Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

לפעמים כל מה שצריך זה לדעת איזו בדיקה לבקש

מאת: - יועצת מוסמכת לאורח חיים בריא בוגרת המכון לתזונה אינטגרטיבית ניו יורק
לפעמים כל מה שצריך זה לדעת איזו בדיקה לבקש. במקרה שלי, היה מדובר על בדיקה פשוטה שהייתה משנה את כל התמונה, ומשנה את סיפור חיי. אם הייתי יודעת על הבדיקה הזו, הרופאים היו מאמינים לי

צילום: 123RF

supherb_IN

לפעמים כל מה שצריך זה לדעת איזו בדיקה לבקש. במקרה שלי, היה מדובר על בדיקה פשוטה שהייתה משנה את כל התמונה, ומשנה את סיפור חיי. אם הייתי יודעת על הבדיקה הזו, הרופאים היו מאמינים לי. אם הייתי יודעת על הבדיקה הזו, היו נחסכות ממני 5 שנים של סבל, של פקפוק עצמי, של ייאוש.

אני זוכרת בבירור עצירות וכאבי בטן החל מגיל 3. שנים סבלתי מנפיחות בבטן, תחושות מלאות, כבדות וחוסר נוחות. לכך הצטרפה גם אנמיה כרונית, שעל פי הרופאים הייתה קשורה להחלטה שלי להיות צמחונית החל מגיל 12. הייתי חלשה, לחץ הדם שלי היה נמוך במיוחד ובכל עמידה של יותר מ-3 דקות יכולתי בקלות להתעלף. כשהגעתי לצבא, כאבי הבטן והעצירות החמירו והביאו אותי לבית חולים צבאי. לא שזה עזר, מיותר לציין שנשלחתי הביתה ללא מענה עם הסבר שאני פשוט "רוצה גימלים" ומחפשת דרך להתחמק.

אחר כך החלו להופיע דלקות בדרכי השתן, קנדידה ומחזורים קשים. סבלתי מאקנה, נשירת שיער ומשקל לא מאוזן. היו לי מצבי רוח קיצוניים שייחסתי לאופי הרגיש במיוחד שלי. איש לא התריע בפני שכל הסימפטומים הללו עלולים להיות קשורים לחוסר איזון בחיידקי המעיים שלי או לבעיות של בלוטת התריס.

בגיל 25 ערכתי תזונה למיגור הקנדידה וסוף סוף הצלחתי לרדת במשקל, עם זאת הבטן הנפוחה, העצירות והאקנה לא השתפרו. הייתי עייפה, תשושה וחסרת אנרגיה, לא משהו שאופייני לבחורה צעירה. כשהתעניינתי אצל הרופאים אם יכול שכל אלו קשורים לבלוטת תריס שאינה מאוזנת, נשלחתי בביטול הביתה עם ההסבר שבדיקה ה-TSH שלי (הבדיקה המרכזית לבלוטת התריס) חוזרת "תקינה" בכל פעם.

בגיל 30 עברתי תקופה קשה מאד בחיי. שקעתי בדיכאון, סבלתי מבחילות, צרבות, עצירות קשה, ריפלוקס ורגישויות למזון. ירדתי משמעותית במשקל והמחזור החודשי נפסק למשך 3 שנים שלמות. גם בשנים קשות אלו, כשהתעניינתי אצל הרופאים לגבי בעיה בבלוטת התריס, נאמר לי שאין טעם להתעקש אם בדיקת ה-TSH חוזרת תקינה. נשלחתי לרופאים מומחים, מרכזי בדיקות, גסטרולוג, רופא נשים, רופאי פריון, המטולוג ומה לא. אחרי סבב מקיף של בדיקות מכל הסוגים הגיעה ה"אבחנה המיוחלת": אני סובלת ממעי רגיז ותרופות פסיכיאטריות יהוו את המענה.

thyroid gland test

צילום: 123RF

לאט לאט הבנתי את התשובות המיוחלות לא אוכל לקבל מהרפואה הקונבנציונלית. פניתי לטיפולים אלטרנטיביים, שבהם אני מאמינה מאד, אך גם דיקור, הומאופתיה, שיאצו, רפלקסולוגיה ונטורופתיה לא תרמו לשיפור משמעותי. הוספתי סבב של טיפולים פסיכולוגיים רגשיים שגם לא יצרו את השינוי המיוחל. אבל בפנים שמעתי בתקופה הזו קול חלש פנימי שלחש לי שהתחושות והחוויות שלי הן אמיתות ושעלי להמשיך בדרכי. הקול הזה היה כה חלש עד שנבלע בבליל קולות הרופאים והמטפלים השונים.

אבל משהו בפנים המשיך להתעקש שאני צודקת, ושהקול הפנימי שלי לא טועה. בשארית כוחותיי החלטתי לקחת את הבריאות שלי בידי ולצאת לחפש תשובה. סיימתי את לימודי התזונה ופניתי לרופא פרטי, הגעתי אליו מוכנה ל"קרב" ועשיתי את כל שיעורי הבית הדרושים. למדתי את כל מה שהיה צריך לדעת על בלוטת התריס וביקשתי סבב בדיקות מקיף שכלל לא רק את בדיקת ה-TSH, אלא גם בדיקות free T3, free T4, פריטין, ברזל, בי12, חומצה פולית וחשוב לא פחות בדיקות הנוגדנים שנקראות Thyroid Peroxidase Ab ו – Thyroglobulin Ab.

כשבדיקת ה Thyroid Peroxidase Ab חזרה בערכים שגדולים פי 4 מהטווח המומלץ, היה ברור שכל הסימפטומים שעליהם התלוננתי: עייפות ותשישות, עצירות כרונית, בעיות פוריות, נשירת שיער, משקל עור ומצבי רוח קשורים קשר ישיר לתת פעילות של בלוטת התריס. הרופא קבע – השימוטו, מילה שלא שמעתי מעולם. קיבלתי טיפול תרופתי ונשלחתי הביתה. כל מה שהיה עלי לעשות למשנתו, זה לקחת את התרופה לכל החיים ולבוא למעקבים. כל הנורות האדומות שלי נדלקו יחד.

thyroid gland test

כששאלתי על משמעות כמות הנוגדנים, הוסבר לי שאין לכך משמעות. שהנוגדנים משמשים רק כדי לקבוע את האם יש או אין מצב אוטואימוני (מצב שבו תאי בלוטת התריס נהרסים על ידי נוגדנים שהגוף מייצר) ושאין כל דרך להשפיע או להפחית את מספרם. אז כבר היה לי ידעת שעלי להקשיב רק לעצמי.

יצאתי למסע עם משימה להפחית את רמות הנוגדנים בדמי ואת ה"התקפה" על הבלוטה. למדתי חקרתי וקראתי כל חומר שיכולתי למצוא, ניסיתי אין ספור שיטות תזונה, בחנתי ולמדתי את כל הכיוונים האפשריים. כשהבנתי כיצד תזונה יכולה לאזן ולשפר את תפקוד בלוטת התריס, הצלחתי להפחית את רמות הנוגדנים בדמי מערך של 144 ל- 12 בלבד והם ממשיכים לרדת!  אני אנרגטית, חיונית, ואינני סובלת ממשקל לא מאוזן, מצבי רוח בעיות עור או אלרגיות. תסמיני המעי הרגיז ובעיות העיכול כולל העצירות נעלמו אחרי 30 שנים, המחזור החודשי שלי סדיר והצלחתי להרות בניסיון הראשון!

אז אם גם אתם חושדים שאתם סובלים מבעיות בלוטת התריס, מטופלים ומאובחנים אני ממליצה לכם קודם כל לבקש את הבדיקות המתאימות לגילוי נוגדנים. 90% מהסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס הם חולי השימוטו ורבים אחרים הסובלים מיתר פעילות הם חולי גרייבס שתיהן מחלות אוטואימוניות. את הנוגדנים אתם יכולים להפחית עם תזונה מתאימה. עבורי הבדיקה הזו שינתה ה כ ל!

גלי רולוף-הנדל, יועצת תזונה מוסמכת (IIN)

צרו קשר עם גלי הנדל



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו