Thymoquin_Fly
Sunrider_Fly

תועלתם של הגוג'י בריס

מאת: דיוויד וולף, מומחה עולמי למזונות על ותזונת RAW
זמן קריאה: 6 דקות
הגוג'י ברי מחזק את התפקוד החיסוני, מגביר את הבסיסיות (אלקליות) והחיוניות, מגן על הכבד, משפר את הראייה ואת איכות הדם, מספק תרכובות נוגדות הזדקנות ויש לו עוד כמה תכונות בולטות נוספות
bari14_In

גוג'י ברי הוא אדפטוגן (Adaptogen, צמח שמשפר את העמידות ויכולת ההסתגלות) – מונח שנעשה בו שימוש בעולם הצמחים הרפואיים, כדי לתאר חומר שיש לו כמה השפעות רפואיות על גוף האדם. צמח כזה מגביר את המרץ ומחזק את המערכת, והוא עוזר לגוף להתמודד ביתר קלות עם מתח, על ידי תמיכה בבלוטות יותרת-הכליה (Adrenal gland). במערכת הרפואית הסינית ידוע הגוג'י ברי כצמח שיוצר הרמוניה בגוף ומגביר את אנרגית הג'ינג (Jing, אנרגיית החיים) בבלוטות יותרת-הכליה ובכליות; התוצאה היא סיבולת רבה יותר, כוח, אריכות ימים ואנרגיה מינית.

הגוג'י ברי מחזק את התפקוד החיסוני, מגביר את הבסיסיות (אלקליות) והחיוניות, מגן על הכבד, משפר את הראייה ואת איכות הדם, מספק תרכובות נוגדות הזדקנות ויש לו עוד כמה תכונות בולטות נוספות.

גוג'י ברי מומלץ לטיפול במצבים כרוניים שונים: הפרעות בכבד או בכליות; מפרקים ורגליים חלשים; בעיות בגב התחתון; סחרחורות וזמזום באוזן; כאבי ראש, נדודי שינה, לחץ דם גבוה, שחפת וחוסר כוח-גברא. למרות זאת לא נעשה בו שימוש לטיפול בחולי או בבריאות לקויה, ככאלה. התועלת העיקרית שבו היא בהזנת הגוף – תמיכה בגוף כשהוא מרפא את עצמו, על ידי אספקת מגוון מדהים של מרכיבים תזונתיים יוצאים מן הכלל.

גרגרי גוג'י הם אולי הפרי המזין ביותר על פני כדור הארץ. טעמם מעולה והם מאוזנים היטב כמעט עבור כל סוגי הגוף, הדם והמטבוליזם. הם מהווים מקור מושלם לחלבון; הם מכילים 19 חומצות אמינו שונות (בדומה לאבקת דבורים); ואת כל שמונה חומצות האמינו החיוניות (כגון פנילאלאנין [Phenylalanine], שתומכת בבלוטות יותרת הכליה וטריפטופן [Tryptophan], שמסייעת בייצור סרוטונין). גוג'י ברי עשוי להכיל 21 או יותר יסודות קורט (העיקריים בהם הם אבץ, ברזל, נחושת, סידן, גרמניום, סלניום וזרחן), כמו גם ויטמין 1B, 2B, 6B ו-ויטמין E.

בניגוד לטענות השיווק באינטרנט גרגרי גוג'י מיובשים הם לא מקור עשיר לוויטמין C. ביקשתי שלוש פעמים ממעבדות ידועות לבדוק את תכולתו של ויטמין C במארזים שונים של גרגרי גוג'י אורגניים מיובשים, והן מצאו שהתכולה הייתה אפסית. לעומת זאת לא עלה בידי לגלות דוחות מעבדה שהצביעו על כמות גבוהה של ויטמין C בגרגרי גוג'י טריים או מיובשים.

תותי גוג'י בשלים עשויים להכיל, בהתאם לזן ולתנאי הגידול, כ-11 מ"ג ברזל לחיזוק הדם לכל מאה גרם גרגרים (3-2 חופנים); בטא-סיטוסטרול (Beta-sitosterol, חומר נוגד-דלקות), חומצה לינולאית (Linoleic acid, חומצה שומנית חיונית), ססקוויטרפנים נוגדי-הזדקנות (Sesquiterpenoids, סיפרון [Cyperone], סולבטיבון [Solavetivone]); בטאין (Betaine) שמרפא את הכבד (0.1 אחוז); וטריטרפנואידים (Triterpenoids), שהם נוגדי-חמצון (זיאקסנטין [Zeaxanthin], פיסלין [Physalin]). גרגרי הגוג'י הם בין המזונות העשירים ביותר בנוגדי-חמצון שקיימים בעולם. הם מכילים בדרך כלל פי שניים עד ארבעה יותר מתכולתם של נוגדי-החמצון שנמצאים באוכמניות.

