייה במשקל בהריון משתנה מאישה לאישה ומהריון להריון. עלייה במשקל בטווח שבין 9-15 ק"ג, נחשבת סבירה ונורמלית. קיימת חשיבות רבה לשמירה על משקל תקין, כיוון שקיימות עדויות רבות המצביעות על כך שחריגה ממשקל תקין קשורה להאטה וסיבוכים בלידה ומגבירה את הסיכון לפרוצדורה של ניתוח קיסרי.
נשים מטיפוס ואטה צפויות לעלייה קלה עד מתונה במשקל.
נשים מטיפוס פיטה צפויות לעלייה ממוצעת במשקל.
נשים מטיפוס קאפה צפויות לעלייה משמעותית במשקל ולכן צריכות יותר "לעמוד על המשמר" .
קצב הירידה במשקל לאחר הלידה תלוי יותר מכל בתכונות הגוף ובטבע המולד של היולדת.

המלצות לתזונה של האם במהלך חודשי ההריון

באופן כללי ממליצה האיורוודה על תזונה סאטווית, שעשירה בגהי, חלב (אורגני, מורתח ומתובל במעט ג'ינג'ר, כמון והל) חלבונים, ירקות ופירות וכד'.
• דגש על מזון חם, מבושל, טרי שיכלול את ששת הטעמים (מר, מלוח, מתוק, חריף, מכווץ, חמוץ)
• יש להמנע מאכילה מוגזמת, אכילה לא סדירה או צום. מומלץ לאכול מספר ארוחות קטנות לאורך היום, כדי לא להכביד על מערכת העיכול
• דגנים מלאים, דגנים מונבטים כגון: אורז, חיטה, דוחן
• תזונה עשירה בחלבונים – קטניות בעיקר.
• להרבות בצריכת ירקות ירוקים ועליים
• לשלב בתפריט פירות שעשירים בויטמין C כגון: אמלה (PHYLLANTHUS EMBLICA), גוייאבה ופירות הדר, שמשפרים את ספיגת הברזל ממזון צמחי.
• פירות יבשים (צימוקים, תמרים, משמשים)
• להרבות בשתיית מים
• להמנע מצריכת קפה, תה, קולה ושוקולד – שעשירים בקפאין, אלכוהול
• להמעיט בצריכת מזון חריף, מתובל מדי, מטוגן וג"אנק פוד
• שילוב של תבלינים כגון: שום, פיפאלי וזרעי כמון על בארוחות על בסיס יומיומי –  יגביר את ייצור החלב

המלצות לאורח חיים• לבוש והנעלה – מומלץ ללבוש בגדים נוחים עשויים כותנה ובצבעים בהירים, שמאפשרים לעור "לנשום", ללבוש תחתוני כותנה (למניעת דלקות וגינליות), לנעול נעליים שטוחות.

• פעילות גופנית – חובה! עם זאת כדאי להמנע מפעילות שמאמצת את התפקוד הקרדיו – וסקולרי, כדוגמת פעילות אירובית למשל, שכן כל האנרגיה של האם צריכה להיות מופנית לבנייה של העובר ולא ל"שריפת קלוריות". לעוסקים ביוגה – מומלץ להמנע מתנוחות "הפוכות" ושכיבה על הבטן.
• סביבה – מומלץ לחיות בסביבה מוכרת, משפחתית שהאשה רגילה אליה. חשוב ורצוי להפגש עם אנשים בעלי אנרגיות חיוביות, שלאשה ההרה יש כלפיהם רגשות חמים והיא חולקת עמם חוויות וזכרונות טובים.
• שינה – להמנע מפעילות אנרגטית בשעות הלילה המאוחרות, שינה במהלך היום – גורם לחוסר איזון בשלושת הדושות. מומלץ לפרוש לשינה לא יאוחר מעשר בלילה ולהשכים עד השעה 6 וחצי.
• להמנע מהדחקת צרכים – שתן, צואה,הבעת רגשות

צמחי מרפא

הטיפול בצמחי מרפא במהלך ההריון מתמקד במספר מישורים עיקריים ויעשה ע"י מטפל מוסמך בלבד:
1. הזנה, תמיכה וחיזוק הגוף, ע"י צמחים המוגדרים כטוניק, אדפטוגניים (רסייאנה, ברימהניה).
2. צמחים ממריצים ומניעים לאיזון אלמנט האוויר ולפתיחת חסימות בערוצים
3. שיפור יכולת העיכול, אגני ומטבוליזם
4. חיזוק אזור אגן הירכיים באמצעות צמחים המעניקים טוניק לשרירים ולרקמות

לסיכום, הקפדה על תזונה ואורח חיים נאותים לאורך תקופת ההריון, תסייע לאם להתאושש מהר יותר מהלידה – מבחינה פיסית ומנטלית ולשמור על בריאותה ובריאות הרך הנולד. מניסיוני האישי אוסיף ואומר שההמלצה החשובה מכל היא לחוות את ההריון במלוא ההוויה ולקבל כל שינוי באהבה, ענווה, כניעה והכרת תודה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו