Nadar_Fly
Nikui_Fly

מזון המרפא העתיק שגורם לתאי סרטן להתאבד

מאת: לאה רזניקוביץ, מקדמת בריאות ואחות
זמן קריאה: 3 דקות
העבר המפואר של מזון זה כצמח ריפוי עורר את סקרנותו של המדע המודרני שהחליט לבדוק האם צדקו הרופאים הקדמונים שהמליצו עליו כמזור למחלות רבות

שום וסרטן, צילום: 123RF

Thymoquin_In

יכולות הריפוי של השום היו ידועות כבר לפני אלפי שנים בקרב העמים הקדמונים כמו: הסינים, ההודים, היוונים, הרומאים והמצרים. היפוקרטס, הרופא היווני המפורסם המליץ על שום כטיפול במצבי חולי רבים כמו בעיות נשימה, טפילים ובעיות עיכול. רופא יווני נוסף הגדיר את השום כ"חומר מנקה העורקים". גם הרמב"ם הגדיר את השום והבצל כמזונות מרפאים למחלות רבות.

העבר המפואר של השום כצמח ריפוי עורר את סקרנותו של המדע המודרני שהחליט לבדוק האם צדקו הרופאים הקדמונים. מתוצאות של מחקרים על שום שהתפרסמו כבר לפני 100 שנה ברור מעל לכל ספק – הרופאים הקדמונים צדקו. שום הוא אכן צמח ריפוי רב עוצמה שעשוי לרפא מחלות רבות וקשות.

במהלך השנים נבדקה השפעת השום על מגוון רחב מאוד של מחלות. תוצאות המחקרים הרבים עוררו התפעלות ואפילו התרגשות של ממש במקרים של מחלות קשות כמו סרטן ששום הצליח לרפא. תגובה זו של עולם המדע מתעוררת כל פעם אחרי עוד מחקר חדש שעוסק במחלות הסרטן. לאחרונה זה קרה שוב.

בעקבות אחד המחקרים שתוצאותיו פורסמו בנובמבר 2015 למדו החוקרים כי ההשפעה הביולוגיות של השום היא רבת פנים וכוללת גם הפעלה של גן שקשור למערכת החיסון וליכולתה להתגבר על תאי סרטן. מסתבר שגן ספציפי זה גורם באופן ישיר לשינוי מבני בתאי הסרטן שגורם להם להתאבד. במחקר זה ההשפעה המטיבה על הגן קרתה בעקבות אכילה של ארוחה אחת בלבד שהכילה 5 גרם של שום טרי כתוש.

יכולת מדהימה זו של השום התגלתה כבר בשנת 2007 ע"י חוקרים אמריקאים בניסוי שביצעו במעבדה. הם גידלו בתרבית שני סוגים של תאי סרטן מוח מאוד אלים. לתוך התרביות הם הכניסו תרכובות שהופקו משום טרי. התוצאה הייתה שהתאים הסרטניים פשוט התאבדו.

החוקרים שמו לב לעובדה מדהימה וחשובה – תרכובת השום פגעה רק בתאי הסרטן. תאי המוח הבריאים לא נפגעו כלל. החוקרים מעריכים שתופעה זו עשויה להתרחש גם במוח האדם ולמנוע התפשטות של התאים הממאירים.

סוג נוסף של סרטן שמושפע מאוד משום הוא סרטן הקיבה. בשנת 2014 פורסמו תוצאות של סקירת 17 מחקרים שבדקו את הקשר בין צריכת שום לסרטן הקיבה. המחקרים כללו למעלה מ-22,000  משתתפים. המסקנה הייתה חד משמעית: צריכת שום בכל כמות: קטנה, בינונית וגדולה הקטינה את הסיכוי להתפתחות של סרטן הקיבה. עם זאת, החוקרים מציינים שככל שכמות השום הייתה גדולה יותר, כך קטנו הסיכויים לסרטן.

כחיזוק לממצאים הנ"ל, מחקר חדש שתוצאותיו פורסמו לאחרונה, הראה שאכילת שום מסייעת לעיכוב התרבות של חיידק הליקובקטר פילורי שהימצאותו בקיבה שכיחה ועלולה לגרום להתפתחות של סרטן הקיבה.

בנוסף למחלת הסרטן, מחקרים הוכיחו שלשום השפעות רבות עוצמה על מצבי חולי רבים:

מניעה של מחלות לב וכלי דם – השום גורם לכמה שינויים חיוביים שמקטינים את הסיכוי להתפתחות של מחלות לב וכלי דם כמו דילול הדם, הקטנת רמת הכולסטרול "הרע" (LDL)  והגדלת רמת הכולסטרול "הטוב", מוריד את רמת הטריגליצרידים ומשפר את ערכי לחץ הדם.

שיפור מצבי דלקת – השום מכונה "האנטיביוטיקה של הטבע", בעל יכולת חזקה להשמיד חיידקים, ווירוסים וטפילי מעיים.

מה יש בשום שמעניק לו את יכולות הריפוי המדהימות, כולל היכולת להרוג תאי סרטן?

האליצין הוא החומר העיקרי הפעיל בשום שמעניק לו יכולות אלה. זוהי  תרכובת המכילה גופרית שמעניקה לשום את חריפותו ואת ריחו החזק הידוע לשמצה.

האליצין נוצר רק כאשר כותשים את השום. הכתישה גורמת להפיכת החומר אלין המצוי בשום לאליצין. לכן חשוב מאוד לכתוש את השום מיד לפני אכילתו ולאכלו בטווח של עד כ- 10 דקות מרגע הכתישה. מעבר לזמן זה האליצין מאבד מעוצמתו ומהשפעתו.

מלבד האליצין, מצויים בשום חומרים נוספים בעלי יכולות ריפוי. חומרים אלה שומרים על יכולותיהם גם לאחר הבישול.

כמה שיני שום מומלץ לצרוך ביום?

מחקרים הראו שאפילו אכילת שן אחת של שום ביום מספיקה כדי שנזכה ביתרונות הבריאותיים הרבים שמעניק השום. יחד עם זאת, מחקרים גם הראו שככל שהכמות גדולה יותר ההשפעות המרפאות עוצמתיות יותר. לכן אני ממליצה להשתדל לצרוך לפחות 2 שיני שום ביום, אותן מומלץ למעוך ולהכניס לסלט ירקות גדול שנאכל כחלק מהארוחה.

חשוב להקפיד לאכול את השום ביחד עם מזון נוסף ולא על קיבה ריקה כי חריפותו עלולה לפגוע בקיבה.

מה לגבי צריכה של תוסף שום בקפסולה?

כדי להימנע מהריח הלא נעים אנשים רבים מעדיפים ליטול קפסולות של שום. אני לא ממליצה על כך מפני שיעילות האליצין המצויה בקפסולה מוטלת בספק. במקרה של השום, כמו גם עם מזונות מרפאים נוספים – אין קיצורי דרך, אין תחליף לדבר האמיתי גם אם הוא מסריח מאוד. צחצוח שיניים ולעיסת מסטיק אחרי אכילת שום הם פתרונות מניחים את הדעת.

הערה חשובה מאוד

לצריכת  שום השפעות חיוביות רבות, בין היתר, היא גורמת לדילול עדין של הדם ובכך מקטינה את הסיכויים להיווצרות קרישי דם. אנשים אשר נוטלים תרופות לדילול דם (כמו קומדין) צריכים להיות ערניים לעובדה זו ולשים לב לתופעות של דימום. במקרים של שינוי כלשהו חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל. לעתים יש צורך בהפחתת המינון של התרופה מדללת הדם.

שום הוא המזון שממחיש יותר מכל מזון אחר את המשמעות הפשוטה, המעשית היישומית של האמרה המפורסמת "יהיו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך".

לאה רזניקוביץ היא מקדמת בריאות ואחות, מתמחה בהדרכות  אישיות לחולי לב, סוכרת, יתר לחץ דם, והדרכה לירידה במשקל, מחברת הספר "רק לא דיאטה"

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. מזל

    היי
    אני מעוניינת שקבל מידע מכם למייל שלי
    על בריאות האישה
    ואשמח לדעת אם יש תרופה טבעית למצב שבו נשארו לי שאריות של שליה ברחם ןאם יש דרך טבעית לנ2ות את זה מהרחם