גוג'י בריז

גוג'י ברי (123RF)

שיח גוג'י ברי מכיל רב-סוכרים (Polysaccharides, פחמימות מורכבות שבנויות ממולקולות חד-סוכרים שקשורות זו בזו בשרשראות ארוכות), שמחזקים את המערכת החיסונית. הוא מכיל את הרב-סוכרים והחד-סוכרים (שרשראות ארוכות וקצרות) הבאים: D-rhamnose, D-xylose, D-arabinose, D-fucose, D-glucose ו-D-galactose. כ-36% מהסוכרים בגוג'י ברי המבוית הם רב-סוכרים ארוכי-שרשראות, שמעוררים עניין רב. שיעור זה גדול יותר בזנים פראיים של גוג'י ברי.

ככל שאנחנו מזדקנים אנחנו מפיקים פחות ופחות הורמון גדילה אנושי (Human Growth Hormone, HGH). נמצא קשר בין הירידה ברמת הורמון הגדילה ותסמיני הזדקנות. שיח הגוג'י ברי הוא המזון היחיד שידוע עליו שהוא ממריץ את הגוף האנושי לייצר כמות גדולה יותר של הורמון זה, בצורה טבעית. עובדה זו לבדה הופכת אותו למזון-העל נוגד-ההזדקנות הטוב ביותר בעולם.

אריכות ימים והורמונים בריאים

התזונאי המקרוביוטי מיצ'יו קושי (Michio Kushi) נהג לומר, "אכלו בהתאם למטרה שלכם." אם לפחות חלק מהמטרה שלכם היא להגיע לאריכות-ימים וחיוניות, הרי שגוג'י ברי הוא מזון-העל עבורכם. הוכחות מכל כיוון מצביעות על כך שהגוג'י ברי הוא מזון-העל המוביל בעולם להשגת אריכות-ימים. הוא זכה לכינוי "פרי אריכות-הימים." חוקרים שבוחנים צמחי מרפא זיהו בגוג'י ברי מגוון של מרכיבים שעשויים לסייע לאנשים ליהנות מחיים ארוכים ובריאים יותר.

גופו של אדם בן שבעים מייצר רק עשירית מכמותו של הורמון הגדילה האנושי שמיוצר על ידי אדם בן עשרים. ירידה זו בייצור מקבילה להידרדרות גופנית, כגון רמת אנרגיה נמוכה, דלדול שרירים ונטייה לאגור יותר שומן גוף. קידום ושיפור הייצור הטבעי של הורמון הגדילה עוזרים לנו להרגיש, להיראות ולתפקד כמו אדם צעיר יותר. גוג'י ברי מסייע לגוף שלנו לעשות זאת במספר דרכים מעניינות.

קיימות הוכחות לכך ששיח הגוג'י ברי מאריך את החיים משום שהוא עשיר בססקוויטרפנים. לססקוויטרפנים תכונות נוגדות-דלקת. הם מדרבנים את בלוטות יותרת-המוח ובלוטת האצטרובל, וכך הם מגבירים את הייצור של הורמון הגדילה על ידי בלוטות אלה. הורמון זה הוא הורמון עיקרי שמשפיע על רמתם של כל ההורמונים בגוף. זכרו, כשאנחנו מזדקנים פוחתת רמתו של הורמון זה בגוף. כדי להגיע לאריכות-ימים אנחנו צריכים לשמר את ייצורו. גוג'י ברי הוא המזון היחיד שאושר כסקרטגוג (Secretagogue, תרכובת שמדרבנת ומאיצה את ייצורו של הורמון הגדילה האנושי).

נוכחותן של חומצות אמינו מסוימות בגוג'י ברי גם היא מדרבנת, כנראה, את ייצורו של הורמון הגדילה. הגוג'י ברי הוא מקור עשיר של ל-גלוטמין (L-glutamine), ול-ארגינין (L-Arginine). שתי חומצות אמינו אלה פועלות יחדיו וגורמות לעליית רמתו של ההורמון, כדי להחזיר את החיוניות להופעה החיצונית והמטבוליזם של האדם.

חיזוק היצר המיני ושיפור התפקוד המיני

באסיה נחשבים שיחי הגוג'י ברי, באורח מסורתי, כתכשיר לחיזוק התפקוד המיני. בנוסף פועל השיח כסם חיזוק כללי לשיפור הסיבולת והעמידות, מצב הרוח והרווחה, תוך כדי הפחתת השפעותיו של מתח על הגוף שלנו. כל התועלות האלה יחדיו מביאות לחיי מין בריאים יותר ועשירים יותר.

צמצום הפעילות המינית הוא לא חלק בלתי-נמנע של ההזדקנות. ניתן למצוא קשר בין דחף מיני מופחת אצל גברים ונשים לבין ירידה בייצור הטסטוסטרון. תותי הגוג'י עוזרים משום שהם מגבירים את ייצורו של הורמון הגדילה האנושי, שמסייע בהגברת ייצורו של הטסטוסטרון.

נוגדי-חמצון

נוגדי-החמצון מגנים על הדנ"א שלנו מפני נזק שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים וקרינה. נזק לדנ"א מפנה את הדרך לכל חולי שעולה בדעתנו, ומאיץ את ההזדקנות. במהלך הזמן ניזוק הדנ"א שלנו על ידי רדיקלים חופשיים שנוצרים כתוצרי-לוואי של מטבוליזם נורמאלי, ועל ידי חשיפה לרעלים וקרינה.

אף על פי שגופנו מסוגל לתקן את עצמו ללא הפסקה, יותר מדי רדיקלים חופשיים עלולים להציף ולהכריע אותו, בעיקר בתקופת ההזדקנות. התוצאה היא מוות בטרם עת של תאים בריאים, והדבר עשוי לתרום להתפתחות מגוון של מחלות ניווניות ולהתפתחות מואצת של מוטציות של תאים; וזה עלול לגרום לסרטן – אלא אם נוגדי-חמצון נאבקים נגד המתקפה.

גוג'י ברי הוא המקור התזונתי העשיר ביותר בטבע, של קרוטנואידים (Cartenoids, נוגדי-חמצון, כגון בטא-קרוטן: תותי גוג'י מכילים בטא-קרוטן יותר מגזר). הקרוטנואידים הם פיגמנטים טבעיים, נוגדי-חמצון, מסיסים בשומן.

תכולת הקרוטנואידים של רקמת יונקים הוא גורם משמעותי מבחינה סטטיסטית בקביעת הפוטנציאל המקסימאלי לאריכות חיים (MLSP, Maximal Life Span Potential). לדוגמה, MLSP אנושי בגיל תשעים שנה, בערך, תואם לרמת קרוטן בנסיוב (Serum, מרכיב בדם שאין בו תאים או גורמי קרישה) של 300-50 מק"ג לכל עשירית ליטר; ליונקים עילאיים אחרים, כגון קוף הרזוס, יש בגיל 34 MLSP שתואם לרמת קרוטן בנסיוב של 12-6 מק"ג לעשירית הליטר. בעיקרון נראה שככל שיונק אוכל יותר קרוטנואידים, כך הוא חי זמן רב יותר.

שיפור הראייה

הגוג'י ברי מכיל שני נוגדי-חמצון עיקריים שמסייעים בשיפור הראייה: זיאקסנטין (Zeaxanathin) ולוטאין (Lutein). רדיקלים חופשיים תוקפים את העיניים, ושני נוגדי-חמצון אלה מגנים עליהן ועוזרים בתיקון הנזק שנגרם.

נוגדי-חמצון אלה מתרכזים במרכז הרשתית ומגנים על העין מפני הגורמים הנפוצים ביותר לעיוורון תלוי-גיל, כולל ניוון רשתית, קטרקט ורטינופתיה (Retinopathy, מחלת רשתית) סוכרתית.

גרגרי גוג'י מכילים ריכוז גבוה מאוד של זיאקסנטין, נוגד-חמצון שמשפר את הראייה, אולי יותר מאשר כל מזון-על או עשב-מרפא שנמצא היום בשוק. זיאקסנטין עוזר בריפוי הקרומים בעיניים שלנו וגם מעניק להם ברק ונעורים. מערכת הרפואה הסינית ממליצה כבר במשך אלפי שנים על גרגרי גוג'י לשיפור הראייה.

חיזוק המערכת החיסונית

בגוג'י ברי יש שלושה מרכיבים עיקריים שמחזקים את המערכת החיסונית: רב-סוכרים (ליציום ברברום, Lycium barbarum polysaccahrides, LBPs), בטא-קרוטן וגרמניום (מינרל, Germanium).

הרב-סוכרים שנמצאים בגוג'י ברי (LBP I, LBP II, LBP III, LBP IV) הם חלק מהפחמימות של הגוג'י ברי, והם מפורסמים בעולם כולו בשל יכולתם לחזק את המערכת החיסונית ולהגן על התאים מפני מוטציות גנטיות.

בטא-קרוטן משפר את תפקודה של בלוטת התריס ומגביר את הגירוי שמפעיל האינטרפרון על המערכת החיסונית. אינטרפרון (Interferon) הוא תרכובת רבת-עוצמה שמחזקת את המערכת החיסונית וממלאת תפקיד חשוב בהגנה מפני זיהומים ויראליים.

מחקרים גילו שגרגרי גוג'י מכילים גרמניום אורגני (יש שטוענים שהם מכילים גרמניום בשיעור של 125 חלקים למיליון). הוכח שמינרל זה מסייע בהתמודדות עם סרטן. מחקרים יפניים טוענים שגרמניום אורגני יעיל בטיפול בסרטן צוואר-הרחם, סרטן כבד, סרטן ריאות, סרטן באשכים וסרטן ברחם. בדומה לבטא-קרוטן, גם הגרמניום מעודד את ייצורו של האינטרפרון, שמחזק את המערכת החיסונית.

הוספת נוזלים לגוף

תותי גוג'י – בעיקר תותי בר טריים, שגדלים באדמת סחף עשירה באלקלים – מכילים כמות עצומה של מימן. מימן נחוץ כדי ליצור "הידרציה" (Hydration, הוספת מים). זו הפעולה שנעשית בזמן צריכת כמות מספקת של מימן. המילה הידרוגן (Hydrogen) עצמה מגלה את המדע שמאחורי המשמעות שלה: הידרו = מים, גן = ייצור. בסביבה מדברית טבעית, שם המים נדירים, אכילת תותי גוג'י היא חלק חיוני מההישרדות.

תמיכה במוח ובבריאות הנוירולוגית

תותי גוג'י עוזרים לגופנו לייצר כולין (Choline), מרכיב תזונתי חיוני שמסייע בהתמודדות עם הנזק שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים, ושקשור לניוון נוירולוגי ולמחלת אלצהיימר.

תמיכה בבריאות הלב וכלי-הדם

גרגרי גוג'י מסייעים במניעת היצרות העורקים שמובילים חמצן ומרכיבים תזונתיים לכל התאים שלנו. לגרגרים של שיח זה היכולת להתמודד בגורם עיקרי למחלת לב: כולסטרול שהתחמצן. הכולסטרול נעשה מסוכן במיוחד כשהוא מתחמצן בהשפעת רדיקלים חופשיים; השומנים בדם, שהתחמצנו, נצמדים לדפנות העורקים יחד עם ננובקטריות (Nanobacteria, בקטריות זעירות מאוד) שמייצרות סידן, ויחדיו הם יוצרים משקעים. הגוף שלנו מצויד במערכת הגנה מובנית נגד מצב זה: אנזים שמכונה סופראוקסייד דיזמוטאז (Superoxide dismutase, SOD). אנזים זה הוא נוגד-חמצון מעולה שמונע את התחמצנות הכולסטרול. מחקרים סיניים מראים שגרגרי גוג'י מסוגלים להגביר את ייצור ה-SOD בגופנו.

גרגרי גוג'י הם הפרי המזין ביותר על פני כדור הארץ. טעמם מעולה והם מאוזנים היטב כמעט עבור כל סוגי הגוף, הדם והמטבוליזם.

דיוויד וולף, מתוך ספרו החדש "סופרפודס" שיצא בהוצאת פוקוס

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אליעזר שיינטוך

    הכל טוב ויפה עם אני לוקח כדורים לסכרת ולחץ דם וכדור קריטה אני כול להשתמש בגוי ברי בתודה מראש