Laisha_Fly
PassoverFocus_Fly

אומגה-3 ושבץ מוחי

מאת: ד"ר אודי בר ויפה שיר-רז מתוך הספר "המדריך הישראלי השלם לתוספי תזונה" בהוצאת כתר
זמן קריאה: < 1 דקה

אומגה 3| צילום: pixabay

supherb_IN

כמה מחקרים פרספקטיביים הוכיחו קשר הפוך בין צריכה מוגברת של דגים או של תוסף אומגה-3 לבין שכיחות אירועי שבץ מוחי. אחד המפורסמים שבהם הוא "מחקר האחיות" שנערך בארה"ב, שבו עקבו החל משנת 1980 ועד שנת 1998 אחר נתוני בריאותן של 87,245 אלף אחיות בריאות הציבור, בנות הגילים 30–55 שנים. בין היתר, נבדק הקשר בין צריכת דגים לבין הסיכון לשבץ, ועל פי הממצאים, שפורסמו ב-2003 בכתב העת הרפואי JAMA – בקרב המשתתפות שדיווחו על צריכה גבוהה של דגים נמצאה שכיחות נמוכה יותר של מקרי שבץ בהשוואה לאלה שאכלו דגים פחות מפעם בחודש, כאשר השכיחות הנמוכה ביותר של שבץ נרשמה בקרב המשתתפות שצרכו דגים חמש פעמים בשבוע או יותר. כן נמצא, כי נשים שאכלו דגים פעמיים בשבוע או יותר היו בסיכון מופחת באופן משמעותי לאוטם כתוצאה מקריש דם.

במחקר אחר, שעקב אחרי 43,671 גברים במשך 12 שנה ופורסם ב-2002, גם הוא ב-JAMA, נמצא שנבדקים שאכלו דגים לפחות פעם בחודש היו בסיכון מופחת בשיעור של 43% ללקות בשבץ אִיסְכֶמי – שבץ שבו נוצרת חסימה פתאומית של כלי דם ועקב כך חלק מרקמת המוח אינה מקבלת אספקת דם – לעומת אלה שאכלו דגים רק פעם בחודש.

על אף שההשפעות של צריכה מוגברת של אומגה-3 על הסיכון להתרחשות שבץ מוחי לא נחקרה באותה מידה כמו השפעת האומגה-3 על התפתחות מחלת לב כלילית, הרי העדויות המחקריות הקיימות מצביעות על כך שצריכה מוגברת של דגים עשויה להפחית את הסיכון לשבץ אִיסְכֶמי אבל לא לשבץ הֶמוֹרֶגִ'י – שטף דם מוחי.

 

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו