Nikui_Fly
Sunrider_Fly

קידום הבריאות הנשית באמצעות תזונה הוליסטית

מאת: הילה לב - נטורופתית, רפואה תזונתית ומסורתית, רקיחת צמחי מרפא
זמן קריאה: 4 דקות
נשים משלמות מחיר כבד בבריאותן על מאמציהן להשגת שוויון חברתי. זאת בצד ההתרחקות ממחזוריות הטבע ומעגלי החיים הנשיים. הכירו את צמחי מאכל שיכולים להחזיר אותנו לקצב הנכון ולבריאות טובה

צילום: 123RF

Nikui_IN

החברה שבה אנו חיים עוברת לא מעט שינויים בעשורים האחרונים. לשינויים אלו כמובן יש השפעה על בריאותינו ועל איכות חיינו. קחו למשל את המושג "אורח חיים בריא". מושג זה כולל אכילת מזון בריא, פעילות גופנית שגרתית ואת המונח הכללי "הפגת מתחים". לשמחתנו, אלו העוסקים בבריאות הוליסטית, מושג זה התרחב למונח הקרוי באנגלית "וולנס" והוא כולל בתוכו את התפיסה ההוליסטית המדברת על תפיסת האדם כמכלול וראייתו על כל רבדיו. במטרה להשיג בריאות טובה, על כל היבטה.

יפה לראות כיצד גם תפיסות רפואיות שמרניות כבר לא נבהלות ואף מבינות את האפקטיביות ואת הצורך לחבר גוף ונפש לאחד שלם. ומה קורה עם המושג "בריאות נשית"? האם גם הוא  במגמת התפתחות? האם תפריט כללי לנשים לוקח בחשבון שינויים הורמונליים, חשיפה למזהמים דמויי הורמונים, דימום מוגבר של הווסת, הריונות רבים, מתח גבוה, שימוש בהורמונים מלאכותיים, נטיות טיפוס אישיות, הצצה לתיק הרפואי של הסבתא של הסבתא? כנראה שעדיין לא מספיק …

פרימיטיביים או לא?

תרבויות ושבטים קדומים יכולים ללמד אותנו על ההתייחסות השונה שנתנו לנשים במעגלי החיים. הטקסים השונים ודרכי ההזנה השונות מבהירים לנו שלנשים יש צרכים שונים – הן ברמה הרגשית הן ברמה הגופנית. צרכים אלו, שהתבטאו במיוחד בתקופות מעבר, נחגגו וצוינו בטקסים מיוחדים, שהיו שמורים רק לנשים  (למשל טקס מעבר וציון גיל הפוריות בעת קבלת הווסת). בחיי המערב יש פחות מקום לטקסיות שכזו והדבר מתבטא גם בהגדרת הבריאות של האישה המודרנית.

האישה המודרנית הממוצעת אמורה "להדביק" את יכולותיו של הגבר ולתפקד במספר כובעים שונים. אמנם נאמר לנו שמעמד האישה נמצא ב"עלייה", אך עדיין נשים משלמות מחיר כבד בבריאותן.

אנו עדים למגמות עליה בסרטן השד (כמו גם סרטנים אחרים בעלי אופי הורמונלי), באוסאופורוזיס, בבעיותפריון והולדה, בניתוחים קיסריים, בהתמכרויות, במאבק תמיד על משקל הגוף, בבעיות בבלוטת התריס, באנמיה כרונית, בפיברומיאלגיה, בתסמונות שקשורות לווסת ובעייפות כרונית. זו רק רשימה חלקית של סימפטומים נפוצים האופייניים יותר לנשים.

לכן קיימת חשיבות יתרה להבנה מעמיקה של בריאות נשית על כל רבדיה ותשומת לב לצרכים נשיים במעגלים השונים של החיים. זוהי המגמה של בריאות תזונתית הוליסטית לנשים.

ידוע שהפעילות המטבולית של הגוף הנשי שונה במהותה ממבנה מזו של הגוף הזכרי. זו אחת הסיבות שנשים נוטות להיות רגישות יותר לחומרים כמו קפאין ואלכוהול כמו גם לחשיפה לחומרים מזהמים שעלולים לחקות פעילות הורמונלית. למעשה לתזונת האישה, בכל שלבי חייה, יש השפעה בריאותית והורמונלית רחבת טווח.

תפריט הנבנה על פי צרכים אישיים, ולאחר אבחון יסודי, יספק לגוף חומרים מזינים שיתמכו במצבים בריאותיים שונים ויקדמו בריאות נשית ואישית. טיפול המותאם מתוך תפיסה מערכתית ורחבה ייבנה על פי  משקל גוף, גיל ומין אך יבחנו גם רמת הפעילות הגופנית, פעילות אנדוקרינית, איכות שינה ומצבה הנפשי של האישה וכמובן אנליזת בדיקות הדם.

מהי הזנה במיטבה ברובד הגופני?

קיימים חומרים מזינים רבים שיכולים לתרום רבות לשגשוג הבריאות הנשית, אני מעדיפה את הזנתם הטבעית והחכמה של צמחי המרפא. לכן פעמים רבות אעדיף אותם על פני תוספי וויטמינים בודדים. על אף שההתאמה היא אישית, כדאי להזכיר מספר צמחים מזינים ואהובים במיוחד, שיכולים להיאכל בקלות כחלק מארוחה או להצטרף לשייק הבוקר, ואינם דורשים בהכרח יצירת פורמולה מורכבת  ולהם השפעה נהדרת על נשים:

סרפד – את הסרפד אנו מכירים כצמח הצורב בבואנו לנקות את הגינה מעשבים בסוף החורף . אך זהו צמח מרפא ומאכל אהוב במיוחד על ידי ההרבליסטים בשל פשטותו ויכולות ההזנה שלו. הוא עשיר בברזל ולכן מטפל באנמיה ומחזק את שלפוחית השתן. כל מה שאתם צריכים בשביל להשיגו הוא זוג כפפות גינה ולצאת ללקטו. הוא גדל כמעט בכל מקום בעונה זו וניתן להשתמש בכל חלקי הצמח לאחר חליטה קצרה במים פושרים. – ראו מתכון לסרפד בסוף הכתבה.

מאקה – פקעת הגדלה בדרום אמריקה. אלינו היא מגיעה, בד"כ, כבר טחונה כאבקה. פקעת זו נמצאת בשימוש רפואי אלפי שנים בקרב ילידי פרו ונצרכת כמאכל מחזק המעודד פוריות, איזון הורמונלי ויצר מיני בקרב נשים וגברים.
שבולת שועל – מרגיעה ומזינה, משפרת חלב אם ומזינה את מערכת הרבייה הנשית. דייסת השיבולת שועל העממית נחשבת גם ברפואה הסינית כמרגיעה, מזינה ומאזנת.

כורכום – שורש כורכום טרי הוא נוגד חמצון רב עוצמה ומוריד רמות כולסטרול, הוא יקל על הפרעות עיכול ויניע דם. בשימוש קבוע יכול למנוע עיכוב בווסת. הוא טעים מאוד יחד עם חברו הג'ינג'ר – צמד חמד המתאים כמעט בכל תבשיל ירקות או מיץ. לקריאה נוספת אודות כורכום וכורכומין.

אלוורה – פשוט תעשה פלאים לעור הפנים ותעשיר את הגוף בנוזלים ובמינרלים.

וודאי שקיימים צמחים מופלאים נוספים לקידום הבריאות הנשית, אך עדיף לשמור אותם לרקיחתם המקצועית של הרבליסטים ומומלץ פחות להשתמש במטבח הביתי.

הדרך לבריאות הנשית שלך

תחילה בחרי להזין את עצמך בטוב מטוב בכל הרמות – חומרית, תודעתית, נפשית ורוחנית. המשיכי בללמוד כיצד להתחבר לגופך, להקשיב לו ולאהוב אותו וסלחי לעצמך. אל תשפטי את עצמך על איך שבחרת להזין את עצמך עד כה ועל טעויות ונפילות, רק המשיכי בדרך הטובה שאת עולה עליה.

לאחר מכן הכניסי לשגרת התזונה שלך מזונות עשירים, משמחים וטבעיים שאת מרגישה שמיטיבים עמך – הבחיני בין השתוקקות שנובעת מחוסר איזון לבין השתוקקות למזון בריא ומבריא. בקשי עזרה אם את זקוקה לכך.

כעשבונאית חובבת בריאות וקולינריה אסיים במתכון לקציצות ליקוט עשבונאי מזינות ועשירות בברזל – מומלץ לחיזוק כללי ולימים הסמוכים לימי הווסת.

תבשיל ירקות נשי בריא: קציצות חוביזה, מנגולד וסרפד בר

מצרכים

צרור עלי מנגולד
צרור סרפדי בר
צרור חוביזות
בצל אחד
סלק אחד
2 כפות טחינה גולמית
שתי כפות קמח חומוס / קמח טף מלא

תבלינים

תערובת תיבול קציצות / בהרט – לפי הטעם
מעט רוטב סויה
מלח ופלפל – למי שצריך, כי לרוב הסויה מספיקה

אופן ההכנה

מלקטים סרפדים וחוביזות ומשרים במים חמימים. קוצצים את כל העלים הירוקים יחדיו.
קוצצים את הבצל דק ומשחימים במחבת, מוסיפים את שפע העלים הירוקים וסלק מגורר ומאדים על המחבת עד לריכוך. מעבירים את התערובת מהמחבת לקערה נוחה, מצננים מעט ומוסיפים טחינה, תבלינים וקמח. מערבבים היטב את החומרים, קורצים קציצות ומכניסים לתנור שחומם ל- 160 מעלות למשך כ-25 דקות. במקום אפייה – אפשר גם לטגן במחבת בשמן קוקוס.

הילה לב – נטורופתית, רפואה תזונתית ומסורתית, רקיחת צמחי מרפא  

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו