himalayaKrem_Fly
Nadar_Fly

אומגה 3 לטיפול בהפרעות קשב

מאת: גיא בן צבי, ינואר 2010
זמן קריאה: 4 דקות
רבות דובר על השימוש בשמן דגים ואומגה 3 לטיפול והקלה של הפרעות קשב בריכוז, בעיקר כתחליף אך לעיתים גם כהשלמה לריטלין ותרופות אחרות. מטרת הכתבה היא להבהיר את תפקידן של חומצות השומן אומגה 3.

אומגה 3 - בעלת יכולת משמעותית להשפיע על בריאותנו

bari14_In

רבות דובר לאחרונה על השימוש בשמן דגים ואומגה 3 לטיפול והקלה של הפרעות קשב בריכוז, בעיקר כתחליף אך לעיתים גם כהשלמה לריטלין ותרופות ממריצות אחרות. מטרת הכתבה היא להבהיר את תפקידן של חומצות השומן אומגה 3 בהפרעות קשב וריכוז.


מה זה "אומגה 3"?


אומגה 3 איננה חומר מסוים אלא תכונה של שומנים בלתי רוויים, כמו שבלונדיני איננו חומר אלא תכונה של שיער. כמו אומגה 3 יש גם אומגה 6 ואומגה 9 המקבילים לשחור, בלונדיני וג'ינג'י. ישנן חומצות שומן רבות שהן אומגה 3 הן ממקור צמחי והן מהחי. האומגה 3 החיונית לאדם אשר מקורה בעיקר בשמן דגים מתחלקת לשתי חומצות שומן חיוניות, כל אחת בעלת תפקיד שונה לחלוטין. אלו הן הEPA והDHA.

גוף האדם יודע ליצר DHA מ- EPA אך כמעט לא להיפך. ולכן היחס בין EPA ל- DHA במזון הוא חשוב ביותר, עם דגש על כך שתמיד חייבים לצרוך יותר EPA מ- DHA. צריכה של DHA ללא EPA עלולה לגרום לנזקים אשר קצרה היריעה מלפרט כאן. יחס של 3:2 עד 2:1 לטובת EPA הוא יחס אופטימלי, והוא היחס הטבעי ברוב דגי הים כמו סרדין מקרל ואנשובי.

גוף האדם יודע ליצר EPA מחומצה לינולנית שהיא האומגה 3 הצמחית שבזרעי פשתן ובמרווה מרושתת. הבעיה היא שיעילות ההמרה מאומגה 3 צמחית ל-EPA אצל אדם בריא היא כ5% בגברים וכ10% בנשים בלבד. כמו כן לאנשים רבים יש בעיה מטבולית הגורמת לכך שיעילות ההמרה של האומגה 3 הצמחית לEPA היא נמוכה. לכן אומגה 3 ממקור צמחי בלבד איננה מספיקה.

 


תפקיד האומגה 3 במוח:



לאומגה 3 שני תפקידים במוח (ראה שרטוט)

1. הסדרת התקשורת הכימית הבין עצבית בסינפסה.

2. בידוד החלק החשמלי של העצב, האקסון, מהסביבה המימית של המוח ובכך מניעה של זליגת האות החשמלי מהעצב.

במידה ואין מספיק אומגה 3 מסוג EPA ו- DHA אזי תופסת את מקומם חומצת שומן מסוג חומצה ארכידונית שהיא אומגה 6. לחומצה ארכידונית פעילות הפוכה לעומת EPA ו- DHA היא מגבירה מאד את פעילות המערכת החיסונית וגורמת לתופעות אוטואימוניות ומשבשת את התקשורת הכימית בין העצבים בסינפסה.

לצערנו אומגה 6 נפוצה מאד בתזונה הישראלית- כל הדגנים, התירס וכל השמנים הצמחיים (מלבד שמן זית ושמן קוקוס ודקל) מכילים כמויות עצומות של אומגה 6 ומעט מאד אומגה 3 ולכן לרוב ילדינו יש עודף גדול של אומגה 6 ומחסור באומגה 3, מה שמביא בנוסף על מחלות רבות אחרות גם הפרעות עצביות והתנהגותיות הקשורות בהסדרת הפעילות העצבית במוח.

 

 

 

מה זו הפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות מבחינה ביולוגית כימית?



התקשורת הבין עצבית במוח מתבצעת על ידי פליטה של כימיקלים בשם נוירוטרנסמיטורים (מעבירים עצביים) וקליטה שלהם על ידי קולטנים בעצב המטרה. נ"ט חשוב במיוחד בהפרעות קשב וריכוז הוא דופאמין. ראה שרטוט.

הדופאמין אחראי על שתי תגובות הקשורות מבחינה אבולוציונית ליציאה לקרב- ראשית, יכולת קשב וריכוז גבוהה למשך זמן ארוך, פעילות זו היתה חיונית לשלב חיפוש הציד, המארב, וכינון כלי הנשק אל המטרה בסבלנות. שנית, פעילות גופנית מתפרצת מכוונת מטרה אשר נחוצה לקרב עצמו שבו היה על הצייד לרוץ ולתקוף למשך פרק זמן קצר במהירות גבוהה.

לאור התפקידים הללו ניתן להבין שמחסור בדופאמין יגרום לשתי בעיות- קודם כל קושי בריכוז גבוה ללא תנועה לפרק זמן ארוך וקפיצה ממשימה למשימה. שנית חוסר יכולת לפעילות גופנית מכוונת מטרה כמו פעילות ספורט קבוצתית. ADHD קלאסי, כלומר חוסר קשב והיפר אקטיביות הוא תסמונת מובהקת שבה מחסור בדופאמין משחק תפקיד מרכזי.

מתילפנידייט (ריטלין) ונגזרותיו הינו תרופה ממריצה המגבירה את פעילות הדופאמין במוח ואכן הוא משפר מצד אחד את יכולת הריכוז לטווח ארוך ומצד שני משפר את יכולת הפעילות מכוונת המטרה כמו משחקי ספורט ועבודת צוות.

אומגה 3 איננה מגבירה את הדופאמין אך היא מונעת את המחסור בדופאמין על ידי כך שהיא מסדירה את המעבירות של דופן תא העצב כך שדופאמין יעבור במידה הנכונה. באותה הזדמנות אומגה 3 מסדירה את המעבירות של יתר הנ"ט כמו סרוטונין הממלא תפקיד חשוב בדיכאון ובכך מונעת את הצורך בתרופות מגבירות סרוטונין כמו פרוזק.


מה מינון?


המחסור בדופאמין המלווה לעיתים גם במחסור בסרוטונין גורם לספקטרום נרחב של תופעות הקשורות בקשב וריכוז. השפעת האומגה 3 היא אינדיוידואלית ותלויה גם במשקל הגוף. מסיבה זו יש טווח רחב של מינון. בטבלה המצורפת אנו נותנים את טווח המינון המומלץ על סמך נסיוננו ועל סמך מחקרים שנערכו בנושא ההשפעה של אומגה 3 על הפרעות התנהגות כולל ADHD, דיסלקציה, דיספרקסיה, אוטיזם ועוד.
משמעות המינון המינימלי היא שבמינון נמוך מכך בדרך כלל לא רואים השפעה כלשהי. משמעות המינון המקסימלי היא שמעבר למינון הזה בדרך כלל לא רואים שיפור נוסף. עם זאת את המינון האופטימלי לכל ילד או מבוגר יש לחפש בניסוי וטעיה על פני זמן ארוך של שבועות ולעיתים חודשים. מכיוון שאין בעיה של מינון יתר לא צריך לחשוש מעליה וירידה במינון.


האם ניתן לשלב עם ריטלין?


מנסיוננו ניתן לשלב אומגה 3 עם ריטלין ללא תופעות לוואי. בדרך כלל האומגה 3 תגביר את פעילות הריטלין מכיוון שהיא "מרפאת" את המוח מבחינת המחסור בדופאמין ואז הריטלין יהפוך למיותר. בדרך כלל ניתן לרדת עם הזמן במינון הריטלין לעיתים עד כדי הפסקה מוחלטת וגמילה.


האם נידרש לתסף ויטמין E?


חשוב ביותר לילדים עם הפרעות קשב וריכוז לקחת תוספת של ויטמין E מכיוון שאצל ילדים אלו יש בדרך כלל מחסור באנטיאוקסידנטים. אלא אם כן הילד אוכל כמויות גדולות מאד של ירקות קרוב לוודאי שיש לו מחסור. תוספת של אומגה 3 מעלה את העומס המחמצן בדם כי אומגה 3 רגישה מאד לחמצון ולכן לקיחת אומגה 3 על ידי ילדים או מבוגרים עם ADHD מחייבת תוספת של ויטמין E. בדרך כלל מינון של 200 יב"ל לילד ו- 400 יב"ל למבוגר יעשו את העבודה. יש לצרוך רק ויטמין E בצורת שמן בקפסולות או בבקבוק ולא ויטמין E מוצק שהוא צורה בלתי זמינה לגוף.

במידה והתחלתם לצרוך אומגה 3 וראיתם תגובה שלילית או חוסר תגובה יתכן שיש מחסור באנטיאוקסידנטים הגורם לחמצון האומגה 3 בדם ומונע ממנה להגיע ליעדה במוח וביתר איברי הגוף.


מה לגבי שינויי תזונה אחרים?


מומלץ להפחית כלל הניתן צריכה של מזונות המכילים סוכר, עמילן וצבעי מאכל כמו דגנים, לחם, עוגות, פסטה, ממתקים (מלבד שוקולד מריר). יש להגביר ככל הניתן אכילת ירקות מגוונים, צריכת מזון המכיל שומן כמו בשר ביצים חמאה ומוצרי חלב שמנים, שמן זית, אבוקדו ושאר ירקות ופירות שמנים.

יש להימנע משמני מאכל צמחיים כמו שמן תירס, שמן חמניות, חריע, סויה וכל יתר השמנים הצמחיים מלבד שמן זית ושמן קוקוס ודקל. יש להימנע במיוחד מצריכת שומן טרנס הקיים במרגרינה ודברי מאפה וחטיפים מעובדים. שומן טרנס תופס את מקומה של האומגה 3 במוח ולכן מגביר את הנזק של מחסור באומגה 3.

מידע נוסף על התזונה המומלצת ניתן למצוא במצגת לחיות ללא תרופות באתר אומגה 3 גליל.

המלצות מינון

השפעה צפויה- שיפור ברגיעה ובמצב הרוח תוך ימים. שיפור בקשב תוך שבועות. ירידה במינון הריטלין בהדרגה עם השיפור במצב ועליית המינון של האומגה 3.

הערה: המלצות המינון חושבו עבור קפסולות של 600 מ"ג חומר פעיל עם 400 מ"ג EPA ו200 מ"ג DHA. במקרה של קפסולות של 300 מ"ג חומר פעיל עם 180 EPA ו120 DHA יש להכפיל את כמות הקפסולות שבטבלה.

 

 

 

האם ישנה הוכחה מחקרית ליעילות שמן דגים אומגה 3 לטיפול בחוסר קשב וריכוז?


הקשר בין מחסור באומגה 3 לחוסר קשב וריכוז והשימוש בתוספת של שמנ"ד לטיפול בתסמונת נחקר רבות בשנים האחרונות ונמצא קשר הדוק ותועלת רבה לשימוש בשמנ"ד לטיפול בתסמונת.

 

עוד מידע על אומגה 3 ותזונה נכונה ניתן למצוא באתר https://www.omega3galil.com/ או בטלפון 04-9999524.

הערה: הפורטל לתזונה בריאה Eatwell משמש כערוץ פרסומי בלבד ואין הוא ממליץ על מוצר כזה או אחר ואינו נושא באחריות כלשהי למוצר/שירות שניתן ע"י חברה או בעלי המקצוע המפורסמים באתר או בכלל.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו