PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

אמנות ההקשבה ללב הטבע

מאת: חגית אריאלי – שיינפלד, רפואה איורוודית
זמן קריאה: 3 דקות
בדומה להאזנה למוסיקה, שלא ניתן להסבירה במילים, אלא יש לחוות אותה ואת התחושות שהיא מעוררת בנו, כך גם "אוכל טעים" הוא מושג שקשה לתרגם למילים
Thymoquin_In

ביקורת על "חמש עונות במטבח, בישול טבעוני ברוח הזן"

מהו זן? יודעי דבר יאמרו ודאי שאין אדם עלי אדמות המסוגל לתת מענה לשאלה זו, מפני שאת הזן אפשר רק לחוות. בדומה להאזנה למוסיקה, שלא ניתן להסבירה במילים, אלא יש לחוות אותה ואת התחושות שהיא מעוררת בנו, כך גם "אוכל טעים" הוא מושג שקשה לתרגם למילים. כדי להבין את משמעותו יש צורך בשיתוף פעולה בין כל החושים שלנו והוא נתון לפרשנותנו הסובייקטיבית.

המושג "זן" ביפנית התגלגל מן השם "צ'אן" בסינית, וזה מקורו מן השם הסנסקריטי DHANYA   (דהיאנה) שמשמעותו "מדיטציה". תנועת הזן רואה חשיבות רבה בתרגול מדיטטיבי , כדרך להגיע להארה. הזן מעודד אותנו להביט פנימה אל תוך עצמנו ובה בעת לפתח מודעות לעולם בו אנו חיים ולאינטראקציה שלנו עם הקוסמוס, ובכללו הטבע.

דרך האוכל אנחנו יכולים בהחלט ללמוד על יחסי הגומלין שלנו עם העולם הסובב אותנו, ובמיוחד על התייחסותנו ל"אמא אדמה".

באחד מהמזמורים ("גאטות") הידועים של טיק נהאת האן, מגדולי מורי הזן במערב נאמר: "במזון זה אני רואה בבהירות את נוכחותו של כל היקום התומך בקיומי". אין ספק, כי אביטל סבג – שפית של מזון בריא, מומחית לרפואה סינית עתיקה, נטורופתית ומורה לזן קוריאני, משקפת בספרה "חמש עונות במטבח, בישול טבעוני ברוח הזן", את תפיסת עולם זו.

"חמש עונות במטבח, בישול טבעוני ברוח הזן" הוא לא רק ספר בישול, כי אם מסע בשבילי היקום, לאורך עונות השנה (חמש במספר – ע"פ הפילוסופיה הסינית: אביב, קיץ, קיץ מאוחר, סתיו וחורף). "עונות השנה הן תחנות זמן…כל עונה מתגשמת בגופנו, ולכן הזנת גופנו באיכויות שמביאה איתה כל עונה, מעניקה לנו שלמות".

לכל עונה, התאימה אביטל מתכונים ייחודיים בהתאם לחומרי הגלם המובחרים שהעניקה לנו האדמה – פירות, ירקות, עשבי תיבול, תוך דיאלוג עם צרכי הגוף המשתנים, הצבעים והאיברים הרלוונטיים לעונה זו, ע"פ התפיסה הסינית. למשל, בחורף, הדגש הוא על מזונות מבושלים ובעלי איכות מחממת. ובקיץ להבדיל, קיימת התייחסות למזונות מרעננים, בעלי איכות מקררת, בעוד שבעונות המעבר נוכל למצוא מתכונים המושתתים על מרכיבים שמסייעים בחיזוק מערכת החיסון.

בכל עונה תוכלו למצוא מתכונים מגוונים – החל בשייקים, סלטים ומאפים וכלה במרקים, תבשילי קדרה וקינוחים שיאפשרו לכם להתענג על כל ביס, ללא ייסורי מצפון ואפילו בתחושה שגופכם יודה לכם!
נאמנה לתפיסה זו של הכנת בישול טבעוני וטעים בהקשבה לצורכי הגוף ולמחזוריות הטבע, הקפידה אביטל, בשיתוף עם הצלמת מיכל לנרט, לצלם את המתכונים המופיעים בספר לאורך שנה שלמה, במטבחה, עם אותם כלים ובאותה תפאורה, כדי לשמור על אותנטיות, ככל שניתן. לעיצוב היפיפה של הספר, מוסיפה גם הקליגרפיה המקורית הסינית (באדיבותה של אלזה פוין, המתגוררת בארץ מעל  ל-30 שנה) והרקע האומנותי (ציור ונגינה) של אביטל ניכר בכל עמוד.

בספר שהוא פרי 10 שנות מחקר, יש למעלה מ-75 מתכונים בהשראת מנזרים זן שונים (בקוריאה, טיוואן, הונגריה ועוד), בהם ביקרה אביטל, לאורך השנים.
מרבית המתכונים אינם כרוכים בהכנה מאומצת, אולם דורשים התארגנות מוקדמת מההיבט של רכישת חומרי גלם, השרייה של קטניות, אגוזים, פטריות וכד'. אולם המאמץ בהחלט משתלם.

אגב, לא חייבים לאהוב אוכל אסיאתי כדי ליהנות מהמתכונים המופיעים בספר, כיוון שאלו מתכתבים בצורה נפלאה עם החך הישראלי. אני אהבתי במיוחד את לחם השאור, המבוסס על הכנה של בלילה ולא על לישה שמגדיר מחדש את המושג "לחם בריאות", את הממרחים המדהימים (עגבניות עם אגוזים וג'ינג'ר, פסטו הודי ועדשים מונבטות ואגוזים) המעניקים מענה הולם לשאלה "מה עוד אפשר למרוח על הלחם חוץ מגבינה ונקניק?", טריו מסבחה שעועית, עדשים ופטריות הנימוח בפה (שגם ילדים אניני טעם ישמחו לאמץ), סלט הטריו החורפי והמרענן (שאף אחד לא יוכל לנחש ממה הוא מורכב), פטריות מוקפצות על מצע בורגול גס וכמובן השוקולד, אותו מכנה אביטל " שוקולד מרפא" שלא תוכלו להישאר אליו אדישים.

נוסף על המתכונים שזור בספר מידע על מזונות שונים והשפעתם על הגוף, לצד עצות שונות לאכילה מודעת. זה אינו ספר בישול המיועד לשוחרי המטבח הטבעוני בלבד, אלא לכל אדם המחפש לחיות בהרמוניה עם הטבע ולהעשיר את חייו בטעמים, מרקמים, ניחוחות ומזונות שיזינו את גופו ונפשו. גם חובבי הבשר והחלב ימצאו בספר מתכונים נפלאים שיפתחו עבורם צוהר לעולם מופלא של מזונות בריאים וערבים לחיך, ויוכלו לאמץ בקלות.

 

ניתן לרכוש את הספר ברשתות הספרים ובחנויות הטבע ברחבי הארץ – ביקורת על "חמש עונות במטבח, בישול טבעוני ברוח הזן", מאת אביטל סבג, הוצאת גפן, ינואר 2014.

 

תגיות:
רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו