Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

אבא גיל- בית אוכל אורגני

מאת: עדי סוקול- קצירי, מאמנת תזונה ובריאות
זמן קריאה: 4 דקות
מסעדת אבא גיל ביהודה הלוי בתל אביב מציעה 100% מזון טבעוני אורגני פשוט ומזין במחירים עממיים. גיל שומר על חומרי גלם איכותיים, ללא ביצים, סוכר, קמח או מוצרי חלב. נפגשנו לשיחה אינטנטימית וטעמנו כמה מהמנות הנפלאות שגיל מכין.
Laisha_In

אבא גיל- בית אוכל אורגני

הרבה זמן תכננתי לאכול באבא גיל ברח' יהודה הלוי 55 בת"א, המסעדה האורגנית החלוצה בתל אביב. שמעתי רבות על החומוס האורגני של גיל שהפך למוסד וכשנודע לי על התבשילים אורגניים שגיל מכין יום יום במטבח הביתי, החלטתי שהגיע הזמן לקפוץ לביקור וכשבן הציע לקיים שם את פגישתנו קפצתי על ההזדמנות. נכנסתי למסעדת פועלים קטנה, סוג של שילוב בין מסעדת פועלים למסעדות בהודו. עניין אותי לשמוע מגיל על השילוב המעניין בין מסעדת פועלים פשוטה למאכלים על טהרת האורגני.

גיל, בעל המקום, היזם וגם הטבח במסעדה, ניגש אלי עם חיוך גדול. גיל נראה צעיר בהרבה מגילו (בן 40 אבא לשלושה ילדים) והוא מקרין שלווה פנימית נדירה, רוגע וענווה. התיישבנו לשיחה על תה צמחים קר שמגישים במקום (התה מכיל תערובת של לואיזה, זוטא, לימונית ומרווה). התה היה מרענן למרות שהיה ממותק יתר על המידה עם סוכר חום (אני אישית מעדיפה ללא סוכר כלל).

חומוס אורגני

המסעדה הוקמה לפני 5 שנים תחילה כחומוסיה אורגנית. הרעיון חלחל בגיל בעקבות השינוי בתזונה האישית שלו והמעבר לתזונה בריאה. גיל למד רפואה טיבטית בארץ במשך 5 שנים ואוהב מאוד לבשל. גיל חיפש פתרונות לאכול בריא בחוץ אולם התקשה למצוא ולפיכך החליט לפתוח חומוסיה. הבחירה בחומוס היא בשל היותו מקומי, מזין ומכיל חלבון. באותו רחוב, כמה חנויות ליד, פתח גיל חומוסיה קטנה שמגישה מנת חומוס אורגנית עם פיתות מקמח מלא. החזון היה להקים מקום קטן, פשוט, עם חומרי גלם איכותיים, מזין וטעים.

גיל מספר שעם השנים התעורר צורך מצד הלקוחות להוסיף עוד מנות לתפריט. תחילה הוסיף סלטים ולבסוף גם מנות מבושלות כאשר עבר למקום הנוכחי של המסעדה שמכיל מטבח גדול יותר. כיום המסעדה הינה 100% טבעונית אורגנית ובכך מתבלטת על פני מסעדות בריאות אחרות באזור. המנות מוגשות ללא ביצים, חלב, סוכר או קמח.

האני מאמין של גיל

לגיל ישנם מספר עקרונות מנחים שהוא מקפיד לשמור עליהם:

1. ראשית האוכל חייב להיות טעים. המסעדה פונה לקהל הרחב ולא דווקא רק לצמחונים או לטבעונים ולפיכך גם קהל שלא מעוניין דווקא באוכל בריא אורגני, ייהנה מארוחה טעימה ומזינה במחיר סביר.

2. האוכל חייב להיות מזין, ולכן חייב להכיל חומרי גלם איכותיים, תוך דגש על תהליכי בישול טובים. האוכל מוכן ללא טיגון, אלא מבושל או מאודה או חי. הקטניות עוברות השרייה ובישול ארוך במטרה להקל על תהליך העיכול, הירקות הקשים עוברים אידוי קצר במטרה לשמור על ערכיהם התזונתיים והנבטים מונבטים במקום. גיל מקפיד לקנות את חומרי הגלם רק מספקים שמכיר באופן אישי.

3. להוות אופציה לאנשים שמצויים בתהליך של שינוי תזונתי או לבעלי צרכים תזונתיים מיוחדים כמו: סוכרתיים, חולי צליאק וכד' או לאנשים שמקפידים על תזונתם. מטפל בתהליך הייעוץ למטופליו ראשית ממליץ להוריד קמח, מוצרי חלב, סוכר וביצים, ולפיכך המסעדה עונה ל"כר רחב" של אנשים.

 

אבא גיל- בית אוכל אורגני

הבחירה באורגני

סיקרן אותי לברר עם גיל את הבחירה באורגני, שאינה מתפשרת ואינה מאפשרת קיצורי דרך. מסעדות אחרות שהתחילו באורגני אכן עשו זאת מתוך אמונה אומנם הפן הכלכלי לרוב הכריע את הכף ובסופו של דבר הם נאלצו לסגור. ניכר כי גיל אינו מונע משיקולים כלכליים, אלא מהרבה אמונה בדרך. גיל מדבר על כך שהבחירה באורגני היתה כדי להוות ערך מוסף ולבדל את עצמו ממתחריו באזור. אומנם זה מעבר לכך.

מבחינתו זה לקחת את הדברים לקצה וללכת עד הסוף עם מה שהוא מאמין. אוכל בריא חייב לכלול רכיבים בריאים. האורגני מבחינתו הולך בד בבד עם מהות העסק. לפני 5 שנים גיל נחשב למשוגע לדבר אולם כיום הוא נהנה מכך שהמודעות לאורגני הולכת וגוברת ואנשים כיום יודעים להעריך זאת. היופי הוא שגיל עדיין מצליח לשמור על מחירים עממיים ופשטות מבלי להתפשר על חומרי הגלם.

עולם המסעדנות- דגש על האכלה במקום הזנה

מסעדות "בריאות" רבות שממתגות את עצמן "כבריאות" חסרות הבנה אמיתית מה עומד מאחורי ואת העקרונות של תזונה בריאה ומזינה לגוף, לדברי גיל. לגיל יש ביקורת על עולם המסעדנות שהוא "ביזנס קר" והדגש הוא על חסכון בעלויות להגדלת הרווחים ועל האכלה במקום על הזנה.

הייחודיות במסעדה של גיל היא הרקע התזונתי עימו הוא מגיע שמאפשר לנו כלקוחות להיות רגועים שיש משהו שמקבל עבורנו את ההחלטות הבריאות ביותר, וזה באמת דבר נדיר להרגיש כשאוכלים בחוץ שאנחנו מצויים "בידיים טובות". גם המטבח הביתי של גיל המכיל כמה סירים גדולים מזכיר מאוד מטבח של "אמא מאכילה ודואגת". האווירה במטבח מתנהלת בנעימים וברוגע וזה משפיע על האוכל שמזין אותנו לא רק ברמה הפיזית אלא גם ברמה הנפשית והרוחנית.

 

גיל מעוז
גיל מעוז- היזם, בעל המסעדה והטבח

צמיחה אורגנית של העסק

גיל חדור אמונה ואהבה בדרך ומלא סבלנות. הוא אוהב את מה שהוא עושה ונהנה מהדרך. מעניין לציין שגיל תחילה למד עיצוב תעשייתי אך הרגיש שהעשייה אינה משקפת את מי שהוא וכשנולדה לו בתו הגדולה (שכעת בת 6) החליט לעשות את השינוי והדרך הראתה לשם. גיל מאמין בצמיחה טבעית "אורגנית" של עסק שמשמעותה בהתפתחות איטית ללא לחצים. הוא מודה שלא משקיע כמעט בשיווק ושרוב לקוחותיו הם לקוחות קבועים. ובאמת ניכר שגיל מכיר בשמות כל מי שנכנס אליו למסעדה.

לגיל חשוב לשמור על תזונה מאוזנת לצד איזון בין המסעדה לחיי משפחתו, "העסק אמור לשרת אותי ואת משפחתי" ולפיכך מקפיד לסגור את המסעדה ב- 17:30 כל יום. שיקול שהוא לגמרי לא כלכלי ואכן גיל הוא לא איש עסקים טיפוסי באופיו.

טעימות מהתפריט

גיל הגיש לנו כמה מאזטים לפתיחה- טעמנו סלט קינואה עם פלפלים ועשבי תיבול, סלט עם שעועית מאש מונבטת וסלט סלק מגורר ועשבי תיבול. כל המאזטים היו נפלאים ומרעננים וניכרת בהם הטריות, העדינות בטיבול תוך שמירה על הטעמים האמיתיים של חומרי הגלם.

למנה עיקרית הוגשה לנו "המנה הכפרית"- צלחת עסקית מרשימה שמכילה כל טוב: היה בה תבשיל קינואה, אורז מלא בשילוב עם אורז חום, ממרח עדשים ירוקים ואדומים, ממרח חומוס הבית, פשטידה וירקות מאודים בצד (בטטה, דלעת, תירס וכרוב סגול). חלקנו בה שנינו. המנה היתה מצוינת ומשביעה ולמרבה הפלא לא מכבידה ויצאנו עם אנרגיה ותחושת סיפוק. המנה בהחלט יכולה להספיק לשני אנשים שלא מאוד רעבים. שאלתי את גיל על הכמויות- אכן גיל מסתפק לעצמו בהרבה פחות אבל הוא חש צורך לספק את הקהל הישראלי שאוכל גם עם העיניים. מחיר המנה: 36 ₪ או 42 בצהרים כעסקית בליווי שתייה או סלט קטן. מחיר בהחלט סביר ומקבלים תמורה עבור האגרה.

חשוב לציין שלא ניתן למצוא משקאות ממותקים מוגזים במסעדה, אלא רק מיצים טבעיים או בירה שחורה. יש כמובן גם מנות נוספות אהובות על הלקוחות הקבועים כמו מרק שעועית או עדשים שמוגש כל השנה (יש לקוחות שמבקשים גם בקיץ), מנת החומוס הותיקה ועוד מנות נוספות. רוב המנות בתפריט הינן קבועות והירקות משתנים בהתאם לעונה, אומנם הכוונה של גיל לגוון את התפריט ולהכניס גם מנות חדשות.
לאוהבי המתוק ניתן לקנח בממתק תמרים, מלבי או גלידות טבעיות ללא שמנת.

מומלץ בחום למי שגר או עובד בסביבה. יש משלוחים על אופניים

 

נמנים עם לקוחותיו הקבועים של אבא גיל? ספרו לנו מה המנה האהובה עליכם במסעדה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו