Laisha_Fly
supherb_Fly

הקשר בין חומרי הדברה ל-ADHD

מאת: בני נחמני, שף טבעי ונטורופת
זמן קריאה: 3 דקות
מה אפשר לעשות לפני שמחליטים לתת ריטלין לילדנו? בני נחמני מצביע על הקשר בין חומרי הדברה המצויים במזון שילדנו אוכלים, בסביבה ובאוויר, לבין בעיות קשב וריכוז.
PassoverFocus_IN

מה אפשר לעשות לפני שמחליטים לתת ריטלין?

ישנם כמה דברים עיקריים שחייבים לבדוק לפני שמחליטים לתת ריטלין:

• לבדוק את התזונה של הילד.
• לבדוק את מצבו הנפשי, אולי יש עליו לחצים שלא נותנים לו להתרכז.
• דבר נוסף שחשוב מאוד לבדוק הוא מגע עם חומרי הדברה.

ברור כי ילדים אינם באים בדרך כלל במגע ישיר עם חומרי הדברה מסוכנים, אבל ישנם דרכים שכולנו, כולל הילדים מגיעים במגע עם החומרים הללו כל יום. את המגע הזה אנחנו יכולים למנוע על ידי פעולות פשוטות. אני מביא לכם כאן כמה עובדות ותוצאות מחקר שנערך בארה"ב, ואחר כך אספר מה עושים.

איפה חומרי ההדברה "מתחבאים"? איך אנחנו מגיעים במגע עם חומרי הדברה בכל יום?

במקום הראשון יש את המדשאות והגינות הציבוריות, חברות וגננים המטפלים במדשאות משתמשים בדשנים וחומרי הדברה שונים.
חומרים לטיפול בכינים, יש מגוון רחב של תכשירים, עדיף למצוא את התכשירים הטבעיים לטיפול (לא תכשירים המכילים "תמציות צמחיות או טבעיות"). חפשו במחסן שקיות או מארזים ישנים של חומרי הדברה. בבתי הספר, מקומות העבודה ומבנים ציבוריים אשר משתמשים בשירותי הדברה.
תכשירים דוחי יתושים המכילים DEET.

על איזה חומרים מדובר ומה הם גורמים?

אחד החומרים הכי מזיקים הוא Organophosphate, פוספט אורגני, זהו אחד החומרים הנפוצים ביותר, כ- 70% ממוצרי ההדברה הנמכרים במערב מכילים את החומר הזה.
המטרה של החומר היא לפגוע במערכת העצבים של חרקים, אבל יש להם אפקט דומה אצל יונקים וכמובן בני אדם. אמנם החשיפה הגדולה ביותר לחומרי הדברה היא דרך התזונה שלנו, אי אפשר לזלזל בסכנה הפוטנציאלית הקיימת בחשיפה "טרום לידה" לרעלים האלו.

ברור שלמערכת העצבים המתפתחת של עובר יש סיכוי רב יותר להפגע מחומרים רעילים מאשר מבוגר או אפילו ילד שנחשף אליהם מאכילה. לכן אם את בהריון או לפני הריון הישמרי מחשיפה של מזהמים ורעלים, ובאופן מיוחד מחומרי הדברה גם מהמזון שאת אוכלת.

העובדות ידועות ומוכחות

הספרות המדעית הוכיחה זמן רב את הקשר בין חומרי הדברה למחלות ניורולויגיות כמו פרקינסון ותרשת. מחקר חדש בירחון רופאי הילדים " Pediatrics" מוכיח קשר מדאיג בין חומרי הדברה לסימפטומים של ADHD.

חומרי הדברה קשורים ל- ADHD

במחקר נבדק שתן של 1,139 ילדים בגילאים 8 עד 15. הם נבדקו בשביל מטבוליטים של 6 חומרי הדברה נפוצים, 119 מהם היו מאובחנים ב- ADHD.

נבדקים שהופיעו בשתן שלהם רמות של פי עשר מטבוליטים מהחומר מלטיון (malathion הנמצא בתכשירים לטיפול בכינים), היו חשופים ב- 55% יותר ללקות ב- ADHD.
אלו עם ממוצע גבוהה יותר של מטבוליטים של החומר dimethyl thiophosphate היו חשופים ללקות ב- ADHD ב- 93% יותר מאלו שלא הפופיעו אצלם רמות מדידות של חומר זה.

מה אפשר לעשות?

• תוודאו עם הגנן שלכם באלו חומרים הוא משתמש.

• טפלו בכינים בדרכים טבעיות בלבד, שימו לב שעל האריזה לא רשום רק "מכיל חומרים טבעיים" או "מכיל תמציות צמחי מרפא" וכד'. תקראו את התווית ותוודאו שלא מופיעים שם חומרים רעילים במיוחד כגון: החומר מלטיון.

• תעברו על מקומות האחסון שלכם ותרחיקו מהבית חומרי הדברה, או שתאחסנו אותם מחוץ לבית במיכל אטום.

• תשאלו בבית הספר של הילדים ובמקום העבודה מי המדביר ובאיזה חומרים הוא משתמש. באם יש צורך תציעו חלופה טובה יותר.

• תשתמשו בתכשירים נגד יתושים שלא מכילים DEET ותחפשו את התכשירים הטבעיים שאפשר למצוא היום בשפע.

• תצרכו ירקות ופירות אורגניים, במיוחד הירקות והפירות הבאים:
אפרסקים, תפוחים, פלפלים מכל הסוגים, סלרי, חסה, תרד (וירקות עליים בכלל), נקטרינות, תות שדה, פירות יער למיניהם, ענבים, דובדבנים, אגסים ותפוחי אדמה.

למה אורגני?

נכון שכולנו נחלנו אכזבה כאשר בתכנית ה"תחקירים" כלבוטק הראו שאין הבדל משמעותי בין ירקות ופירות אורגנים לרגילים, אבל מה שהראו זה רק מספר מועט של רכיבים תזונתיים שאינם מייצגים ויכולים לשתנות בין זן לזן ולא משנה אם הם אורגניים או לא.

במחקר ממומן על ידי האיחוד האירופי נמצא שמזון אורגני הוא מעבר לבחירה בסגנון חיים, אלא בחירה במזון בריא ומזין יותר.

במחקר גילו בין היתר:

• בירקות ופירות בגידול אורגני יש 40% יותר אנטיאוקסידנטים.

• בתוצרת אורגנית יש רמות גבוהות משמעותית במינרלים חיוניים כגון ברזל ואבץ.

• חלב מעדרים אורגניים מכילים 90% יותר אנטיאוקסידנטים.

מסקנות החוקרים היו מרחיקי לכת עד כדי הצהרה שאכילת תוצרת אורגנית מסייעת בקבלת יותר רכיבי תזונה לאנשים שלא אוכלים את הקצובה היומית של חמש מנות ירק ופרי.

נוסף לזה, בשנת 2003 מחקר שהתפרסם בכתב העט המדעי Journal of Agricultural Food Chemistry , מצא שאכילת תוצרת אורגנית טובה יותר במלחמה בסרטן.
בשנת 2005 מדענים מצאו שחולדות שקיבלו תזונה אורגנית, לעומת חולדות שקיבלו תזונה רגילה, נהנו מהיתרונות הבאים:

• סטטוס אימוני משופר
• הרגלי שינה טובים יותר
• שקלו פחות, היו רזים יותר מעכברים שאכלו תזונה שונה
• ערכים גבוהים יותר של ויטמין E בדם

עוד שני טיפים שלא קשורים לחומרי הדברה, אבל בהחלט קשורים לטיפול ב- ADHD:

• שימו לב שבמזונות מעובדים יש המון כימיקלים, ילדים המאובחנים ADHD חייבים להמנע מכל מזון מעובד.

• אני ממליץ גם לעבור לחומרי ניקיון טבעיים ואקולוגיים, בחומרי הניקוי שאנחנו משתמשים יש הרבה כימיקלים מסוכנים, מספיק לראות שעל התווית מסומן בבירור שזה רעל.

לסיכום:

שימו לב למגוון הרחב של חומרי ההדברה שאנחנו באים איתם במגע, גינות, הדברת חרקים במבנים, הדברה של תוצרת חקלאית, חומרים לדחיית יתושים ותכשירים לטיפול בכינים.
זכרו שילדים שסובלים מ-ADHD צריכים המון חום ואהבה, אל תכעסו עליהם, תדאגו בראש ובראשונה למגר את האפשרויות לגורמים החיצוניים לפני שאתם מתחילים טיפול תרופתי, וגם אז יש פתרונות טבעיים וטובים.

בני נחמני

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו